O echipă gândul a stat de vorbă cu elevii de la două școli din Capitală, Școala Centrală și Liceul Teoretic Traian, pentru a afla care este părerea elevilor și profesorilor despre noile reguli ce vor intra în vigoare de la mijlocul lunii februarie.
La Școala Centrală din Capitală, elevii sunt de acord cu unele dintre prevederile regulamentului, cum este de exemplu contestarea notelor, dar spun că uniforma obligatorie le-ar restrânge într-un fel libertatea de expresie.
Delia Nedelcu, șefa Consiliului Elevilor de la Școala Centrală, elevă în clasa a XI-a, susține însă că pentru a contesta o notă un elev trebuie să aibă argumente: „Elevii sunt de acord cu această schimbare, deoarece există multe nedreptăți făcute, și în fiecare liceu, nu neapărat într-unul singur. Problema este că într-adevăr elevii trebuie să aibă argumente, pentru că dacă nu au argumente nu poate fi făcută nicio schimbare. De asemenea, consider că unele lucrări depind de subiectivitatea profesorului, deci o a doua sau a treia părere probabil că n-ar însemna o schimbare majoră”, arată Delia.
„La școala generală și la liceu, mi se pare că uniforma nu mai e necesară”
Colega Deliei, Ana-Maria Rotaru, nu este de acord cu uniforma. „Elevii în general nu prea acceptă ideea uniformei pentru că se simt un pic restrânși și lipsiți de libertate”, argumentează eleva, care consideră că mai potrivit ar fi ca uniforma să fie purtată doar la clasele primare.
„La școala generală și la liceu, mi se pare că uniforma nu mai e necesară, însă trebuie păstrată decența. Atunci când suntem prezenți la un eveniment sau când reprezentăm școala în anumite situații, mi se pare o idee bună sau să purtăm o insignă. Însă, așa, în general, eu cred că ar fi o idee bună să poarte fiecare ce-i place, dar în limitele decenței”, a mai spus Ana-Maria.
O altă elevă, Luiza Diaconescu, spune că ar fi binevenite niște sancțiuni în cazul ținutelor indecente din școli „Nu consider că o uniformă ar fi cea mai bună soluție, dar consider că ar trebui să existe un anumit nivel de decență. Cred că toți profesorii ar trebui să facă un fel de comisie în care să hotărască aceste lucruri”, a spus Luiza.
În privința prevenirii violenței în școli, Raluca Nedelcu, o altă elevă din clasa a XI-a, susține că fenomenul trebuie urmărit atât de profesori, cât și de elevi.
„Cred că e o idee foarte bună să se constituie niște comisii specializate care să urmărească violența în școli, deoarece în ultimii ani a luat amploare, pentru că de multe ori profesorii sunt depășiți de aceste situații, de multe ori se ascund în fața lor, nu se poate spune adevărul și nu se găsește nicio soluție. Cred că anumite comisii, probabil urmărite și de elevi, din interior, pot găsi o soluție pentru violența în școli, care a luat amploare”, a spus Raluca Nedelcu.
Director, despre contestarea notelor: „Teamă îmi este acum că această reglementare va genera un val de contestații”
Pe de altă parte, directoarea Școlii Centrale, Noricica Cojescu, spune că multe dintre prevederile din regulamentul recent adoptat existau și în cel vechi, dar că noua formă aduce mai multe precizări. „În practică, părintele sigur că putea să aibă dubii, îndoieli, să dorească să verifice o notă. Ș până acum venea și discuta cu profersorul clasei, și cazurile de contestare propriu zisă în scris a notelor erau relativ puține. Teamă îmi este acum că această reglementare va genera un val de contestații, nu contest buna intenție și faptul că ea totuși figura în legea educației naționale, și atunci regulamnetul urma să pună de acord legea cu regulamentul prin care ea se aplica, dar într-o societate cum este societatea românească teamă îmi este că va genera un val de contestații, iar eu personal nu cunosc în legislația din domeniul educației o astfel de prevedere pentru că vorbim despre criza de autoritate instituțiilor”, a spus Noricica Cojescu.
