Prima pagină » Puterea Gândului » „Nemuritorul” Sergiu Nicolaescu dansează cu moartea

„Nemuritorul” Sergiu Nicolaescu dansează cu moartea

„Nemuritorul
Despre Sergiu Nicolaescu, dacă vrei, cu tot dinadinsul, poți spune multe. Două lucruri nu poți face: să-i minimalizezi personalitatea artistică și să faci melodramă din moartea lui. Nicolaescu a fost un amestec de forță, de candoare maxim temperată, de stângăcie sentimentală, de nebunie dusă la extrem.

Despre Sergiu Nicolaescu, dacă vrei cu tot dinadinsul, poți spune multe. Două lucruri nu poți face: să-i minimalizezi personalitatea artistică și să faci melodramă din moartea lui. Nicolaescu a fost un amestec de forță, de candoare maxim temperată, de stângăcie sentimentală, de nebunie dusă la extrem.

În tot ce a trăit se simte teama de a nu-și reproșa, o clipă mai tărziu, că n-a îndrăznit; spaima că, la prima ezitare, moartea îl va încolți, prinzându-l, poate, nepregătit; tremurul insesizabil al degetului înainte să apese pe trăgaci, într-o cotidiană ruletă rusească.

Nu știu de ce, dar acum am senzația că toată viața sa a fost un concubinaj, un amantlâc cu moartea, o luptă asumată, pe care, până azi o câștigase. Toate cascadele sale, toate nebuniile scornite la limita riscului absolut, toate morțile morților sale îngropate la începuturile „părții a doua”, sunt dovezile înfruntărilor sale cu infinitul, căruia își permitea să-i dea cu tifla.

Nu-i poți plânge moartea în pumni, nu poți lăcrima în lumina lumânărilor, retrăindu-i stările; poți doar să-l simți, și mai prezent, în golul din tine. De câte ori am vorbit cu acest om, am plecat mai departe încărcat de o energie stranie.

Nicolaescu poseda o fermitate aproape materială, indiferent de tonul, volumul ori inflexiunile vocii. Nicolaescu îți transmitea stări, imagini, sensuri. Poate că în asta a constat, până la urmă, forța cu care a „supus masele” – jocul cu zeci de mii de figuranți, în filme imense ca spațiu, ca demers tehnic și artistic.

Dragostea lui de viață, pentru a avea unde trăi cu moartea, a creat imagini aproape neverosimile, personaje care au scurtcircuitat mințile domoale și replici cicatrizate cu bisturiul în memoria colectivă.

O singură dată a învins ea, moartea, căreia i-a simțit respirația în ceafă. „Mai am puțin de trăit” a mărturisit, surprinzător, Nicolaescu. Iar ea a înțeles că „nemuritorul” poate dansa numai cu ea. Și s-a grăbit.