Prin urmare, premierul pare să anunțe sfârșitul austerității, deși nu e clar din spusele domniei sale ce înseamnă ea sau cine a impus-o. Cât cântăresc vorbele premierului vom vedea nu peste multă vreme, acum putem doar presupune.
Nu este o mare dramă căderea PIB cu 1% (T2 față de T1), deși ea a produs un mic șoc în lumea economiștilor, și ea mică. După căderea de 0,2% în T1 2014 față de T4 2013 (un lucru ce ar trebuie să conducă la demisia conducerii INS care a comunicat date false) căderea de 1% în T2 2014 față de T1 2014 înseamnă, tehnic, o intrare în recesiune.
Dar ea nu va fi simțită, așa cum nu a fost simțită creșterea bună de 3,8% în T1 2014, față de T1 a anului precedent.
Astfel de date sunt statistice. Pur statistic, pe ansamblu, suntem pe plus, spune premierul, pe bună dreptate. Avem o creștere de peste 2% semestru la semestru (2,4% mai precis), ceea ce înseamnă că „creștem”.
Cum ele nu se văd repede în buzunare, creșterile sau descreșterile minore indicate de statistici sunt „sentimentale”.
Germania a căzut cu 0,2%, Italia la fel. Europa, în ansamblu, a crescut cu un nesemnificativ 0,5%. Cum, pe ansamblu, așa se întâmplă, administrația noastră glumește: e ca și cum ai reduce viteza de la 130 de kilometri la ora, la 100 de kilometri la ora.
Problema dlui Ponta sau a dlui Voinea care împreună își asumă această glumă este că domniile lor nu au în România decât 500-600 de kilometri de drum pe care, legal, pot circula cu 130 de kilometri, la cei 11.000 de kilometri de drumuri din România. 4-5% din drumuri adică si, pe multe dintre, ele nu ajungi la 130/h ca trebuie să pui frână că s-a sfârșit drumul.
Creșterea economică e pur teoretică. Realitatea ei, în vreme, este practică.
Premierul Ponta anunță sfârșitul austerității de vreme ce susține pe pagina domniei sale de FB: „Fără a mai fi blocați de un regim care vrea doar politici de austeritate, am putea face mult mai mult! De aceea alegerile din toamnă sunt atât de importante!”
Cine, ce austeritate l-au blocat pe dl Ponta să nu facă mai mulți kilometri de autostradă pe care domnia sa să meargă cu 130 km/h ca să-și permită să pună frână când vrea până la 100?
Cheltuielile de capital (investițiile statului) au scăzut în S1 2014 cu 32,8% față de S1 2013. Prin urmare, statul a cheltuit cu 2,3 mld. lei (500 mil. euro) mai puțin ca anul trecut pe investiții, după ce în 2013 a redus cheltuielile de investiții cu 7,5%, adică cu echivalentul a 340 mil. euro față de anul precedent, 2012. Dacă ar fi menținut cheltuielile de investiții la nivelul lui 2012, dl Pont ar fi putut avea acum, teoretic, încă 150 de kilometri de autostradă în plus pe care să se meargă domnia sa cu 130 la ora. Dar nu-i are.
Dl Voinea spune: este „o încetinire” a ritmului de creștere economică, nu o „scadere”. Corect: atâta vreme cât creșterea/descreșterea sunt un „sentiment” putem medita și la sensuri.
La doi ani și patru luni de la preluarea guvernării, premierul și miniștrii săi văd încă în jur regimuri ostile care îi impiedică să facă mult mai mult decât fac. De fapt, asta vor domniile lor să vedem noi.
Dar trebuie spus: dacă ceva merge bine, guvernarea merită lăudată; dacă merge prost, trebuie să sporte criticile și consecințele.
O guvernare care nu-și asumă greșelile nu este o guvernare ce merită prețuirea unei națiuni. Iar, dacă guvernul, după ce a strâns de gât cheltuielile de investiții, se va apuca de cheltuieli în campania electorală ce vine în numele renunțării la austeritatea impusă de nimeni nu știe cine, atunci……