CĂDEREA DIN CER. Reportaj printre oamenii care au ridicat avioanele Armatei. „În 2017, nu știm ce va fi”
Întreprinderea de Avioane Craiova a fost înființară în 1972, lângă Craiova, la Ghercești, cu obiect de activitate fabricarea de avioane militare de vânătoare-bombardament, dar și de subansamble și echipamente din domeniul aviatic.
Fabrica a cunoscut „o epocă de aur” în perioada 1976-1990. Primul avion fabricat aici, în colaborare cu Republica Federativă Iugoslavia, a fost IAR 93. Forțele Aeriene au primit 200 de astfel de aparate. Apoi, în perioada anilor ’80 a fost proiectat, împreună cu Institutul Național de Construcții Aerospațiale, IAR 99, avion care și astăzi, în versiunea modernizată IAR 99 SOIM se află în serviciul Forțelor Aeriene ale României.
Angajații societății spun că înainte de Revoluție aveau atât de mult de lucru încât erau chemați în fabrică și în zilele de sărbătoare.
Victor Peța, liderul sindical de la Avioane, care lucrează în fabrică din 11 noiembrie 1977, a povestit că atunci nicio secție nu avea mai puțin de 300 salariați, cât are acum în total societatea.
„Revoluția ne-a prins cu 4500 salariați. În perioada aceea munceam pentru că aveam un plan foarte mare de avioane. După ce s-a făcut fabrica, s-au făcut avioane IAR 93 în colaborare cu o firmă din fosta republică Iugoslavia. Noi făceam o parte din avion și pentru noi și pentru partea Iugoslavă. Era foarte mult de lucru. Lucram în fiecare zi, și sâmbăta, uneori chiar și duminica. De sărbători eram chemați să lucrăm pentru că era mult de lucru. Erau și salarii bune și condiții bune de lucru”, a afirmat Victor Peța.
Marcel Bădescu, lucrează de 39 ani în cadrul Avioane Craiova și își amintește însă că salariații erau sancționați de conducere, uneori fără motiv, înainte de Revoluție. „Înainte de ’90 era bine că aveam tot timpul de lucru. Erau și salariile bunicele. Era mai rău cu disciplina, era ca la armată. Nu aveam sindicat care să ne apere în fața conducerii, se făceau abuzuri, pedepsiri fără motiv, mutări dintr-o parte în alta fără motiv, penalizări.
Acum ne-am învățat să fim tratați altfel. În atitudinea față de fabrică au fost manageri care nu au avut o atitudine față de fabrică și nu au făcut nimic, și au fost manageri care au vrut să facă și nu au putut”, a spus acesta.
„Au fost comandanți care nu au vrut acest avion”
Imediat după Revoluție lucrurile s-au schimbat. Ultimul IAR 99 SOIM a ieșit pe poarta fabricii în 2008.
„Am încercat atunci tot felul de târguri, am fost chiar și la Singapore, însă niciodată o fabrică, oricât de mare ar fi ea, nu poate să vândă armament fără ajutorul și implicarea statului. A fost o luptă să impunem avioanele Armatei Române. Au fost comandanți care nu au vrut acest avion, pentru că după Revoluție fiecare a vrut să beneficieze de ceva, de ieșit afară, de mers în delegații, sau alte chestiuni și ne-am luptat să impunem acest avion care avea toate aprecierilor piloților străini care au venit aici”, a punctat Victor Peța.
După ’90, societatea a intrat în declin. În 2010, fabrica mai avea 1900 angajați. Se lucra la repararea unor avioane, dar salariații stăteau mai mult în șomaj tehnic. Fără sprijin pentru a produce, Avioane Craiova a adunat datorii și penalizări, estimate la aproape 20 milioane dolari. Autoritățile au încercat de mai multe ori să privatizeze societatea de la Craiova, însă nu au reușit.
Angajații spun că responsabili de ceea ce s-a întâmplat cu fabrica sunt unii dintre manageri, dar și autoritățile centrale.
„Din cauza unora dintre manageri avem datorii istorice pe care nu o să le putem plăti, la care se adaugă penalizări. Ceea ce e ciudat e ca avem datorii către acționarul majoritar. Nu am putut să rezolvăm problema datoriilor pentru că s-ar fi considera ajutor de stat. Motivul este că societatea are și alți acționari. Noi, angajații. Ne-am descurca dacă am scăpa de datorii. Noi am fost de acord și cu privatizarea, dar nu au prea venit firme serioase. Noi voiam să vină o fabrică serioasă, să avem de lucru, nu să ne transforme în altceva”, a afirmat Marcel Bădescu.
