În era computerului, Loredana și Cristina au făcut o afacere din scrisul de mână. „E bine să fii curajos, să încerci. Mai bine să îți pară rău că ai încercat decât că nu ai încercat”
This browser does not support the video element.
Când ai scris ultima dată o scrisoare? Sau, când ai primit ultima dată o scrisoare? Este un obicei uitat de mulți dintre noi. Un obicei care ni se pare demodat. Însă, Loredana Munteanu și Cristina Dobrescu, două tinere de 27, respectiv 28 de ani, reușesc chiar să scoată bani din așa ceva. Concret, au un business din a scrie și trimite scrisori – Livrez Dragoste.ro.
Totul a început în toamna anului 2013, când Loredana Munteanu se plimba, prin București, cu bicicleta. „Mi-am imaginat cum ar fi să am coșul plin de scrisori, pe care să le pun în cutia de scrisori a unor oameni pe care nu îi cunosc și cărora să le pot oferi un zâmbet și o stare de bine”, povestește tânăra, care, într-o era în care comunicarea cu persoanele care nu sunt lângă noi se face prin calculator sau prin telefon, încă le trimite scrisori apropiaților.
I-a împărtășit ideea ei Cristinei, care în perioada aia lucra ca economist într-o multinațională. Avea un job stabil, care îi oferea siguranța zilei de mâine, dar a renunțat la el pentru a pune pe picioare o afacere care părea mai mult o joacă și în niciun caz ceva serios, ceva din care se pot scoate bani. „I-am spus șefului meu că vreau să îmi dau demisia. I-am povestit o mică parte din ceea ce doream noi să facem, iar el mi-a spus că sunt nebună. Inițial, văzându-mă atât de fericită m-a întrebat dacă sunt îndrăgostită, pentru că din punctul lui de vedere eram cu capul în nori. Totuși, să renunț la un job așa în două săptămâni pentru o incertitudine. I-am spus că nu sunt îndrăgostită și că îmi doresc să fac ceva pentru mine și simt că acest lucru mă va ajuta și mă va dezvolta în alt mod”, își amintește Cristina.
Cum poți trimite cuiva o scrisoare prin intermediul serviciului LivrezDragoste.ro
O scrisoare scrisă ca pe timpuri, cu o caligrafie impecapibilă și pusă într-un plic cu siguliu poate fi metoda sigură de a impresiona pe cineva drag. „E o comunicare mult mai personală, care pune accent pe emoție, pe o poveste, pe detalii. În timp ce un mail sau un mesaj virtual îl ștergem sau îl uităm, o scrisoare sigur o vei păstra în cutiuța aceea specială. Maxim poți să o pierzi, dar niciodată nu vrei să o arunci”, spune Loredana Munteanu.
Dacă nu ai o caligrafie perfectă sau nu ai timp să o scrii, atunci Loredana și Cristina te pot ajuta. Tot ce trebuie să faci este să intri pe site-ul Livrez Dragoste.ro. Mai departe selectezi opțiunea „Scrisoarea ta”. Se va deschide o nouă pagină web, unde va trebui să optezi dacă vrei o scrisoare în plic sau una în sticlă. După ce citești din ce material este scrisoarea pe care va fi redat mesajul pe care vrei să îl transmiți, ești invitat să scrii scrisoarea în format electronic și să le-o trimiți fetelor, care vor prelua textul și îl vor așterne pe o foaie, cu o caligrafie impecabilă.
În cazul în care nu ai inspirați, fetele de la Livrez Dragoste.ro te pot ajuta, contra cost, să îi transmiți persoanei dragi mesajul potrivit. La final, va trebui să plătești, prin transfer bancar, 30 de lei în cazul în care ai optat pentru o scrisoare în plic cu sigiliu sau 79 de lei dacă vrei ca scrisoarea ta să fie livrată într-o sticlă, care la rândul ei este pusă într-un săculeț. Pe lângă asta, va trebui să mai achiți și o taxă de livrare în valoare de 10 lei dacă ești din București sau 25 de lei dacă ești din țară. În cazul în care fetele te-au ajutat să compui scrisoarea atunci va trebui să mai adaugi 30 de lei. Din momentul comenzii și până la livrarea ei către destinatar durează minim trei zile.
Au pus afacerea pe picioare cu 1.500 de euro
În timp ce Cristina a renunțat la job pentru a face împreună cu prietena ei o afacere, Loredana avea planuri de a deveni întreprinzător încă de pe băncile facultății. A fost susțină inclusiv de părinții ei, care la început nu prea au avut încredere că dintr-un business din a scrie scrisori poți face și bani.
„Mama la început nu a înțeles despre ce e vorba. A crezut în mine și m-a încurajat să nu lucrez într-o companie multinațională, îi era teamă ca nu cumva să nu îmi pierd din inspirație și din farmec lucrând până la 7-8 seara – care e programul tipic”, mărturisește tânăra. Părinții ei au fost cei care i-au dat banii de care avea nevoie ca să pună pe picioare această afacere, respectiv 1.500 de euro.
