Condamnați la analfabetism
Ce face guvernul PSD, în această situație (în condițiile în care nici alte guverne de alte culori nu s-au agitat extrem ca să rezolve problema)? Ia măsura comasării unor unități de învățământ și a închiderii altora.
Vorbim despre „greaua moștenire” în domeniu, lăsată actualului ministru al Educației, Valentin Popa, de predecesorul său, Liviu Pop.
Acesta din urmă anunța cu puține zile înainte să fie lăsat la vatră, că peste 500 de școli vor fi comasate, din „lipsă de elevi”.
Dar, mai ales, din necesitatea „reducerii cheltuielilor din sistem”, măsura fiind inițiată în decembrie 2017, de guvernul Tudose, printr-o Ordonanță de Urgență, care a stabilit obligativitatea școlilor de a-și reduce cheltuielile, (oricum, și așa, foarte reduse).
În aceeași perioadă, executivul a hotărât că inspectoratele școlare județene și din București, și directorii unităților de învățământ răspund de încadrarea în bugetul aprobat.
Conform obișnuinței, liberalii, zilele trecute, și Platforma România100, astăzi, beneficiind de o „prezență de spirit” care le vine târziu, se declară, în sfârșit îngrijorați, atenționând că Ministerul Educației pregătește în această perioadă, pentru aprobarea prin Hotărâre de Guvern, rețeaua școlară în baza căreia va funcționa învățământul preuniversitar în anul școlar 2018-2019.
În lipsa fondurilor necesare, generată de valoarea scăzută a costului standard per elev, necorelată cu nevoile reale ale școlilor, și de „cheltuielile iresponsabile din bugetul public”, Ministerul Educației a solicitat inspectoratelor școlare județene să se încadreze în bugetele alocate anului 2018 , pentru a reduce cheltuielile.
La nivel național, „situația bugetară este atât de gravă, încât cele mai multe județe nu au fonduri pentru plata salariilor profesorilor, personalului auxiliar și celui administrativ pe ultimele 3 luni ale acestui an”.
Puse în atare situație, inspectoratele au propus spre aprobare comasări și închideri de școli ignorând cu bună știință interesele elevilor.
„Solicităm, pe această cale, oprirea comasărilor și a închiderilor de școli care afectează în mod direct accesul la educație al copiilor. Cerem responsabilitate din partea tuturor autorităților în procesul de decizie asupra rețelei școlare pentru anul școlar 2018- 2019″, se arată în luarea de poziție a celor amintiți mai sus.
În consecință, cadre didactice trimise în șomaj, creșterea fenomenului de abandon școlar, în contextul accentuării insecurității elevilor nevoiți să parcurgă, pe jos, distanțele mari dintre localități, copii sacrificați și condamnați la izolare socială prin analfabetism. Este de notorietate faptul că nici consiliile locale și nici cele județene, cu atât mai puțin inspectoratele, ca urmare a lipsei de fonduri, generate de bugetele reduse alocate de guvern, nu sunt în stare să pună la dispoziția elevilor, nevoiți să meargă la școală, în alte localități decât cele de domiciliu, mijloace decente de transport.
Cred că acesta ar putea fi momentul în care actualul ministru al Educației ne poate arăta că, dincolo de păcatele gramaticii, posedă arta manageriatului, despre care ne-au vorbit, cu multă însuflețire, susținătorii săi.