Guvernul de șase luni și „greaua moștenire”
Programul de guvernare al USL va fi implementat, în linii mari, cu un succes izbitor. Angajamentele concrete luate sunt atât de puține, de generale sau de interpretabile, încât va fi greu de dovedit, dacă va fi cazul, că noul guvern nu și-a respectat promisiunile.
După trei ani de opoziție, reprezentanții USL, care până mai ieri aveau o sumedenie de soluții pentru orice problemă a românilor, soluții pe care se grăbeau să le prezinte fără argumente, explicații sau cu informații trunchiate la televizor, și-au dat seama, dintr-o dată, că orice promisiune făcută când ești la putere te costă voturi dacă nu este împlinită.
Reîntregirea salariilor, anunțată și de fostul guvern, returnarea sumelor încasate ilegal de la pensionari prin calcularea greșită de către Casa de Pensii a CASS, moratoriul privind extragerea gazelor de șist și respectarea angajamentelor luate de fostul guvern în fața FMI, CE și a Băncii Mondiale sunt printre cele mai importante prevederi. Nu se precizează însă, spre exemplu, nimic despre situația retrocedărilor.
Programul, este adevărat, este al unui guvern provizoriu, de tranziție până la alegerile generale din toamnă. Nimeni nu își imaginează că în șase luni vor fi create un milion de locuri de muncă sau că datoria publică raportată la PIB va scădea cu 10 puncte procentuale. Nimeni nu poate crede, în mod cinsitit, că șase luni sunt suficiente pentru a combate, vizibil, evaziunea fiscală, pentru a stimula creșterea economică în mod consistent, pentru a revizui toate contractele dubioase semnate de fostele guvernări sau pentru a reduce până la zero pierderile companiilor de stat.
USL trebuie să explice însă de ce în program nu au fost incluse măsurile anunțate când era în opoziție. Printre cele mai importante dintre ele se numără majorarea salariului minim pe economie, majorarea pensiilor, reducerea CAS-ului, cota redusă de TVA la anumite produse alimentare de bază și înlocuirea cotei unice (unică doar cu numele, e drept) cu cea progresivă. Scuza celor șase luni de mandat nu poate fi folosită de USL în aceste cazuri. Membrii opoziției au reclamat constant că sunt bani, sau că ar fi dacă fosta putere nu ar mai fura. Ei bine, acum ei sunt la putere.
USL a prezentat românilor drept principală măsură anticriză schimbarea „guvernului Băsescu”. L-a schimbat. E la putere acum iar în programul de guvernare nu propune alternative concrete la guvernarea PDL de până acum. Practic, cu foarte mici diferențe, USL va guverna după principiile lăsate de „guvernele lui Băsescu”.
Desigur, mulți vor spune că noua putere este corectă. Că nu s-a angajat la ceva ce nu poate să facă. Bun. Dar dacă acum este cinstită, cum era când promitea de la pâine mai ieftină, pensii și salarii mai mari, la spitale moderne, mii de kilometri de autostrăzi și educație de vârf? Și toate astea la o zi, dacă nu imediat după ce ajunge la guvernare.
Programul semestrial de guvernare al USL va fi, în mare, îndeplinit. Oferta USL este atât de modestă încât la final, când se va prezenta bilanțul, cu greu se va putea găsi vreun angajament nerespectat. Tentativele de îmbunătățire a situației economice sunt bifate încă de pe acum. Au încercat, vor spune și poate vor fi crezuți.