Prima pagină » Puterea Gândului » Ponta la pompă: „Ba pe-a mă-tii”

Ponta la pompă: „Ba pe-a mă-tii”

După doi ani de guvernare, premierul Victor Ponta suferă de aceeași tragi-comică meteahnă: dubla personalitate, exhibată cu zâmbetul pe buze atunci când îi e cetățeanului lumea mai dragă, în probleme cu efect imediat asupra traiului și buzunarului.

După doi ani de guvernare, premierul Victor Ponta suferă de aceeași tragi-comică meteahnă: dubla personalitate, exhibată cu zâmbetul pe buze atunci când îi e cetățeanului lumea mai dragă, în probleme cu efect imediat asupra traiului și buzunarului. El este în același timp la putere, cu o majoritate parlamentară lejeră, și totuși mereu fidel unui limbaj lătrător, de opoziție care împunge puterea prin gard, atunci când vine vorba să explice deciziile dificile pe care guvernul său le are de luat, precum cea a scumpirii carburanților.

Când era și premier, și deputat, neputându-se exprima coerent, pro sau contra proiectului de la Roșia Montană, domnul Ponta a stârnit râsul siderat al oamenilor care așteptau o explicație, precum și furia miilor de protestatari de la Universitate. Când a dat același răspuns despre susținerea proiectelor de lege care dinamitau Codul Penal, râsul multora a cam înghețat pe buze, însă nu și al ghidușului domn Ponta. Acum, premierul României are de dat un răspuns simplu cetățenilor care l-au votat, dar și celor care trăiesc în România disprețuindu-i metehnele de copil politic răzgâiat: de ce scumpește benzina și motorina, adăugând 7 eurocenți la acciză?

Al doilea Ponta, cel de opoziție, îi întunecă însă gândirea lui Ponta atotputernicul Guvernului. Pur și simplu, premierul României nu are un răspuns coerent pentru această măsură. Ce alege domnia sa să răspundă? Varianta mereu corectă pentru guvernarea din ultimii doi ani: Băsescu-PDL.

„Iată cum arată situația reală: prețul benzinei, sub guvernele domnului Băsescu, a crescut cu 70%, iar cel al motorinei cu 90%. Președintele României, în funcție și atunci, dar și acum, a ales să tacă! Îl invit pe domnul Băsescu, dacă tot se arată îngrijorat de prețul la benzină, să prezinte opiniei publice scrisorile pe care i le-a trimis lui Emil Boc, ca dovadă a îngrijorării sale pentru prețul crescător pe care românii l-au plătit pentru combustibil din 2009 până în 2012. Altfel, toate demersurile acestuia se înscriu la categoria populism și ipocrizie”, scrie premierul Victor Ponta, pe pagina sa de Facebook.

Explicația lui Victor Ponta, pe Facebook, pentru mărirea accizei la benzină.

Situația reală, pe care domnul Ponta și USL/USD o ignoră de doi ani de când guvernează România, este însă cu totul alta. Situația reală este că ori de câte ori are de dat un răspuns dificil, premierul Ponta îi ia pe Băsescu și pe Boc în brațe, ca un boxer amețit. Situația reală este că PDL aproape nu mai contează ca forță politică, iar Emil Boc nu a mai luat o decizie pe la București de aproape trei ani, majoritatea românilor amintindu-și de el cel mult ca de „ăla micu” care știe cu coasa”. Situația reală este că Traian Băsescu este un președinte pe final de mandat, fără posibilitatea de a mai candida, și chiar dacă este un personaj politic foarte vizibil și activ, el nu mai are absolut niciun cuvânt de spus asupra deciziilor Guvernului.

Deci, cu cine se luptă domnul Ponta, dacă nu cu propria incompetență sau autosuficiență? Ce treabă au Boc și Băsescu cu faptul că milioane de șoferi vor plăti câteva zeci de lei pe lună în plus când bagă „gaz” în rezervor? Pe cine crede premierul României că satisface cu acest răspuns, în afară de orbeții fideli televiziunilor de partid pe care Victor Ponta le-a cultivat personal, și pentru care orice necaz la scară planetară, din ultimii ani, are drept cauză fie pe Băsescu, fie PDL, fie pe „băsiști”?

