Politicienii promit o Capitală „ca afară”, dar macazul tramvaielor din București se schimbă ca în secolul XIX (EXCLUSIV/FOTO)

Publicat: 20 08. 2020, 08:57
Actualizat: 20 08. 2020, 13:13

În timp ce politicienii vorbesc despre un București care a intrat pe calea dezvoltării, afișând intens panouri electorale din ce în ce mai sofisticate, tramvaiele își schimbă direcția după o practică specifică secolului XIX, cu ranga. Într-o Capitală împânzită de tramvaie la fiecare mare intersecție, vatmanul coboară pentru a schimba direcția de mers manual. Deși direcția mijloacelor de transport se schimbă de mii de ori pe zi, direcția modernizării acestei practici încă așteaptă.

Lipsa de piese, macazul schimbat cu ranga și tramvaie deraiate

Gândul.ro a vorbit cu un vatman care lucrează pe tramvaiele bucureștene de mai bine de 15 ani pentru a vedea de ce nu se folosesc macazurile automate.Bărbatul ne-a spus că „sunt mcazuri electrice, însă nu funcționează din lipsă de piese”, de aceea, în multe zone din Capitală încă avem macazul manual cu o rangă.

Aceste macazuri nu mai sunt în garanție, a trecut perioada lor și nu mai sunt piese pentru ele. De ce nu mai sunt? Asta nu știm. Spre exemplu, din punctul meu de vedere, cel din intersectția Dristor e pus prost. Problema tramvaiului, în general, e că nu mai face parte din zona de priorități. Acum 10-12 ani tramvaiul făcea parte din zona de priorități. Au fost cazuri cum a fost macazul de la Sebastian care a deraiat, din cauza unor defecte. Iarna se pornește căldura, când se întuneca mai devreme, luminile se deschid, automat se bagă curenți într-o instalație și s-au întâmplat  multe cazuri de deraiere. Sunt și macazuri care te încurcă, așa cum este cel de la Trafic Greu cu sens către Piata Unirii. Acolo macazul e la distanță foarte mare de unde oprește tramvaiul. Și pe de altă parte, sunt macazuri de care tragi foarte tare. Colegele noastre care nu au forță se descurcă din păcate mult mai greu. De multe ori dacă ne întâlnim în același punct le ajutăm noi să-și facă macazul.

Foto: Vatmanul, în intersecția Dristor

Tramvaiele nu sunt o prioritate

Tramvaiele nu sunt o prioritate, iar macazul se schimbă în continuare manual. În multe dintre intersecțiile mari ale Bucureștiului, vatmanii schimbă manual sensul de mers al tramvaielor. Pe timp de zi sau de noapte, în arșiță sau viscol, acestia sunt nevoiți să coboare și să schimbe directia de deplasare cu ajutorul răngilor.

În vestul Europei, acest procedeu este automatizat de zeci de ani. Spre exemplu, tramvaiele care circula prin Budapesta sunt cu zeci de ani mai noi decat cele din București, având și o infrastructură net superioară. În fotografia de mai jos este surprinsă una dintre garniturile care circulă pe o linie din capitala Ungariei, Budapesta.

Foto: Wikipedia-Tramvai Budapesta

 

Dacă în comparație cu Budapesta am putea spune că vecinii unguri sunt mai dezvoltați decât noi și pot să investeacă mai mult în infrastructura publică, atunci când facem o comparație cu vecinii bulgari nu mai putem invoca niciun fel de scuze.

Mai jos este o fotografie cu unul dintre tramvaiele care circula pe străzile Sofiei. Liniile sunt modernizate, iar tramvaiul este de ultima generație. Potrivit datelor oferite de Banca Mondială, Romania avea în anul 2018 un PIB pe cap de locuitor, cu aproximativ 3000 USD mai mare decât cel al Bulgariei. Astfel, România putea investi în infrastructura publică mai mult decât Bulgaria și alte țări europene, dar asta nu s-a întâmplat.

Tramvaiele noastre au zeci de ani vechime, din când în când deraiază, puține sunt dotate cu un sistem aer conditionat performant, iar directia de mers este schimbată îin multe dintre intersectii tot cu ranga, la fel ca la 1800.

Foto: Tramvai Sofia-capitala Bulgarei

Reporterii au surprins în interscția Dristor mai multe imagini cu tramvaiul 23, în timp ce vatmanul schimba direcția de mers manual. GÂNDUL.ro a contactat STB pentru mai multe clarificări, însă până la ora redactării acestui material nu am primit niciun răspuns.