După 4 ani în care doar unul din doi absolvenți de liceu a luat bacalaureatul, iar ministerul Educației a numărat până acum peste 200.000 de tineri în această situație, care se adaugă celor care nu au promovat examenul sau nu s-au înscris deloc anul acesta, guvernul Ponta a dat o ordonanță de urgență care modifică Legea Educației – nimeni nu mai știe exact pentru a câta oară – și prin care și-a propus să îmblânzească „jungla” în care s-a transformat școala românească.
Iar pentru asta vrea să organizeze o a treia sesiune de bac și cursuri de pregătire plătite de la buget sau din alte surse pentru cei care au intrat la liceu cu medii de 2 sau de 3, care timp de patru ani nu au învățat nimic și pentru care nu sunt suficiente două șanse pe an pentru a promova acest examen. Chiar dacă subiectele sunt de nivel mediu și profesorii susțin că era nevoie doar de prezență la ore și de puțină implicare pentru a-l promova din prima, ei au nevoie și de a treia șansă. Cu siguranță și de a patra, doar că nu sunt suficiente zile într-un an.
Măsura izvorăște dintr-o filozofie de grup – dacă nu cumva Victor Ponta nu folosește pluralul majestății atunci când explică de ce modificările aduse Legii Educației sunt „bune și binevenite”- în care noțiuni ca performanță și respect pentru munca elevilor care au reușit să ia acest examen și pentru profesorii care îi pregătesc nu și-au găsit locul.
„Noi avem o altă concepție. Nu credem că școala românească trebuie să fie o junglă în care doar cei puternici supraviețuiesc. Cred în această idee, în care și cei mai buni să fie recompensați, dar și cei mai slabi să fie ajutați să fie mai buni. Din punctul meu de vedere, modificările la Legea Educației sunt bune și binevenite”, a spus Ponta în ședința de Guvern de miercuri.
Într-adevăr, cei mai buni trebuie recompensați, așa cum premierul a anunțat deja că o va face, dar mai ales motivați să rămână în țară, mi-aș permite să adaug, pentru că mulți dintre ei nu vor mai fi în țară din toamnă. Iar cei mai slabi trebuie ajutați să fie mai buni, dar acolo unde se poate și unde capacitatea lor intelectuală le-o permite.
Elevii care intră la liceu după ce la Evaluarea Națională au luat nota 1 și la română, și la matematică, după ce în cei patru ani de gimnaziu au trecut la limită – pentru că ei sunt cei care de obicei nu promovează – nu au nevoie de o diplomă de bacalaureat pusă în brațe cu orice preț prin organizarea unei sesiuni speciale. Cei care pot și își doresc să ia acest examen o pot face în cele două sesiuni deja existente. Un bărbat de 55 de ani din Focșani și o femeie de 35 de ani din Galați au demonstrat anul acesta că se poate, și nu oricum, ci cu note foarte mari.
Elevii care nu pot sau nu vor să dea și să ia acest examen au nevoie de un sistem mai inteligent decât ei care să-i ajute să-și găsească drumul în acele situații în care familia nu știe sau nu are cu ce să le fie de folos. Altfel, în câțiva ani, vom avea câteva sute de mii de absolvenți de liceu cu diplomă de bacalaureat care nu știu să citească și să socotească. La ce ne va folosi?
Atâta vreme cât examenul de bacalaureat rămâne un pașaport pentru studiile superioare, nu văd motivul pentru care toată lumea trebuie să-l promoveze. Poate chiar ar trebui ridicat puțin nivelul de dificultate, având în vedere că media 6 la bacalaureat poate echivala cu o admitere la facultate. Cel puțin la una particulară. Sau poate tocmai aceasta este motivația acestei sesiuni speciale. Resuscitarea universităților particulare care în ultimii ani și-au pierdut clienții. Vorbim de peste 200.000 de posibili studenți.
Iar de la absolvirea unei facultăți până la obținerea unui doctorat nu ar mai fi decât foarte puțin. Mai ales acum că studiile doctorale se pot face la „la frecvență redusă”, grație unei alte modificări a Legii Educației. Este și aceasta tot o măsura prin care cei mai slabi sunt ajutați să devină mai buni, nu? Pe domnul Ponta însă nu-l putem contrazice în materie de doctorate.