Cine-i scrie horoscopul lui Crin Antonescu
astro_2014: „Dimineață primiți o veste bună în legatură cu o moștenire care vi se cuvine, este posibil să vă schimbați programul”.
crin_pres2014: Hm, planul l-am făcut aseară cu Ponta, sper să nu o lungească prea mult și să facă anunțul oficial înainte de 12. Crin președinte, nu sună rău, dar am mai putea lucra un pic. Hai că mai pe seară aș putea intra în direct la două-trei televiziuni.
astro_2014: „Emoțiile de astăzi vă impiedică să luați hotărâri corecte”.
crin_pres2014: Asta chiar că e culmea… De ce-o fi vrut Ponta să stea la masă cu mine la conferință?Mă rog, hai că plec, că a ieșit pe surse asta cu referendumul… Un Crin pentru România…nu sună rău.*
Nu știu dacă domnul Antonescu își citește zilnic horoscopul. Poate că o face, poate că nu. Cu siguranță este însă convins că planetele s-au aliniat în 2014 fix pentru domnia sa, cu Marte în casa Geniului colț cu Palatul Cotroceni. Dorința sa de a ajunge președinte este atât de mare, încât mizează totul pe cartea întinsă de Victor Ponta, pe care deunăzi îl trecea pe lista celor mai puțin de încredere politicieni și-l acuza la fiecare microfon ivit în față că a mințit.
De data asta, poate că Victor Ponta nu a mințit, dar nici nu a jucat pentru Crin Antonescu atunci când l-a anunțat prezidențiabil al USL odată cu convocarea referendumului pentru revizuirea Constituției simultan cu europarlamentarele. A jucat pentru el.
În scenariul în care legea fundamentală va fi revizuită – or aici PSD are, dacă vrea, capacitatea de a pune în mișcare mașinăria de vot a primarilor, stimulată de la Guvern, pentru a valida referendumul cu 50%+1 – din revoluția antibăsistă a lui Crin Antonescu nu se va alege decât o lungă perioadă de odihnă. Pentru că noua Constituție scrisă în părțile esențiale de juriștii PSD nu face, în acest moment, decât să asigure social-democraților o guvernare fără emoții cel puțin încă un mandat din 2016 încolo și lui Victor Ponta o poziție la care Adrian Năstase doar visa. Instituția prezidențială este golită de conținut, din fișa postului de șef de statul rămânând doar o obligație, aceea de a semna ce majoritatea parlamentară/guvernul îi pune pe masă.
Luate pe rând articolele din noua Constituție a USL:
Art.103.- (1) Președintele îl desemnează drept candidat pentru funcția de prim-ministru pe reprezentantul propus de partidul politic, respectiv de alianța politică care a participat la alegeri, care a obținut cel mai mare număr de mandate parlamentare, potrivit rezultatului oficial al alegerilor.
Din textul constituțional a dispărut consultarea cu partidele parlamentare, în lipsa unei majorități absolute obținute de un partid. În acest moment, în avantaj este PSD în cazul căruia este puțin probabil, ca la alegerile din 2016, să piardă locul întâi la mandate.
Art.85.- (3`) Președintele României nu poate refuza propunerea primului-ministru de revocare și numire a unor membri ai Guvernului.
Practic, indiferent de calitatea și mapa profesională a ministeriabilului, acesta este are funcția asigurată.
Art.90.- (1) Președintele României sau cel puțin 250.000 de cetățeni cu drept de vot pot cere poporului să-și exprime voința, prin referendum, cu privire la probleme de interes național, cu excepția celor referitoare la revizuirea Constituției. Inițierea referendumului se aprobă de Parlament, prin hotărâre, cu votul majorității membrilor săi.
Președintele nu mai poate convoca referendum pe teme de interes național dacă acest lucru nu este acceptat și de majoritatea parlamentară. Practic, un președinte ales din altă tabără politică decât majoritatea va avea șanse minime, dacă nu nule, de a convoca referendum.
Art.89.- (11) Președintele dizolvă Parlamentul dacă o hotărâre în acest sens este adoptată cu votul a două treimi dintre membrii fiecărei Camere.
Președintele își păstrează teoretic prerogativa de a dizolva Parlamentul, însă practic o poate face dacă și acesta vrea. Această prevedere gândită pentru a evita o situație de tipul celei Iohannis – premier poate fi extinsă tuturor situațiilor, prin ambiguitatea formulării.
Art.91.- (11) Președintele reprezintă România la reuniunile Uniunii Europene având ca temă relațiile externe ale Uniunii Europene, politica de securitate comună, modificarea sau completarea tratatelor constitutive ale Uniunii Europene.
Chiar dacă în noua Constituție președintele reprezintă statul român, în viziunea USL o poate face doar în anumite situații.
Un al doilea scenariu al ofertei electorale anunțate pentru 2014 de USL ar fi acela în care referendumul pentru revizuirea Constituției nu va fi validat. Și într-o astfel de ipoteză singurul care are de pierdut ar fi tot Crin Antonescu, pentru că e greu de imaginat că PSD mai poate coabita cu președinte care ar avea instrumentele pe care acum le are Traian Băsescu și, de ce nu, să fie dispus să piardă guvernarea în favoarea unui aranjament de conjunctură. Singura soluție ar fi lansarea propriului candidat la prezidențiale.
*Horoscopul domnului Antonescu a fost oferit de astrolog. Conversația este o ficțiune, iar orice asemănare cu realitatea poate fi neîntâmplătoare.