Despre achiziția WhatsApp de către Facebook

Publicat: 20 02. 2014, 15:18
Actualizat: 20 02. 2014, 15:20

1. La 19 miliarde USD (16 + 3) este cea mai mare tranzactie ce implica playeri de internet de la deal-ul AOL – Time Warner. Care s-a intamplat in 2000, adica acum 14 ani.

2. Este o tranzactie defensiva pentru Facebook, la fel ca si Instagramul. Explicabila cand aproape 50% din business e generat de mobile, explicabila tinand cont ca Facebook vrea sa domine aplicatiile mobile si tot ce inseamna „messaging”.

3. 

4. Facebook a platit aproape 10% din valoarea sa pe WhatsApp. E mult? Posibil dar daca ne uitam la punctul 3, Facebook a platit 10% din valoare pe aplicatia mobila cu cea mai mare crestere si pe un business (pentru ca are un model de revenue) care are sanse mari sa atinga 1 miliard de useri mai repede decat a facut-o Facebook. E mult? Posibil daca ne uitam la venituri, s-a platit un multiplu de x950 din venituri. Putin daca ne uitam ca cei de la WhatsApp au avut o strategie de crestere si nu s-au concentrat pe monetizare. E mult? Posibil daca ne uitam ca s-au platit +40 de dolari pentru fiecare user de la WhatsApp. Putin, daca ne uitam ca fiecare user de pe Facebook este „evaluat” la +140 dolari.

5. Sunt +450 milioane de useri pe WhatsApp, aproape jumatate din cati are Facebook, iar +300 milioane dintre ei sunt activi zilnic.

6. Facebook a cumparat si o echipa de ingineri/programatori remarcabila, 32, adica ~ 14 milioane useri/programator.

7. Exista un downside in toata aceasta tranzactie, WhatsApp a aparut si a crescut rezolvand o problema majora, costul mare al sms-ului/datelor (mai ales in roaming sau intre persoane aflate in tari diferite), cost care in timp nu a scazut (la sms) desi cantitatea de mesaje „schimbata” zilnic a crescut mult in ultimii ani. Estimarile vorbesc de 27 miliarde mesaje transmise zilnic pe WhatsApp, cam cat se trimit in toate retelele de telefonie la un loc. E posibil ca aceasta „gaura” lasata de playerii din telecom sa fie „astupata” in perioada urmatoare prin generalizarea pachetelor gen „all you can sms” ceea ce ar duce la renuntarea folosirii WhatsApp.

8. WhatsApp la 19 miliarde USD inseamna sau ar trebui sa insemne o valoarea mai mare pentru BlackBerry (care are vreo 80 milioane useri de BBM si are o capitalizare de +4 miliarde USD) sau Apple (care are cateva miliarde de iMessage-uri pe zi).

Pentru comentarii, vă invit pe blogul meu.