Cu toate că puterea economică a statului român s-a dublat în ultimul deceniu, adică veniturile și cheltuielile la bugetul general consolidat s-au dublat, corespunzător cu dublarea nominală a PIB-ului, cheltuielile pentru autostrăzi și drumuri naționale s-au redus la o treime în valoare absolută.
Există o întreagă discuție în spațiul public privind alocările de bani pentru investiții. Unele evaluări includ fonduri europene, altele nu. Unii spun: noi am alocat cei mai mulți bani pentru investiții, record ca procent din PIB. Alții spun – sunteți la minim istoric. Care este adevărul? Cum să te descurci în noianul de cifre și tipuri de măsurători?
Cea mai corectă reprezentare a atitudinii fiecărui guvern în ceea ce privește investițiile în infrastructură este dată de execuția bugetului Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), fostă CNADNR – Compania Autostrăzilor și Drumurilor Naționale.
Pe baza execuțiilor bugetare publicate de Ministerul de Finanțe din 2006 și până în 2017, care prezintă datele defalcate, rezultă un fapt simplu: banii alocați pentru investiții în infrastructura rutieră au scăzut în fiecare an din 2013 încoace.
În 2013 au fost 6,2 mld. lei cheltuieli de capital făcute de către Compania de Drumuri, în 2014 doar 3,9 mld. lei, în 2015 2,4 mld. lei, pentru ca în 2016 să ajungă la doar 2 mld. lei. Pentru primele 11 luni din 2017, pentru care există date, investițiile s-au ridicat la 1,6 mld. lei. Puține șanse să treacă de 2 mld. lei când vor veni datele pentru decembrie. 2017 este astfel cel mai prost an pentru investițiile în infrastructură din 2006 până în prezent, de când există date defalcate publicate de Ministerul de Finanțe privind veniturile și cheltuielile bugetului general consolidat.
Execuțiile bugetare sunt practic cel mai puternic instrument de analiză pentru orice acțiune guvernamentală. Aici se vede, sau ar trebui să se vadă, rezultatul fiecărei politici a administrației – dacă există.
Poți să spui că ai ca prioritate investițiile în infrastructură când în realitate în fiecare an micșorezi sumele alocate către Ministerul Transporturilor și mai departe către Compania de Drumuri?
Normal că din 2015 și până în prezent numărul de kilometri de autostradă recepționați și luați în calcul de către Institutul de Statistică a rămas la 747, dacă în 2015, 2016 și 2017 banii alocați pentru investiții în bugetul companiei de drumuri au fost de trei ori mai puțini decât în 2011-2013.
CITESTE CONTINUAREA ÎN ZIARUL FINANCIAR