Domnul Vasile Ciapa, de la „Direcția de Administrarea Drumuri și Poduri Brașov” tocmai era plecat, mai întâi la o instruire, apoi pe teren. Contactat telefonic, în cele din urmă, consilierul DADP ne-a explicat că nu poate vorbi despre munca lui, că face ceea ce i se spune să facă de către superiori, și că asta e situația. Așa că ne-a sfătuit să ne interesăm noi, direct, la conducerea Consiliului Județean Brașov, „întrucât domnul vicepreședinte e cel mai în măsură să răspundă acestor întrebări”.
În drum spre Consiliul Județean
Așa că, de la Direcția de Administrare Drumuri și Poduri, am coborât spre Consiliu, pe străduțele înguste, făcând un adevărat slalom printre mașini de tot felul, parcate la ambele borduri.
La CJ, am „obținut”, surprinși și amuzați, prima informație de interes general. Pe zidurile impozantei clădiri în care funcționează, practic, organismul colectiv de conducere a județului, scrie, negru pe galben, „Atenție! Cade tencuiala”.
Păi, dacă de pe Consiliul Județean cade tencuiala și nimeni n-o poate opri, ce pretenție să mai avem la drumuri?!
Și astfel, urcând treptele spre cabinetul vicepreședintelui Mihai Veștea, cu sufletul cât un purice, mi-a trecut prin față toată viața și toată moartea DJ-urilor care te zdruncină până la Viscri, și a nervilor oamenilor care circulă pe ele.
Supărările oamenilor
În mulțimea de oamenii care aglomerează drumul principal, printre autoturisme, căruțe, tractoare și autocare, găsești fie chipurile încântate ale celor care tocmai au vizitat biserica fortificată, fie pe ale celora abia ajunși – un amestec oboseală, surpriză și enervare. Cu toții, însă, acuză șocul produs de „mizeria de drum” pe care au fost nevoită să circule pentru a ajunge la Viscri, „în satul Prințului Charles”.
„Cum e posibil așa ceva?!” se întreabă, nedumeriți
Un domn, venit în Transilvania cu familia, îmi spune că e de necrezut așa ceva. „Nu mi-a venit să cred că un drum județean poate arăta în felul acesta. Am făcut până aici mai bine de o oră deși n-am parcurs decât opt kilometri. Am crezut că o să rupem mașina. Indolența celor de la CJ Brașov este de nedescris”.
„Eu zic că, dacă ar fi ajuns pe Lună, ar fi găsit un drum mai bun”, îmi spune un localnic mucalit, cu zâmbet vag, care a ascultat rezemat de uluca porții, discuția mea cu bărbatul din București.
O doamnă, româncă stabilită în Germania și venită la Viscri împreună cu surorile ei din România, se declară încântată de cum arat satul și, în general, ce a apucat să vadă, în câteva zile din România. „Sunt foarte emoționată. Mi s-a părut că țara s-a schimbat mult în bine în ultimii ani. Chiar și aici, în sat, casele arată foarte bine. Apoi avem ce vizita. Sunt foarte emoționată. Evident, cu o singură excepție: drumurile îngrozitor de proaste, ca și acesta pe care am venit. Nu mi-a venit să cred că am ajuns întreagă”.
Florin, patronul unui mini market bar, deschis pe drumul principal, îmi spune că este extrem de nemulțumit de drumurile din zonă. „Noi mergem după marfă, ne rupem mașinile, iar ăștia de la circulație ne așteaptă în european, ca să ne verifice starea tehnică. Ce să mai zici?!”
Și turiștii străini s-au declarat la fel de neplăcut surprinși: „Aici, în localitate, e plăcut. Casele, în majoritate, sunt bine întreținute. Problema pe care o aveți este drumul, foarte prost”.
Evident, nimeni nu poate înțelege de unde atâta indolență și lipsă de implicare de care dau dovadă, de ani buni, administrațiile locale și, nu mai puțin, administrația centrală.
