Consilierii lui Iohannis l-au trecut în neființă pe Shimon Peres
Despre formula prețios-ignorantă „trecere în neființă” am mai vorbit cu referire la creștini.
Nici iudeii nu trec în neființă, ci se mută la viața veșnică. Trec la Ființă, la viața cea adevărată lângă Dumnezeu, pentru care călătoria pe pământ e doar o scurtă etapă: „Această lume este ca un vestibul care duce în lumea ce va să vină. Pregătește-te în vestibul, pentru a intra în sala ospățului” (Mishna, Tratatul Avot, „Părinții”, 4, 16).
În primele douăsprezece luni după moarte, sufletul face naveta între Olam Hazeh (Lumea de aici) și Olam Haba (Lumea ce va să vină). Apoi, sufletele celor drepți intră în Gan Eden, Grădina Paradisului, unde vor sta lângă Dumzezeu, ascultându-L cum tălmăcește Tora.
Trupul neînsuflețit al lui Shimon Peres va fi de mâine depus în Knesset și înmormântat vineri, la Ierusalim, în Cimitirul Național de pe Muntele Herzl, lângă Yitzhak Rabin.
Se așteaptă ca la funeraliile marelui om de stat să participe cel puțin la fel mulți lideri ai lumii („când moare un înțelept, toți sunt rudele lui”, spune Talmudul) ca la ceremonialul pentru Nelson Mandela, de la Johannesburg, din decembrie 2013.
Un text tulburător al rabinului Bahya ben Asher din Saragossa (secolul XIV) este dat spre reflecție fiilor celui trecut în veșnicie, care timp de un an de zile vor rosti în sinagogă kaddishul (rugăciunea) orfanilor:
„Și iarăși am văzut sub soare că izbânda în alergare nu este a celor iuți și biruința a celor bravi, nici pâinea a celor înțelepți, nici bogăția a celor iscusiți, nici faima a celor învățați, căci timpul și întâmplarea îi întâmpină pe toți…”.