Dumnezeu, după Auschwitz
„De ce am ales acest cuvânt și nu altul? (…) Cuvântul
Wiesel (dacă l-ar citi măcar jumătate dintre cei care îl înjură!) găsise, totuși, prin 2009, un cuvânt cu care să înlocuiască „Holocaust”: Auschwitz. Un nume cu încărcătură mai puternică în conștiința publică.
Legea 217/2015, care agită astăzi spiritele, face vorbire, cum spun juriștii, și despre Holocaust. Inclusiv despre Holocaustul din România. Mai bine prea târziu decât niciodată.
N-aș fi scris nici un cuvânt despre Holocaust sau Shoah sau Khurban sau Auschwitz. Sunt lucruri despre care, odată înțelese în grozăvia lor, trebuie tăcut, pentru că nu pot fi cuprinse în cuvinte. Lucruri despre care nu se poate vorbi, tocmai pentru că sunt mereu prezente. Dar am auzit și citit atâtea aberații solemn-patriotarde în ultimele zile, încât a tăcea înseamnă a consimți.
Dacă nu ne asumăm istoria doar de Ziua Națională, noi, românii, avem pe conștiință exterminarea a aproximativ 350.000 de evrei. Se pot găsi oricâte justificări, se pot exersa oricâte indignări, adevărul rânjește neschimbat.
Nimic în istoria omenirii nu mai e la fel după Holocaust, nici Dumnezeu nu mai e același.
Cum a fost posibil? Aceasta e întrebarea obsedantă. Cum a îngăduit Dumnezeu să se întâmple?
Teologii evrei au două explicații fundamentale: Umi-Penei Hata’enu („Din pricina păcatelor noastre”, care este și începutul unei rugăciuni) și Yisurim shel Ahava (Dumnezeu îi încearcă pe cei pe care îi iubește). Nu sunt de ajuns pentru ceea ce Arthur Allen Cohen numește „celebrare orgiastică a morții”.
Cum a îngăduit să se întâmple? Nu-L scuză nici formula tulburătoare a lui Martin Buber – „Eclipsa lui Dumnezeu”, nu-L justifică nici strigătul lui Yankev Glatshteyn: „Pe Sinai ne-a fost dată Tora, la Lublin ne-a fost luată înapoi”.