Astfel, în primăvara anului 2014, Loredana și Cristina s-au lansat pe piață. Nu oricum. În primele trei luni au scris scrisori și le-au livrat gratuit, numai în București, însă. „Am vrut să testăm dacă ideea noastră prinde. Am avut parteneriate cu mai multe brand-uri locale. Scrisorile au fost livrate cu bicicleta”, a precizat Loredana. Au livrat 2.000 de scrisori. După această perioadă, cele două prietene au lansat și serviciul de scris scrisori de mână contra cost.
Cele două recunosc că punerea pe picioare a unei afaceri a fost o reală provocare pentru ele, mai ales că au existat și persoane în jurul lor care nu au crezut că un astfel de business poate avea viitor. În plus, au trebuit să-i convingă pe viitorii clienți că ideea lor merită toți banii. Satisfacția financiară nu a venit de a doua zi. La început au făcut ele toată treaba: preluau comenzile, se ocupau de achiziționarea consumabilelor, scriau scrisori și predau produsul finit companiei de livrări. În prezent își permit 5-6 colaboratori care scriu și ei scrisori. Au chiar un buget alocat lunar pentru aceștia, respectiv 3.000 de lei.
Lunar primesc în medie comenzi de 500 de scrisori, iar majoritatea clienților sunt bărbați, cu vârste cuprinse între 25 și 35 de ani. Cele mai multe comenzi sunt scrisori de dragoste. Până acum nu au scris nicio scrisoare de despărțire. „Avem un public țintă romantico-melancolic, care încearcă să ofere și altceva, pe lângă un gest drăguț unei persoane dragi. Cu fiecare scrisoare am constatat că expeditorul își pune sufletul pe tavă și cumva noi suntem martori. E un proces foarte interesant”, spune Cristina.
Primesc comenzi de la români plecați în străinătate, care vor să îi surprindă pe cei dragi cu un gest inedit: acela de a primi o scrisoare ca pe timpuri. Comezi primesc și de la multinaționale. „De Crăciun, am scris scrisori pentru angajații unei firmei. Șeful vroia să le transmită angajaților urările sale printr-o scrisoare în sticlă vintage”, adaugă Loredana.
Au avut și un contract de colaborare cu Metrorex. „În perioada 1-8 martie le-am oferit o bucurie călătorilor din metrou. Am luat un tren de metrou, gol, și am pus pe fiecare scaun câte o scrisoare. Sunt 220 de scaune în acel metrou și pe fiecare am pus câte o scrisoare. În plic se afla următorul mesajul: ‘Dragă om frumos, zâmbește și ai încredere că o să ai o zi reușită. Păstrează această scrisoare și las-o undeva prin oraș, iar cu ajutorul tău un alt om se va bucura. O zi plăcută! Echipa Livrez Dragoste””, povestește Cristina.
Rețeta succesului în afaceri: „Avem nevoie de bani, dar nu doar asta ar trebui să avem în minte”
La aproape doi ani de când s-au apucat de treabă, afacerea Loredanei și a Cristinei a ajuns la o cifră de afaceri de aproape 29.500 de lei. Lunar au un profit de peste 4.900 de lei. Salariul lui este de 3.000 de lei fiecare, pentru consumabile alocă în fiecare lună între 3.000 și 3.500 de lei, iar chiria apartamentului unde își desfășoară le duce la 900 de lei.
Fetele spun că acest business le-a schimbat. Au învățat că trebuie să se bucure mai mult de oamenii de lângă ele. Lucrează în medie 5-6 ore pe zi și spun că pentru ele partea financiară nu este primordială în afacerea lor. „Atunci când faci ce îți place și ce îți aduce ție bucurie nu contează partea financiară. Ok, avem nevoie de bani pentru ceea ce este zi de zi, dar nu doar asta ar trebui să avem în minte. Când eram la serviciu știam că de două ori pe lună primeam salariu fix. Dacă se mărea, ok, dacă nu, nu. Dar, în momentul de față nu mai contează așa de mult partea financiară pentru că eu sufletește m-am schimbat foarte mult de atunci. Mă ajută poveștile oamenilor”, spune Cristina.
Pentru tinerii care vor și ei să devină propriul șef, cele două au și câte un sfat.
„Să nu se sfiască să îndrăznească, să își pună ideea în aplicare. Eu am preferat când am avut o idee bună să nu mă consult cu Google, am preferat să nu îmi caut ideea pe internet să văd în ce măsură s-a făcut una alta. Oamenii tind să pună piedici. Să spună: ‘ei nu cred că o să meargă, hei mai fi atent, hei mai așteaptă, mai vezi’. Când începi o afacere, nu te gândi din prima la bani. Cu toții avem facturi de plătit, dar e mai important să ai dorința de a face ceva și o să apară și banii garantat. Dacă ar fi o idee care nu doar aduce bani, dar care îi ajută pe alții tot ești câștigat. E un schimb frumos care te încarcă, te reîncarcă și care îți dă putere mai departe să oferi un produs de calitate mai bun”, spune Loredana.
„E bine să fii curajos. Să încerci. Mai bine să îți pară rău că ai încercat decât că nu ai încercat. Acesta este singurul sfat pe care aș putea să îl ofer. Dacă au o idee să o pună în practică, așa cum am făcut și noi”, încheie Cristina.
Operator – Cătălin Sanda
Montaj – Karin Frone
Producător – Septimiu Sărățeanu