Prima pagină » Reportaj » GALERIE FOTO. „Moștenirea” lăsată românilor de Bechtel – tronsonul 2B, Câmpia Turzii – Gilău

GALERIE FOTO. „Moștenirea” lăsată românilor de Bechtel – tronsonul 2B, Câmpia Turzii – Gilău

Dacă, totuși, ne-a rămas ceva valoros de la Bechtel, atunci acesta este tronsonul 2B, Câmpia Turzii - Gilău, care străbate peste 52 de km, în zona județului Cluj. Atât de valoros, încât un kilometru de autostradă a ajuns să coste, până la final, peste 20 de milioane de euro.

Dacă, totuși, ne-a rămas ceva valoros de la Bechtel, atunci acesta este tronsonul 2B, Câmpia Turzii – Gilău, care străbate peste 52 de km, în zona județului Cluj. Atât de valoros, încât un kilometru de autostradă a ajuns să coste, până la final, peste 20 de milioane de euro.

Scurt, dar frumos, 2B a depășit pragul psihologic al miliardului de euro și, chiar dacă reprezintă, ca lungime, doar a opta parte din Autostrada Transilvania (415 km), a atras jumătate din costul total al numitei autobenzi, prețul estimat al acesteia fiind de 2,2 miliarde de euro.

Inițial, americanii estimaseră valoarea construcției acestui prim tronson la 434 milioane de euro, dar clauzele contractuale și indolența guvernanților au făcut ca prețul să crească de aproape trei ori. Și, cu toate astea, tronsonul are rostul lui – anume, să joace rol de centură a Clujului. Ar putea „aplica” pentru Cartea Recordurilor. Nicio centură din lume nu a mai fost construită cu peste 20 de milioane euro/km.

Datele tehnice

Iată ce a intrat în preț: lungime tronson – 52,5 km; patru benzi; carosabil două benzi pe sens, cu lățimea de 15,00 m (2 x 7,50 m); lucrări artă, 45 structuri – poduri, pasarele, pasaje, viaducte, portale; între acestea, 16 viaducte, 14 poduri, opt pasaje peste autostradă și peste drumurile de legătură, și șapte portale. Cea mai importantă lucrare – viaductul peste Arieș (lungime – aproximativ un kilometru, la o înălțime de 23 de metri; s-au folosit la construcția sa 192 de grinzi tip U.

Pe tronson se poate intra din E60, Tg Mureș – Câmpia Turzii. Există un nod rutier la Turda. Punctul terminus al tronsonului este ieșirea către Gilău.

Început, oficial, în 2004, tronsonul 2B a fost gata în două etape:

  • 1 decembrie 2009, au fost inaugurați primii 42 de kilometri de autostradă, între Turda și Gilău.
  • 13 noiembrie 2010, Bechtel a reușit să finalizeze, după șapte ani, ultimii 10 kilometri ai tronsonului Câmpia Turzii – Gilău, între Turda și Câmpia Turzi.

Astfel, 2B a fost deschis traficului auto.

Ca să vă convingă că merită, gândul vă prezintă 18 fotografii sugestive de pe tronsonul 2B, Câmpia Turzii – Gilău, al Autostrăzii Transilvania. 

1. Continuare tronson 2B, Câmpia Turzii – Gilău, către Tg. Mureș, la intersecția cu E60, Tg. Mureș – Câmpia Turzii. Accesul este interzis și așa va rămâne până la eventuala construcție a tronsonului 2A, Tg. Mureș – Câmpia Turzii.

2. E60, pe sensul de mers către Câmpia Turzii. Placă indicatoare acces pe Autostrada Transilvania, nod Câmpia Turzii, către Gilău.

3. Intrarea pe Autostrada Transilvania, tronson 2B, dinspre Câmpia Turzii.

4. Taluz stânga consolidat cu strat de beton și protecție de plasă de sârmă.

5. Vedere de ansamblu, 1.

6. Taluz dreapta consolidat cu strat de beton pe suprafață mare.

7. Taluz dreapta consolidat cu piatră cubică și canal colectare ape pluviale.

8. Vedere de ansamblu, 2.

9. Unul din avantajele create de tronsonul 2B, care joacă, implicit, rol de centură a Clujului: TIR-urile circulă departe de oraș.

10. Pasaj rutier peste A3, la exit către Turda.

11. Parapeți înalți în zona unui viaduct.

12. Tiruri în tranzit.

13. Viaduct în zona Vlaha, 1

14. Viaduct în zona Vlaha, 2

15. Ieșirea de pe Autostrada Transilvania, tronson 2B, către Gilău.

16. Intrarea pe A3 dinspre Gilău către Turda și Câmpia Turzii.

17. Taluz consolidat cu strat de beton și piatră cubică, protejat, pe suprafață mare, cu plasă de sârmă.

18. Ieșirea de pe Autostrada Transilvania către Câmpia Turzii, intersecție cu E60, Tg. Mureș – Câmpia Turzii.