Ce spun elevii de la Liceul Teoretic Traian
Liceul Teoretic Traian și-a schimbat din toamna trecută statutul din colegiu tehnologic în liceu teorectic. Elevii de aici poartă deja un semn distinctiv care să arate ce școală frecventează: este vorba de un tricou alb, cu însemele liceului.
„Mi se pare că ar fi o metodă destul de utilă. Și în străinătate se aplică chestia asta. Și chiar mi-aș dori, sincer, să se aplice chestia asta, chiar mi-aș dori ca școala pe care o reprezint să aibă un brand, care s-o reprezinte. Și elevii când merg pe stradă să spună cu mândrie: ‘e brandul meu, e școala pe care mi-am ales-o, e școala din care voi ieși ceva la un moment dat și chiar sunt mândru de chestia asta'”, spune Andrei Ciupitu, elev de la clasa a XII-a Filologie.
Elevii de la clasa a IX-a sunt de acord cu multe dintre prevederile pe care școala l va pune în practică peste o lună de zile, dar sunt un pic mai timizi în privința folosirii unora dintre acestea.
DESCĂRCAȚI DE AICI NOUL REGULAMENT DE FUNCȚIONARE AL ȘCOLILOR
Florin Ciulin spune că profesorul are tot dreptul să-ți dea o notă de care el consideră că ai știut: „Pentru că, dacă știai mai mult sau mai puțin, nu cred că avea ceva împotrivă, sau te nedreptățea. Uneori, când mă simt nedreptîțit, încerc să vorbesc cu acesta, dar, de cele mai multe ori, nu prea am curajul, ci îi respect decizia”, ne-a explicat Florin Ciulin.
Colega lui, Patricia, susține că prevederea privind contestarea notei este o idee bună: „Poate un elev nu s-a simțit foarte bine și nu a înțeles lecția și atunci poate contesta nota. Cred că aș putea să fiu mai bună la chimie, la matematică, mi-aș dori uneori să-mi contest toate notele, dar fiind la filologie nu cred că-mi permit acest lucru. Atâta vreme cât cunosc foarte bine materia cred că mi-aș permite să fac acest lucru”, a spus Patricia Robert Parler.
Directoarea școlii, Felicia Gheorghe, a declarat că una dintre schimbările importante este modul în care sunt aduse scutirile. „Știm că în ultimii ani elevii și-au făcut un obicei din a absenta, iar la București inspectoratul școlar și inspectoratele de sector s-au preocupat foarte mult să scădem rata abseinteismului. Și atunci noul regulament aduce precizări foarte clare în privința sistemului de motivare a absențelor. Până în clasa a zecea, elevii nu mai pot prezenta motivarea absențelor, ci trebuie aduse de părinți. Un alt aspect foarte important se referă la acele amenzi care sunt impuse părinților elevilor cu absențe foarte multe”, a spus directoarea.
Marian Banu, inspector școlar:„Noul regulament școlar prevede sancțiuni clare legate de aspectele de violență”
Inspectorii școlari arată că o prevedere importantă adusă de noul regulament este cea privind violența în școli. „A nu recunoaște că avem violență în școala românească înseamnă a nu fi legați de realitatea în care trăim. Există violență, important este să vedem cauzele acelei violențe, care este colaborarea cu părinții,cu autoritățile locale. Violențele pornesc de la lucruri minore care apoi se agravează și degenerează, cu consecințe destul de importante. Cele mai multe cazuri de violență se referă la loviri, jigniri care țin de limita legalității. Noul regulament școlar prevede sancțiuni clare legate de aspectele de violență”, a spus Marian Banu.
Video: Cristian Tomoială
Editor Video: Florin Despa