Prima pagină » Reportaj » Primul român care a câștigat un premiu Oscar: „La noi, cinematografia nu e susținută, iar efectele vizuale sunt inexistente”

Primul român care a câștigat un premiu Oscar: „La noi, cinematografia nu e susținută, iar efectele vizuale sunt inexistente”

Primul român care a câștigat un premiu Oscar: „La noi, cinematografia nu e susținută, iar efectele vizuale sunt inexistente
Pasionat încă din copilărie de roboți programabili și de inteligența artificială, nimic nu a venit întâmplător în viața lui Ioan Boieriu, primul român care a câștigat Oscarul cu echipa, pentru filmul „Cartea Junglei". Boieriu a declarat, într-un interviu pentru MEDIAFAX, că Brașovul rămâne „acasă".

Ioan Boieriu, în vârstă de 37 de ani, este directorul tehnic de efecte vizuale al echipei care a câștigat premiul Oscar la categoria „Cele mai bune efecte vizuale” pentru producția „Jungle Book” („Cartea Junglei”), bărbatul, originar din Brașov, fiind plecat de mulți ani din țară, el lucrând, în prezent, la Scanline VFX din Valcouver, în Canada. Brașoveanul a declarat, într-un interviu pentru MEDIAFAX, că a lucrat și la partea a doua a filmului „Hobbit”, dar și nimic din ce se întâmplă în țara lui nu îi e străin. „Voi zice doar atât: #Rezist”, a spus românul de Oscar, care nu are în plan, totuși, să se întoacă acasă.

Mediafax: În primul rând, felicitări pentru faptul că ai introdus România și, binînțeles, Brașovul pe harta premiilor Oscar! Ce înseamnă această distincție pentru tine și ce mesaj le transmiți românilor și mai ales tinerilor?

Ioan Boieriu: Mulțumesc frumos de felicitări. Premiul este o recunoștere a calității și a experienței pe care eu și colegii mei am adăugat-o în fiecare pixel produs de noi. Mesaj? E greu să dau eu sfaturi. Sunt atâtea lucruri pe care încă le am de învățat la rândul meu … Poate doar să creadă în propriile forțe. Ele se pot dezvolta în mod exponențial, în momente cheie.

Mediafax: Care a fost, mai exact, rolul tău la producția „Jungle Book”?

Ioan Boieriu: Pentru JungleBook am lucrat în jur de 8-9 luni de zile, timp în care am pus bazele unui sistem de lucru tehnic pentru două secvențe. Au fost și câteva inovații tehnice, mai complicat de explicat pe înțelesul tuturor. Important e că la sfârșitul perioadei de r&d („cercetare / studiu technic”) regizorul Jon Favro și supervisorul Adam Valdez au avut încredere că pot da drumul în producție la două secvențe destul de mari.

Mediafax: Ai mai câștigat și alte premii, alături de echipa ta, cu „Jungle Book”?

Ioan Boieriu: Sunt o duzină de premii pe care filmul deja le-a câștigat. Cele mai notabile au fost la VES Awards, un festival foarte important de specialitate pe efecte vizuale, cât și premiul cel mare de la BAFTA Awards.

Mediafax: Ce alte premii importante ai mai câștigat în cariera ta?

Ioan Boieriu: În general filmele care ajung să fie nominalizate la Oscar au în spate ceva premii acordate la diferite festivaluri. Patru filme la care am lucrat până la JungleBook au fost normalizate la premiile Oscar.

Mediafax: Cum ai ajuns să faci parte dintr-o echipă atât de valoroasă?

Ioan Boieriu: Experiența pe care am avut-o înainte de a ajunge aici mă recomanda ca fiind persoana de care ei aveau nevoie să rezolve partea de cercetare. Cred că a fost un „good fit” cum zice englezul, drept urmare modul în care a decurs producția a fost fără probleme majore.

Mediafax: Cine sau ce te inspiră?

Ioan Boieriu: Oh, sunt atât de multe chestii care mă inspiră… Arta în general, faptul că în domeniul VFX încercăm să cream perfectul într-o lume imperfectă, partea artistică și tehnică a naturii.

Mediafax: Spune-mi mai multe despre tine, școală, carieră, familie, hobby-uri…

Ioan Boieriu: Pentru că de copil îmi zburau prin cap gânduri (sau fluturi… încă nu știu) despre de roboți programabili, inteligență artificială și jocuri pe PC, probabil de aceea am terminat Liceul de Informatică și Facultatea de Automatică de la Brașov. În primul an de facultate am avut șansa să lucrez la primul studio de animație, în Brașov: Tiny Creature. A fost chiar o perioadă foarte faină acolo. Un grup de artiști pasionați și plini de viață. Îmi amintesc și acum cum mergeam iarna de dimineață la snowboard și apoi direct la muncă. Aș fi vrut să dureze iarna 12 luni.
Am avut o șansă în 2013, primăvara, odată cu interviul la WETA, o prestigioasă companie de producție efecte speciale din Miramar, Noua Zeelandă. Mi s-au deschis total oportunitățile să arăt pasiunea și dorința mea de a reuși într-o lume mai greu de pătruns, dar unde calitatea efectelor vizuale la momentul respectiv era cea mai înaltă. Acolo am lucrat la „Hobbit” partea a doua, prima treaptă gigantică în cariera mea. Fetița noastră, Maria, s-a născut in Wellington, în noiembrie 2013, pe când lucram acolo. „The little hobbit”, cum i-a zis Peter Jackson (n.r. – regizorul filmelor „Hobbit”, „Stăpînul Inelelor”), de altfel un om extraordinar, umil și normal.

Mediafax: Ce anume te leagă de Brașov? Revii des în țară și acasă, la Brașov?

Ioan Boieriu: Am familie în Brașov, prieteni, cunoștințe. Brașovul e ACASĂ.. Îl am în suflet pe unde merg. Tot timpul e ceva ce îmi amintește de Brașov.

Mediafax: Am înțeles că trăiești de multă vreme în străinătate. Ce crezi că ar trebui să schimbe românii, ca mentalitate? Cum vezi tu acum, România, de „afară”?

Ioan Boieriu: Nu aș vrea să intru în politică, dar credeți-mă ca se vede și de afară… Voi zice doar atât: #Rezist.

Mediafax: Ce planuri de viitor ai?

Ioan Boieriu: Eu am un plan pe durată medie și pe durată mai lungă, care nu includ activitatea profesională în România. Eventual există o posibilitate de scurtă durată și doar dacă proiectul este bine organizat. Din păcate la noi cinematografia nu are un suport constant și de anvergură, ca să nu mai vorbim de partea de efecte vizuale care efectiv e aproape inexistentă sau dacă există are o vizibilitate foarte mică. Tare mi-aș dori să fiu contrazis și să mi se propună un proiect ambițios.