Prima pagină » Puterea Gândului » Să bem pentru Codul Rutier

Să bem pentru Codul Rutier

Să bem pentru Codul Rutier
Să ridicăm un păhărel, căci dacă ministrul de Interne vrea să învârtă deasupra capetelor românilor bâta unui Cod Rutier cât mai punitiv, șeful lui tocmai a dat liber la gustatul unui pahar de vin înainte de a conduce. Și a făcut-o în cel mai caracteristic stil posibil: vorbind despre ceva ce nu cunoaște, la doar o zi după ce o fată a fost spulberată pe o trecere de pietoni de către un șofer băut.

Să ridicăm un păhărel, căci dacă ministrul de Interne vrea să învârtă deasupra capetelor românilor bâta unui Cod Rutier cât mai punitiv, șeful lui tocmai a dat liber la gustatul unui pahar de vin înainte de a conduce. Și a făcut-o în cel mai caracteristic stil posibil: vorbind despre ceva ce nu cunoaște, la doar o zi după ce o fată a fost spulberată pe o trecere de pietoni de către un șofer băut.

„Până la 0,2, vorbesc de omul obișnuit care se duce la o nuntă și gustă un pahar de vin, nu e nici măcar contravenție, dar de la 0,2 la 0,5 e contravenție și se suspendă permisul, iar de la 0,5 e infracțiune”, a declarat Premierul, semnalând tuturor românilor că pot bea liniștiți un pahar de vin înainte de a se urca la volan, n-o să li se întâmple nimic. Acum, normal că n-o să se îmbete mulți de la un păhărel, dar ar trebui totuși să știți că 250 de ml de vin obișnuit duc la o alcoolemie de 0,3-0,4, care durează cam o oră de când a fost „gustat” respectivul pahar. Adică veți avea permisul suspendat, hîc, nu vă luați după Premier. Iar dacă ați gustat un pahar de vin mai măricel, intrați direct la penal, chiar și la o oră după ce l-ați dat pe gât!

Nu vă luați după Premier nici dacă vreți să beți un pahar de bere, căci dacă paharul are 330 ml și vă urcați la volan la 30 de minute după ce l-ați băut, riscați să rămâneți fără carnet. Nu mai vorbesc de amenda usturătoare atașată. Normal, toate depind și de organism, însă riscul e acolo, iar maniera complet absurdă în care Premierul și-a justificat relaxarea Codului Rutier tocmai în privința alcoolului la volan pe mine unul m-a lăsat fără grai. Trăim într-o țară în care legea e oricum luată la mișto, iar toleranța românului față de sine însuși, fără limite. A ieși public și a spune că e OK să guști un pahar de vin sau de bere înainte de a te sui la volan (oameni suntem, nu?) este o dovadă de iresponsabilitate incredibilă.

I-aș reaminti domnului Premier că una dintre cauzele majore ale accidentelor mortale din Europa este consumul de alcool înainte de a te sui la volan – un studiu european (DRUID – .pdf) arăta că nu mai puțin de 31,7% dintre șoferii decedați în urma accidentelor grave erau sub influența alcoolului (alcoolemie mai mare decât 0). 24,4% dintre șoferii implicați în accidente aveau alcool în sânge. Iar asta, în țările din Europa de Vest! Da, chiar acolo, în Europa cea mult prea civilizată, cea care are totuși o infrastructură funcțională, nu criminală ca la noi, normele prea permisive cu privire la consumul de alcool fac ravagii. Poate că nu s-a gândit la asta când s-a grăbit să dea Europa drept exemplu.

Prin contrast, în România „doar” 11% dintre accidentele grave au drept factor concurent consumul de alcool. Iar când zic „factor concurent” mă refer la influența acestuia asupra producerii accidentului, căci un studiu OMS arăta că în prezența alcoolului în sânge (chiar și sub 0,2 la mie), șoferii cu vârste între 16-20 de ani au un risc de trei ori mai mare de a produce accidente față de cei de peste 30 de ani, iar o alcoolemie de 0,5 crește riscul de accident al oricărui șofer de 40 (patruzeci) de ori! Joaca cu focul, continuată de europeni, fusese curmată în România. Iată că acum Premierul vrea să o reintroducă.

Apoi, deși mă număr printre puținii care consideră că înăsprirea Codului Rutier este o măsură binevenită, nu cred că domnul ministru de Interne are o prea mare legătură cu ce se întâmplă de fapt pe străzile și șoselele din România, iar efectul nu va fi altul decât creșterea nivelului șpăgii.

Altfel, ar ști că sunt sute de kilometri cu restricții de viteză uitate de pe vremea când acele porțiuni erau în lucru, numai bune de întins capcane radar șoferilor – aceștia s-au obișnuit să le ignore. Că un drum București – Iași durează cu o oră mai mult din cauza restricțiilor de viteză de 50 km/h în localități similare celor de pe DN1 unde se circulă cu 70 km/h – iar ca acest drum sunt atâtea altele! Că după trei ore de radare, toți scapă piciorul pe accelerație în satele din nordul Moldovei, alergând cu 100 km/h fără să-i întrebe nimeni nimic. Din nou, replicabil în atâtea zone ale țării, unde zonele cu restricții absurde sunt urmate de asaltul șoferilor deja nevrozați.

Că semnalizarea rutieră a lucrărilor în carosabil este făcută de marmote, la fel ca și marcajele rutiere cu linie continuă acolo unde ai vizibilitate și cu linie întreruptă acolo unde nu ai. Că pietonii nu sunt sancționați defel de către agenții de circulație, deși cauza numărul unu (1!) a accidentelor mortale din România este traversarea neregulamentară. Că tot ei sunt fugăriți pe trecerile de pietoni, aceasta fiind a treia cauză ca importanță a accidentelor grave din România.

Și că agenții dumnealui închid ochii la cel puțin 70% din încălcările legii, aceasta fiind de fapt cauza numărul unu a debandadei incredibile din România, spre deosebire de ce fac aceiași șoferi români imediat ce trec granița spre Vest. Un par mai mare în mâna cuiva care nu folosea nici nuiaua nu folosește la nimic. Ba dimpotrivă, va fi folosit chiar și mai rar, căci, cum spunea Premierul, „oameni suntem”. Ceea ce îi cumințește pe români în Vest nu este cuantumul amenzilor, ci conștientizarea faptului că nu vor fi iertați dacă încalcă legea. E atât de simplu.

Altfel, pe străzile din România oricum vom continua să ne comportăm ca-n codrul rutier. Omorând un român, în medie, la fiecare patru ore. Să bem și să ne veselim, zic, acum avem voie!