Experimentul Fenechiu: trenul de 350 de jandarmi-putere

Publicat: 30 04. 2013, 12:48
Actualizat: 11 07. 2016, 15:27

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a reușit astăzi o performanță rară în istoria post-decembristă a României: la presiunea sa, un tren a reușit să atingă viteza medie de 84 de kilometri la oră, pe ruta București-Constanța. Mai pe românește, nu doar că trenul respectiv a făcut doar 2 ore și 40 de minute pe traseul de 225 de kilometri, ci a ajuns mai devreme cu trei minute.

Inginerii feroviari din Europa nu sunt impresionați? Cei din China sau Japonia se strică de râs? Inginerii români mormăie în bărbi că atât durează în mod normal acest traseu? Ignoranți. Ca orice ingineri, ei nu pun lucrurile în context. Trenul București-Constanța făcea până acum 5 ore, iar liberalul Fenechiu chiar merită aplauze.

Întărâtat de provocarea colegilor de la emisiunea „După 20 de ani”, de la Pro TV, ministrul Fenechiu a pus un pariu istoric. Cu sine, cu România, cu obraznicii jurnaliști. Scot București-Constanța sub trei ore, pe calea ferată. Un fel de liniuță șoferistică la semaforul Gării de Nord. A reușit. Deci se poate. Bonus electoral și de partid: a reușit de 1 Mai, când tot românul dă iama la mare, spre Constanța. Inginerii vor vrea să știe cum s-a atins această performanță.

Ei bine, nu a fost ușor. În colaborare cu ministrul Radu Stroe, colegul său liberal de la Afaceri Interne, Relu Fenechiu a inventat jandarmul-putere. Cu puterea a 350 de băieți vânjoși de la Jandarmeria Română, trenul București-Constanța a duduit pe șine în sub trei ore. L-au împins, l-au tractat, este acesta un experiment militar produs de coabitarea Ponta-Băsescu, vor fi fremătând de curiozitate inginerii și specialiștii într-ale căilor ferate?

Nu, domnilor, jandarmii doar au făcut pe dracu-n patru și i-au domolit pe hoții de fier vechi care trăiesc de pe urma pieselor și bucăților de șină furate de pe linia de tren spre Marea Neagră. Nu au păzit de-a lungul căii ferate, nu fiți naivi, a zâmbit cocoșește Relu Fenechiu, la dezvăluirea metodei sale demne de salonul de inventică de la Geneva. Timp de vreo trei săptămâni, jandarmii au luat la puricat centrele de colectare a fierului vechi de pe traseu, or fi luat la dezmierdat și niscaiva hiene care se hrănesc zilnic din cadavrul căilor ferate românești și treaba a fost gata. Șinele și instalațiile au mers unse, iar trenul București-Constanța a spart recordul.

Ca la orice minune tehnică, a mai fost și o atingere de geniu. Pentru că sistemul electronic automat de coordonare a căii ferate nu mai merge, Relu Fenechiu a pus niște băieți mai cu școală de la CFR să stea atenți, pe fază, și să apese butoanele de comandă manuală, ca să coordoneze toată încrengătura de șine, macazuri și semnale feroviare. Păi altfel cum să scoți 84 la oră, când toate cablurile și măruntaiele de cupru de pe calea ferată au ajuns la fier vechi, bobinat de hiene?

Practic, în aceste zile s-a născut o nouă armă în rândurile autorităților militarizate din România: Jandarmul-putere. El ar putea să fie botezat și jandarmul ferat sau luptătorul de la Gruparea Mobilă „Material Rulant”.

Prin extensie, Dan Șova, ministrul Marilor Proiecte Naționale ar putea să dezvolte un Serviciu de Intervenție Rapidă în care jandarmi-putere sau jandarmi-ferați să fie antrenați în trupe de elită: luptătorii fier-beton, divizia Autostrăzi.

În salopete portocalii, trăsnind a asfalt fierbinte, înarmați feroce cu aparate de geodezie și care să descindă din buldozere și excavatoare. Sub grija lor, autostrăzile României vor înflori. Cum o fi făcut herr Șova, se vor întreba inginerii germani? Când îți bat mascații-n geamul barăcii de pe șantier sau în ușa biroului de la minister, altfel merg proiectarea și executarea kilometrilor de autostradă, va răspunde șugubăț tânărul Șova. Autobahn-ul nemților va fi doar un văr de la țară al autostrăzilor românești.

Din păcate, experimentul istoric Fenechiu durează până pe 7 mai, cât să se întoarcă și românii de la mare cu trenul de mare viteză, în sub trei ore. Jandarmii-putere nu sunt plătiți pentru această activitate, iar băieții deștepți de la CFR, care apasă pe butoane la țanc, ca să țină locul pieselor de cupru furate din sistemul electronic automat se vor duce și ei la treburile lor mundane, de ceferiști. După aceea, e treaba șefului ăl mare, Victor Ponta, să dea banii din buget și să schimbe legea în așa fel ca jandarmul-putere să devină un bun național și să asigure permanent bunul mers al trenurilor.

Nu fiți răi, a mustăcit ministrul Relu Fenechiu jurnaliștilor, când a anunțat recordul de astăzi, în conferință de presă. E greu, domnule ministru. Ne dorim ca vremurile lui Nicolae Ceaușescu, care făcea agricultură cu Armata și construcții de mari proiecte naționale cu pușcăriașii să rămână doar material didactic și subiect desuet de cinematografie. Noi, cetățenii, știm că un tren în 2013 bate viteza unei Dacii 1310 întreținute în șura bunicilor, dar apreciem că și Guvernul este la curent cu aceste evoluții ale tehnicii. În rest, vorba șefului dumneavoastră de la Guvern, „e doar balet de Paște”.

PENTRU COMENTARII VĂ AȘTEPT ȘI PE PAGINA DE FACEBOOK ANDREI LUCA POPESCU