De vorbă cu vicele
Cu aceste imagini în cap, am ajuns în cabinetul vicepreședintelui CJ Brașov, Mihai Vestea, care m-a primit amabil, și pe care l-am întrebat, firește, când vor fi gata drumurile.
Domnia sa mi-a răspuns, mai întâi, cu o glumă: „Aveți dumneavoastră să ne dați bani?!”. „Bani, nu!”, răspund repede, ca să-i tai speranța. Apoi, continuă, brusc serios, ca un om cu toată lecția învățată, în teorie, dar pe care practica îl omoară.
„În momentul de față, județul Brașov este pe penultimul loc la banii alocați de la guvern, în ceea ce privește alocările pentru drumuri județene. Și totuși, anul acesta, în care am primit cu 16 milioane de lei mai puțin decât anul trecut, am reușit să alocăm mai mulți bani pentru întreținere și reparații pe DJ”.
O fi adevărat ce spune vicepreședintele, dar îl întreb când o să se poată circula pe aceste drumuri.
„Începând cu anul trecut, CJ a demarat o procedură de achiziție pe acord cadru, pentru realizarea de lucrări de reparații și întreținere drumuri. Din nefericire, această licitație nici până în ziua de azi nu este închisă, chiar dacă Comisia de Soluționare a Contestațiilor ne-a dat câștig de cauză. Ei au decis că procedura pe care am adoptat-o a fost în regulă, iar Curtea de Apel a dat câștig de cauză celor care au contestat. În consecință, am reluat procedura”.
Drept urmare, îmi spune Mihai Veștea, CJ a demarat proceduri de achiziții pe zone, pentru lucrări, în momentul de față, acestea fiind începute pe o parte a dumului Viscri – Dacia – întreținerea anuală.
„Dar, pentru că acest drum este totuși de importanță turistică mare, noi am demarat și procedura de a realiza o documentație de reabilitare a întregului drum, de la Bunești la Dacia. Achiziția este finalizată, iar procedura de realizare a documentației este în curs. Considerând acest drum drept unul prioritar, l-am pus pe lista de interes a Consiliului, în ceea ce privește intrarea lui în finanțare pe programul de dezvoltare locală. În sensul acesta, am făcut demersuri la Ministerul Dezvoltării pentru cofinanțare, întrucât, drumul având peste 10 kilometri, reabilitarea sa costă foarte mult”, spune el.
În concluzie, intențiile bune există, se vede pe hârtie, dar punerea lor în practică este o adevărată problemă. „Suntem întârziați, din punct de vedere al lucrărilor, din cauza procedurilor de achiziții care, după cum bine știți, în România durează peste un an de zile”, ne explică vicepreședintele Veștea.
Mă fac portavocea Carolinei Fernolend, și îi spun șefului de la CJ că directoarea MET, și consilieră locală, care tot a reclamat la județ starea drumurilor în zona Viscri a ajuns să nu i se mai răspundă la telefon.
„Doamna Caroline, sună și la guvern. Pentru că, într-adevăr, este vorba de un obiectiv de interes național, nu numai unul de interes județean. Și, vă spuneam, tocmai am făcut demersuri împreună, ca acest drum să fie reabilitat de-adevăratelea. La fel ca și cel dintre Dacia și Rupea, pe care l-am propus drum prioritar pentru finanțare, pe programul operațional 2014 – 2020, făcând parte din drumul județean de legătură către Făgăraș prin Dacia”, adaugă vicele.
În consecință, spune Mihai Veștea, deși i se pun bețe în roatele fărâmate de atâtea pietre și gropi, Consiliul Județean lucrează necontenit pentru reabilitarea drumurilor care ne-au speriat pe toți, încercând să le dea o față europeană.
Ultimul pe listă, cu voia dumneavoastră, care ar trebui să mai pună umărul la treabă pentru rezolvarea problemei este omul-responsabil-cu-drumurile de la Ministerul Dezvoltării. Noi am plecat către dânsul.