Evident că președintele Traian Băsescu este un ipocrit când vorbește despre sadismul guvernării (partidul domniei sale a tăiat cu 25% salariile și pensiile) și că epistolele sale cu rugi anti-acciză au ca scop principal câștigarea de capital politic pentru partiduțul său de buzunar, în care își va căuta rădăcini după ce nu va mai fi președinte. Evident că soluția lui Băsescu împotriva accizei mărite la carburanți – aceea de a lua banii de la Ministerul Dezvoltării condus de Liviu Dragnea, oricât ar fi de reală sau nu, este o demagogie. Nici domnul Băsescu nu i-a luat bani din bugetul îngrășat ministrului Dezvoltării Elena Udrea, atunci când poate că alte sectoare bugetare gemeau, în guvernarea Boc.

Mai presus de orice, premierul Victor Ponta ar trebui să răspundă mai întâi românilor, nu lui Băsescu sau lui Boc, și să evite retorica de tip „ba pe-a mă-tii” atunci când ia măsuri care afectează cetățenii. Domnia sa ar trebui să îmi explice mie, șofer de București, și altor milioane ca mine, de ce ne obligă statul, nu mediul concurențial privat, să plătim de la 1 aprilie un preț aproape de 6,5 lei pe litrul de benzină, cam cu 10% mai mult decât plătim în prezent. Asta în condițiile discriminatorii în care transportatorii cu sindicate puternice și bine conectate la PSD au reușit să obțină concesia unei scutiri de acciză de 4 eurocenți la litru.

Domnia sa trebuie să explice, măcar șoferilor, de ce este nevoie de acești bani în plus la buget și la ce vor fi ei folosiți. Până acum, premierul Ponta a numit trei obiective pentru această scumpire la pompă, care nu pot decât să provoace somnolența copiilor: unu – banii vor asigura cofinanțarea la proiectele de autostrăzi pe bani europeni, doi – transportatorii și șoferii de rând își vor scoate banii cheltuiți în plus, pentru că vor ajunge mai repede la destinație, vor consuma mai puțin combustibil și își vor duce mai rar mașinile în service, atunci când autostrăzile de prin hârtiile lui Dan Șova vor fi gata, iar trei – numărul accidentelor rutiere va scădea.

Premierul Ponta l-a numit un plan pe termen mediu și lung, însă el sună mai degrabă a „Paștele cailor”. Românii șoferi deja nu mai știu din ce buzunar să scoată banii pentru a finanța autostrăzile-fantomă și șoselele rupte-n asfalt ale României: prin acciza la combustibil, prin rovinietă, prin taxa pe mașină, ba susțin și aerul curat al Carpaților prin plata timbrului de mediu, atunci când își achiziționează o mașină. Este penibil să vii acum și să le ceri un avans pentru ceva ce nici măcar nu le oferi – anume niște autostrăzi inexistente.

Planul neconvingător al premierului Ponta arată mai degrabă că banii vor ajunge peste tot și nicăieri, adică în marea gaură neagră numită bugetul României. Cu alte cuvinte, jetul accizei de la pompă va țâșni împrăștiat, pe unde se va nimeri în buget. Dacă așa stau lucrurile, atunci această mărire de acciză este evident o măsură a capacității de planificare economică a guvernului Ponta, o realizare a strategiilor excelente de creștere a colectării banilor la buget și este de înțeles de ce domnia sa vrea să reducă numărul accidentelor rutiere prin scumpirea benzinei. E greu să spui poporului, ca prim ministru, că habar nu mai ai cum să aduni niște bani la buget, iar mărirea unei taxe este soluția cea mai facilă și mai rapidă.

PS: Între timp, prezentă la emisiunea ZF Live de luni dimineață, ministrul Finanțelor Ioana Petrescu a ținut să arate românilor că este consecventă în gândire. Domnia sa a declarat că își menține argumentația care a făcut-o celebră, și anume că românii trebuie să își plătească taxele și impozitele cu sfințenie, ca să nu mai ajungă să plângă de milă băbuțelor care vând usturoi, făcând evaziune pentru că altfel mor de foame neasistate social. O gândire sănătoasă, de om de stat din România (nu din SUA), asemănătoare cu strategia de reducere a morților pe șosele prin scumpirea benzinei, lansată de premierul Victor Ponta. Pe când eliminarea TVA-ului la biciclete, pentru scăderea incidenței bolilor de inimă la români?

PENTRU COMENTARII VĂ AȘTEPT ȘI PE PAGINA DE FACEBOOK ANDREI LUCA POPESCU