„Dacă putem să îi reproșăm ceva guvernului Ponta este că nu a dus la capăt ștergerea datoriilor”
Pentru a scăpa de datoriile istorice, conducerea societății și sindicatul au propus un plan de reorganizare. Până astăzi, nu a fost aprobat.
„S-a cerut un ajutor de stat în cadrul unui program de restructurare care viza redresarea societății și una din măsurile obligatorii pentru ca societatea Avioane Craiova să poată merge înainte ca o societate normală este aceea ca datoriile să se transforme în acțiuni, sau să se găsească o soluție ca ele să nu mai greveze societatea. Din păcate acel program de restructurare nu a fost aprobat de acționarul majoritar, de minister. În el erau și alte măsuri, chiar și o mică reducere de personal, era vorba de angajați pensionabili. Planul a fost trimis la acționar, a fost discutat, din păcate, nu s-a luat încă o hotărâre. În ceea ce privește datoriile, noi, și sindicatul și administrația, insistăm să se găsească o soluție. Este în momentul acesta o discuție la minister despre găsirea unei soluții.
Sunt datorii acumulate de-a lungul timpului, dar penalitățile depășesc suma datoriei efective. Dacă putem să îi reproșăm ceva guvernului Ponta este că nu a dus la capăt ștergerea datoriilor. Domnul Ponta le-a cerut asta miniștrilor, aici la Craiova, dar nu s-a mai concretizat. După eșecul Oltchim, Guvernul Ponta s-a ferit și de privatizări. Într-un fel a fost bine că nu ne-am privatizat pentru că nu am ajuns pe măna cuiva nepotrivit, iar în alt fel nu este bine pentru că nu avem o situație clară în acest moment”, a declarat Victor Peța.
Liderul sindical consideră că dacă nu ar fi fost datorii, Avioane Craiova ar fi putut funcționa chiar și pe profit. Din 2012, Armata Română a trimis aici avioanele la reparat, iar de anul trecut a fost încheiat un contract cu o companie israeliană, prin intermediul căreia în uzina de la Craiova se repară două aparate de zbor ale unei țări din Africa.
„În acest moment noi lucrăm în principal la avioanele pe care Ministerul Apărării le are în dotare, este vorba de reparații de avioane militare IAR 99 Standard și IAR 99 Șoim, și, de un an de zile lucrăm cu firmă din Israel la reparația a două avioane Hercules care aparțin unei alte țări. Și, cred că în următoarea lună primul dintre cele două avioane va zbura spre țara beneficiară. După ce se termină acestea două sperăm să vină altele. Așa este și convenția, dacă sunt mulțumiți ne mai trimit și alte avioane. Începând cu sfârșitul anului 2012 nu au mai existat probleme cu salariile, nici măcar întârzieri. E adevărat am avut o perioadă foarte grea în care aveam restanțe de luni bune la salarii, perioadă în care acordăm avansuri de câteva milioane. Acele vremuri au trecut. Nici în acest an nu se pune problema plăți salariilor, sau a plata utilităților, ori a colaboratorilor,” a precizat Victor Peța.
Acesta recunoaște însă că viitorul celor 330 de salariați, al fabricii, este incert.
„Este adevărat, în anul 2017, nu știm ce va fi. Ar putea să fie un an mai greu pentru că în acești ani le-am reparat aproape pe toate. Avem și alte programe, de piese primare și mici subansamble, cu societăți din aviația civilă dar e un procent mic din programul nostru, dar speranța noastră, de mai mulți ani, este să intrăm pe reparația de avioane civile. Avioane Craiova este calificată pentru aceasta. Ne-a ajutat colaborarea cu firma grecească Dedalus Tech care la noi în societate repară avioane și care ne-a ajutat cu scule, dispozitive, dar și cu calificarea angajaților noștri”, a mai spus Peța.
Avioane Craiova are capital majoritar de stat. Ministerul Economiei deține 81% din acțiuni, restul de acțiuni fiind deținute de persoane private.
Material realizat de Ana Maria Constantinescu