Cine ar fi putut să-i salveze
La nici 24 de ore de la tragedia din Munți, România are ce știe ea mai bine să producă: vinovați în exces și niciun responsabil. Tocmai pentru că lumea e confuză și indignată, m-am gândit să punem problema mai constructiv: de fapt, cine putea să împiedice nenorocirea?
1. SMURD
SMURD ar fi putut să salveze viața acestor doi oameni, chiar și fără ca ei să fie nevoiți să cadă în Muntenegru că să fie găsiți. Mult mai simplu: pur și simplu dacă Arafat ar fi pus la bătaie avionul de 1 milion de euro pe care îl ține în hangar, în așteptarea unor intervenții. Acel avion putea trece fără probleme munții până la Oradea. Dar el e înmatriculat la Interne, ăștia cu transplantul de organe sunt civili… mă mai urmăriți? Da, se numește birocrație și nu e o minciună că ucide!
2. Ministerul sănătății
Și șefii din Sănătate ar fi putut să salveze viața acestor doi oameni. Dacă s-ar fi interesat la Școala de Aviație ce avion primesc în schimbul serviciilor de închiriere prestate (presupun că au contract), ce vârstă are avionul și cât de bine se poate descurcă în condiții de iarnă și încărcare maximă. Sau sunt întrebări prea complicate? Mai bine să rămânem la vaccinuri de gripă.
3. Proprietarul avionului
Chiar Școala de Aviație ar fi putut să salveze viață acestor doi oameni. Dacă ar fi insistat să nu accepte zboruri în condiții meteo la limită cu acest avion, în vreme de iarnă, tocmai când se anunțase un front umed și rece peste partea de vest a României. Și mai ales dacă ar fi renunțat benevol la BN2 în condiții grele de iarnă, chiar dacă era ieftin de zburat și nu costase aproape nimic de cumpărat.
4. Românii în general
Noi cu toții am fi putut salva viața acestor oameni. Dacă ne-am fi revoltat în legătură cu felul în care taxele noastre sunt cheltuite pentru mașini la Senat, turle la Patriarhie și subvenții la chirie pentru bogătașii RAPPS-ului. Dar nu, România are o mie de ricșe de lux în care se plimbă nababii statului și-o rablă de avion pe care nu luai la mâna a doua nici cât pe-un bemveu mai răsărit.
5. Pasagerii
La ora la care scriu rândurile astea, informațiile pe care le am spun că pasagerii nu au reușit nici o clipă să-și afle poziția cu ajutorul smartphone-ului. Ar fi fost cu mult mai ușor de găsit dacă măcar vreunul dintre ei ar fi avut o aplicație de GPS în telefon, care să le spună un lucru simplu: latitudine și longitudine. Aici aș vrea să știți că nu mă înham la căruță isteriei „de ce nu i-au găsit cu toată tehnnica de la servicii?”. Nu i-au găsit pentru că până și SRI-ul are nevoie de 3 puncte că să determine poziția unui alt punct în spațiu. Adică trei antene de GSM. De unde erau ei, se vedea doar una.
5. Adrian Iovan
Pentru că n-a reușit să vândă și el un proiect de înzestrare a unui spital din care să-și ia comision și-a fost nevoit să muncească și la pensie. Pentru că și-a riscat viață pentru chirie, pensie alimentară și pâine. Pentru că s-a urcat în avion și ieri dimineață, singurul loc din care mai vedea, în vreun fel, luminița de la orizontul vieții lui. Da, Adrian Iovan putea să salveze situația pur și simplu refuzând să plece spre Oradea.
Și, dintre toți cei de mai sus, el e și singurul care aproape a salvat-o si zburând.