Cumințenia pământului, cumințenia patriotismului. Reușita eșecului
2 euro ori aproape cinci milioane cinci sute de mii înseamnă unsprezece milioane de euro. Calcul elementar, nu? Suntem peste 4,75 milioane de angajați în România și, oficial, 2 milioane în lumea largă. S-au strâns peste 800.000 de euro din peste 45.000 de sms-uri și alte donații. Pe scurt, campania este un eșec. „Cumințenia” nu va fi de nasul poporului. Ce s-a întâmplat?
Patriotismul este cam de doi lei, mai precis 831.174 euro. Dacisme, extremisme, patriotisme, politicianisme de tot felul au făcut pași înapoi când a fost vorba de Brâncuși. Brâncuși este al altora, nu este Brâncușiul meu. În România de astăzi funcționează zeci de tendințe ideologice invocând patriotismul ca basm de trezit conștiințele. Patriotismul nostru al tuturor este un basm. Brăncuși? Demagogie.
Dar să dăm vina pe scăpărici.
Scăpăriciul, campania de promovare a subscripției, a fost de-o cumințenie fără sfârșit. Nu a avut emoție, nu a găsit drumul către diversitatea grupurilor sociale. Fata ghemuită pe vine nu a fost virală, n-a prins. În țara asta sunt țigani, homosexuali, feisbuciști, afaceriști, burtoși, maneliști, festiviști, mitocani, căpșunari, bișnițari, intelectuali, profesori, fotbaliști, oameni cinstiți, microbiști, muncitori, doctori cu doctorat, doctor de toate organele, ospătari și multe alte fracturi, fricțiuni. Niciun nerv nu a fost atins intens. Brâncuși este o piatră.
Dar să dăm vina pe un lider de campanie, un charismatic.
Politicienii, chiar din opoziție, au fugit ca de tămâie, tehnocrații n-au trecut puntea. Brâncuși, un diavol care-i trage-n jos în sondaje. DNA-ul trebuia să-l bage la beci pe Brâncuși ca Dragnea, Gorghiu, Blaga, Ponta, Tăriceanu, Băsescu să se implice și să-l scoată de sub urmărire culturală. De la Cioloș la Șuteu și Isărescu, niciunul n-a rupt bariera. Niciunul nu a apelat la oameni de afaceri, la donare de salarii BNR, de exemplu, ca formă de imagine într-o controversă unde s-au pierdut caii. Fiecare, vorba aia, și-a făcut datoria. Brâncuși, pentru populime, a devenit un înfumurat, un arogant, un coate goale care vrea bani cu nemiluita.
Dar să dăm vina pe intelectuali.
Ignoranții, fudulii și-au făcut jocul. Nu au treabă ei. L-au înjurat pe Brâncuși de l-au îndoit. „Eu nu dau bani, de ce, ce nevoie am, să-i îmbogățim pe niște rude și avocați? Da, în afară de un Pleșu, de un Perjo, de un Ghenie, restul au tăcut în bumbace și cojoace. Tăcerea lor a dus la denigrarea însăși a lui Brâncuși. Brâncuși are o imagine proastă în România lui 2016. Atenție, trebuie menționat că Brâncuși e mort din 1957. Ignoranții ni l-au mai îngropat o dată.
Probabil, tehnocrații au pregătită o soluție patriotică. Sper. Cu o înjurătură aleasă le vom fi și așa datori. Brâncuși se întoarce, patriotic, în groapă. A fost o campanie, nu? Brâncuși al cui este?