Cinci antreprenoare din România ar putea fi pariul pentru un start-up care va schimba istoria cu următoarea inovație în tehnologie. Le găsiți într-un top al modelelor de business dezvoltate de femei, publicat în prestigioasa revistă Forbes. „Poți considera această listă ca pe o copiuță (ca la școală) care să te ajute să găsești mai repede următorul startup de 1 miliard de dolari„, scrie Forbes.com.
„Aceste antreprenoare uimitoare dau lovitura. Intră în legătură cu ele, întâlnește-le, finanțează-le!„, mai scrie publicația americană de business, sub semnătura lui Allyson Kapin, colaboratoare a Forbes și antreprenoare, la rândul ei, în domeniul campaniilor web.
Autoarea îi îndeamnă pe cititori să le urmărească evoluția pe Twitter și LinkedIn, ca modele în business.
„Acum trei ani, am început să ajut start-up-urile conduse de femei în SUA să obțină finanțare. În ciuda datelor care arată că echipele fondate sau cofondate de femei au performanțe mult mai bune și generează mai mult ROI decât companiile care sunt operate exclusiv de bărbați, am aflat că majoritatea investitorilor nu finanțează afaceri conduse de femei”, spune Allyson Kapin.
Potrivit statisticilor, doar 12% din banii investitorilor la nivelul UE se duc spre startup-urile conduse de femei.
Kapin povestește că a contactat zeci de investitori ca să întrebe de ce nu finanțează businessuri dezvoltate de femei. Răspunsul a fost cam același în toate cazurile: oamenii de afaceri au spus că nu cunosc multe astfel de start-upuri și că a fost o problemă de network.
În acest context, femeia de afaceri a decis să dea publicității un top al start-upurilor conduse de femei în care merită să îți plasezi banii. Cinci dintre ele sunt afaceri dezvoltate de românce.
Iată-le!
Locul 19: Alexandra Anghel, cofondatoare și director tehnic (CTO) a Appticles, o platformă care ajută micile afaceri să-și creeze aplicații de mobil pe baza conținutului lor existent, pentru a ajunge mai ușor la o cât mai mare parte de public. O poți găsi și pe Facebook și pe blogul ei, techlady.co
„Nu exclud existența prejudecăților de gen, dar nu este nici o conspirație vastă pentru a ține femeile departe de tehnologie”
Alexandra Anghel povestește că a intrat în această afacere pe fondul unei lumi est-europene care încă educă fetele să devină soții și mame. „Cu cât orașul este mai mic, cu atât tradițiile sunt mai rigide. Dacă o femeie tânără nu se căsătorește sau nu are copii imediat, trebuie să fie ceva în neregulă cu ea”, povestește tânăra în statementul „Povestea mea, reiterată”.
Cum a ajuns să se orienteze pe o piață de business în care ne-am aștepta mai puțin să interacționăm cu o femeie?
„Am fost una dintre fetele norocoase(…) Statutul meu matrimonial nu a fost niciodată un subiect fierbinte în timpul meselor de familie. De când eram mică, părinții mei mi-au repetat mereu că trebuie să devin independentă. Independența se poate traduce într-o mulțime de lucruri, dar vorbeau mai ales despre independența financiară”. Astfel, în 2005, Alexandra alături de doi colegi de muncă au decis să dezvolte un start-up de outsourcing, dezvoltând proiecte web pentru clienți din întreaga lume.
„Apelul nostru de trezire a venit în 2010, când am fost prima echipă românească selectată pentru primul accelerator Startupbootcamp din Europa. Deci, ne-am împachetat și sa mutat la Copenhaga timp de 3 luni… Eu, personal, am făcut o mulțime de greșeli de-a lungul drumului, uneori nu am văzut pădurea din cauza copacilor. Am cheltuit bani când n-ar fi trebuit, am ezitat să monetizăm produsul și am lucrat cu oameni care nu sunt potriviți pentru aventura unui startup”, povestește Alexandra.
În același timp, tânăra mai spune cum a jucat rolul de CTO feminin pe o piață dominată de bărbați. Nu exclude existența prejudecăților de gen, dar, adaugă ea, „nu există nici o conspirație vastă pentru a ține femeile departe de tehnologie”.
