Câtă răbdare mai are Liviu Dragnea?!
Pe fondul acesta, apare următorul anunț, venit din partea Executivul Uniunii Europene: „În pofida eforturilor repetate din ultimii doi ani pentru implicarea autorităților poloneze într-un dialog constructiv în cadrul reglementărilor privind statul de drept, Comisia Europeană a concluzionat astăzi că există un risc clar privind încălcarea normelor statului de drept în Polonia. Reformele judiciare din Polonia au avut ca efect trecerea sistemului judiciar sub controlul politic al majorității parlamentare. În lipsa independenței judiciare, apar serioase semne de întrebare privind aplicarea în mod eficient a legislației europene, de la protejarea investițiilor la recunoașterea reciprocă a deciziilor în domenii diverse, de genul disputelor privind custodia asupra copiilor și punerea în aplicare a mandatelor europene de arestare. (…) Prin urmare, Comisia Europeană propune Consiliului UE adoptarea unei decizii în virtutea Articolului 7(1) al Tratatului Uniunii Europene„, care prevede că în cazul în care Consiliul a constatat existența unei încălcări grave și persistente a valorilor pe care se întemeiază Uniunea, de către un stat membru, poate decide suspendarea anumitor drepturi care îi revin statului membru în cauză în urma aplicării tratatelor, inclusiv dreptul de vot în Consiliu al reprezentantului guvernului acelui stat membru„.
Profitând de conjunctură, Klaus Iohannis a transmis imediat, în cadrul unei întâlniri informale cu presa acreditată, un avertisment direct coaliției PSD-ALDE: „Există un risc evident de activare a Articolului 7 și în cazul României, din cauza legilor Justiției. Ministrul Justiției mă evită. (…) Nu vom fi mai respectați și nu se va considera că am consolidat statul de drept, astfel” a precizat președintele.
Nu este prima oară când Iohannis se poziționează, ferm, în opoziție cu unele prevederi apărute în noile legi ale Justiției.
La sfârșitul lunii trecute, președintele transmitea „Comisiei Iordache”, de la Bruxelles, că unele modificări aduse legilor în discuție constituie „o încercare nepotrivită” și că „nu vor rămâne așa”. Întrebat de jurnaliști ce va face, acesta a răspuns: „Am de gând să fac tot ce poate să facă președintele într-un parcurs legislativ prevăzut în Constituție”.
Dar ce poate face, totuși, președintele acestei țări ploioase?
Iată ce spune Constituția, la art. 77 – Promulgarea legii
(1) Legea se trimite, spre promulgare, Președintelui României. Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire.
(2) Înainte de promulgare, Președintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii.
(3) Dacă Președintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea constituționalității ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curții Constituționale, prin care i s-a confirmat constituționalitatea.
Cum s-ar spune, apă de ploaie, în astfel de condiții.
Și ce mai poate face, în limitele legii, președintele?
În primul rând, să declanșeze organizarea unui referendum pe justiție – idee anunțată încă din primăvară -, Klaus Iohannis precizând, chiar astăzi, că se gândește la organizarea unei consultări populare.
Nu în ultimul rând, președintele consideră ca variantă de lucru o eventuală prorogare a intrării în vigoare a noilor legi, printr-o OUG. Dar asta, numai în măsura în care îl va convinge pe Mihai Tudose – despre care se afirmă că a închis, complet, comunicarea cu Liviu Dragnea (până la proba contrarie), refuzul violent al premierului de a susține ideea lui Tudorel Toader, aceea de a trece, la o adică, Legile Justiției prin Ordonanță de Urgență, putând fi asimilat unui semnal în acest sens.
Întrebarea mea este: câtă răbdare vor avea Dragnea&co. în rol de parteneri ai jocului propus de Iohannis, de vreme ce chiar președintele consideră că „social-democrații au intrat în panică, motiv pentru care schimbă legile în viteză”?. „Avem de-a face cu un parlamentarism de avarie și se acționează cu bulibășeală”, a remarcat acesta.
Și, pe cale de consecință: vor declanșa ei, cu orice risc, suspendarea președintelui, indiferenți la urmări, numai și numai pentru ca, odată ajuns președinte interimar, Călin Popescu Tăriceanu să promulge noile Legi ale Justiției, inclusiv Codurile, în varianta lor revăzută și adăugită?!