Prima pagină » Reportaj » Cum a devenit peronul 14 din Gara de Nord punctul fierbinte al Bucureștiului. Train Delivery sau o altă față a Gării

Cum a devenit peronul 14 din Gara de Nord punctul fierbinte al Bucureștiului. Train Delivery sau o altă față a Gării

Cum ieși de la metrou și intri în Gara de Nord, te întâmpină o muzică ambientală și câteva standuri cu suveniruri, câțiva călători uitându-se întrebător în jur. Mirosul specific Gării de Nord a dispărut, parcă odată cu cerșetorii obișnuiți, luându-le locul tinerii în haine pline de personalitate, mirosul de spray cu vopsea și câțiva căței, de data aceasta cu stăpâni. Dacă vrei să călătorești în weekendul acesta cu trenul, trebuie să fii pregătit și să vii cu măcar jumătate de oră înainte ca trenul să plece pentru că în perioada 28-30 iunie în vechea Gară de Nord are loc Train Delivery.

„Ce șmecher e, parcă e din altă parte”, exclamă un tânăr abia ajuns pe peronul 14, peron transformat într-o adevărată piațetă pentru spectacole. Într-adevăr, muzica de pe fundal și standurile amenajate pe margine te fac să crezi că ai ieșit din București, nu neapărat printr-o organizare excepțională, cât prin ineditul situației. Când a mai văzut Gara de Nord atât care să nu aștepte pachete de la părinți și nici să se urce în tren ca să plece?

Odată ajuns pe peron, pe dreapta sunt standurile, pe stânga, chiar pe șină, trei vagoane. Vreo doi tineri, cuprinși de febra creației, schițează ceva pe primul vagon. Dacă la început liniile trasate de el nu semnificau nimic pentru privitori, la final peronul s-a „mutat” chiar pe vagon, într-o lume alb-negru.

Mergând mai departe de-a lungul peronului 14, trecând pe lângă zeci de tineri așezați în fund pe marginea peronului, ajungi la o mică scenă care, într-un alt context, n-ar fi avut sens. Sursa de muzică de la Train Delivery a reușit să fie un magnet pentru simpli călători, care s-au încumetat să facă o scurtă plimbare la eveniment, cu geanta de voiaj în spate. Cu toate acestea, dacă te-ai fi așteptat ca publicul venit la Train Delivery să fie format doar din călători, te-ai înșelat. Fanii evenimentului-frate, Street Delivery, desfășurat în urmă cu două săptămâni, și-au făcut apariția și la serbarea din Gară.

Cel de-al doilea vagon găzduiește povești. Istorioare scrise de oameni simpli, care și-au făcut curaj să le lipească de pereții unui vechi personal, cu scaunele smulse. Curioșii urcă în vagon, intră în fiecare compartiment și citesc poveștile savuroase expuse în Gara de Nord, ilustrate cu fotografii din colecția personală.

Pentru iubitorii de fotografie există cel de-al treilea vagon. Folosit în trecut pentru marfă, acum este o adevărată galerie de artă. Fotografii aparent simple, dar grăitoare de povești, stau expuse într-un fost mărfar întunecat, în care nu poți decât să bagi capul curios și să rămâi fascinat de imaginile care te înconjoară.

Train Delivery nu este doar un eveniment destinat tinerilor, ci și copiilor. Un mic parc de distracții pentru părinții care decid să-și aducă și copiii este Muzeul CFR. La intrare te așteaptă un afiș: 4 lei tarif întreg, 2 lei pentru studenți și elevi, 13 lei pentru fotografiere timp de o oră și 33 de lei pentru filmare. Tot o oră. Dai banul, iei biletul și intri, curios, și ajungi să te bucuri ca un copil mic atunci când vezi trenulețele expuse. Pe lângă informațiile istorice, legate de construirea primelor căi ferate române sau de pagubele după cel De-al Doilea Război Mondial, stau expuse și vechi telefoane, mașini de scris și componente de trenuri.

În cea de-a doua încăpere a muzeului, o machetă verde se întinde în fața vizitatorilor. Drumuri, poduri, munți, toate artificiale. „Ce zonă reprezintă?”, o întreb curioasă pe o doamnă de vârsta a doua. „Nu reprezintă nimic special”, răspunde ea fără să se uite la mine. Insist și cer mai multe detalii. „Vroiam să zic că nu reprezintă ceva anume, e doar o adunătoară de munți, dealuri, podișuri și ape plus trenulețele. Nu e vreo zonă anume, e doar așa, ceva sugestiv pentru România”, explică, într-un final, doamna. Chiar și așa, macheta este spectaculoasă și ai tendința să urmărești, aproape în continuu, drumul trenulețului printre munții artificiali. În ultima încăpere, o altă bucurie pentru copii. „Uuu, ci-ci-ci, uuuu, ci-ci-ci”, cântă în cor două fetițe și un băiețel, alergând pe bucată de cale ferată expusă, cu zâmbetele întinse la maxim.

Ieșind din muzeu, nu-ți rămâne decât să ocupi un loc pe marginea peronului, alături de celelalte zeci de tineri, și să te bucuri de atmosfera din jur. Lucruri de vizitat nu mai sunt, însă călătoria nu s-a terminat. Train Delivery ține trei zile.