Locul 33: Xenia Muntean, cofondatoare și director general (CEO) al startupului Planable, o aplicație dezvoltată pentru a ușura realizarea campaniilor de promovare pe rețelele de socializare. Este dedicată agențiilor de publicitate, marketing și social media. Xenia și echipa Planable sunt de la Chișinău, dar s-au stabilit la Cluj-Napoca, pentru ca apoi să ajungă în Silicon Valley.
Vă rog, un un bilet dus la Silicon Valley
„Ideea acestui startup”, spune Xenia Muntean într-un interviu acordat ziarului Monitorul de Cluj, „a apărut dintr-o problemă personală sau profesională a noastră. Toată echipa a lucrat în industria de social media înainte de a porni în Planable. Una dintre problemele pe care le aveam era colaborarea cu clienții pe partea de social media și de planuri editoriale pentru Facebook. Si aceasta este partea pe care o rezolvăm in Planable”.
Practic, startup-ul a creat o platformă comună, la care au acces atât agenția, cât și clientul. Toți cei care se ocupă de realizarea campaniei pot colabora în timp real și totodată clientul poate să vină cu feedback.
„Dacă experiența din România ne-a schimbat viața, credem ca în Silicon Valley ne așteaptă o experiență la fel de uimitoare pentru noi. Ne vom întâlni acolo cu investitori și fonduri de investiții, oameni din startup-uri și din industria noastra și credem că ne va ajuta foarte mult să cunoaștem industria și să ne dezvoltam mult mai repede. Sigur vom muta firma în Statele Unite”, spune Xenia Muntean
Locul 40: Anca Goron, fondatoare și CEO a doorie.io, o platformă de inteligență artificială destinată hotelurilor, pentru managementul listei de oaspeți și pentru motivarea angajaților. Startupul a fost premiat, printre altele, în Dubai, la un salon de tehnologie în turism. Originară din Cluj, Anca Goron are un doctorat în inteligență artificială, precum și 12 ani de experiență în afaceri IT.
„Produsul doorie.io s-a concretizat pe baza unei idei ce mi-a venit în timpul unei călătorii”, spune Anca Goron. „Petrecând foarte mult timp în hoteluri din cauza deplasărilor dese fie în scop personal sau profesional, m-am lovit de multe neajunsuri organizatorice, probleme de comunicare și neatenție din partea personalului, de multe ori de o atmosfera rece și neprietenoasă, indiferent de numărul de stele al hotelului, de reputație și de locație. Multe dintre acestea însă au o rezolvare atât de simplă dacă hotelurile s-ar folosi de tehnologia existentă și la îndemână”, spune antreprenoarea într-un interviu acordat buzznews.ro
Locul 79. Ligia Adam, confondatoare a CivicTech România, o organizație neguvernamentală (ONG) care promovează și susține digitalizarea serviciilor publice în țară.
„Din martie 2011 până-n august 2016, am fost în echipa Bitdefender, unde m-am ocupat de B2B Marketing, în calitate de Analyst Relations &Customer Reference Manager (2014-2016) încoace, după ce anterior am făcut consumer marketing și PR ca Tech PR Manager / Security Evangelist (2012-2014) și digital marketing”, se prezintă Ligia Adam pe blogul personal.
Un business cu ups and downs ca unrollercoaster.
Locul 84: Ioana Hasan, cofondatoare și și manager de produs la Smart Bill,o cunoscută platformă electronică de facturare.
„Când s-a scos obligativitatea tipizatelor ne-am gândit și noi, și alte 30 de firme, să facem un soft de facturare care să ne ușureze munca”, potvestește Ioana Hasan pentru platforma start-up.ro. „Nu ne-am gândit atunci la ce ar putea deveni Smart Bill și ne gândeam la alte idei… Au fost și clipe când mi-am pus problema zilei de poimâine, iar grijile devin și mai mari când ai angajați și devii responsabil pentru ei. Dar au fost și bucurii, ca un rollercoaster”.