Prima pagină » Sănătate » 70 de sesizări privind funcționarea cardului de sănătate. Președintele CNAS: „Sistemul nu este blocat”

70 de sesizări privind funcționarea cardului de sănătate. Președintele CNAS: „Sistemul nu este blocat”

Peste 70 de sesizări privind probleme legate de funcționarea cardului de sănătate au fost primite de CNAS.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a primit, luni dimineață, peste 70 de sesizări privind probleme legate de funcționarea cardului de sănătate, obligatoriu din 1 mai, CNAS făcând apel la pacienți și la furnizorii de servicii medicale să semnaleze orice deficiențe.

„În această dimineață, am primit peste 70 de sesizări legate de funcționarea cardului național de sănătate. Unele dintre probleme au fost rezolvate, altele sunt în curs de rezolvare”, a declarat, pentru MEDIAFAX, purtătorul de cuvânt al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Mihaela Tănase.

Ea a reiterat apelul făcut de președintele CNAS privind semnalarea oricărei probleme privind funcționarea cardului național de sănătate: „Facem din nou apel la furnizorii de servicii medicale, dar și la pacienți, să sesizeze orice problemă care apare privind funcționarea cardului național de sănătate. Fără a fi semnalate aceste probleme nu vom putea ști și interveni rapid în remedierea acestora”, a spus purtătorul de cuvânt al CNAS.

În plus, la sediile mai multor Case de Sănătate din țară s-au format cozi încă de la primele ore ale dimineții. Aproape 1.000 de persoane au așteptat la coadă, luni, la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București pentru a-și lua cardul de sănătate sau o adeverință, relatează MEDIAFAX.

Și medicii de familie au semnalat luni dimineață probleme legate de funcționarea cardului, în mai multe cabinete din Capitală.

Cu toate acestea, președintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat în timpul unei conferințe de presă susținută luni după-amiază că „sistemul nu este blocat” și că, până la ora 13:00, 97.170 de carduri fuseseră activate.

„Dacă sistemul nu ar fi funcționat, aceste carduri nu erau activate”, a afirmat el. În plus, Ciurchea a apreciat că, în aproximativ două săptămâni „nu vor mai fi probleme” și a cerut atât pacienților, cât și la furnizorilor de servicii medicale să dea dovadă de înțelegere.

Fac un pel la cetățeni: să înțeleagă că este un proiect la nivel național, foarte mare, care are și problemele lui de început, ca orice sistem. Trebuie să ne acorde o înțelegere. Aceeași rugăminte o am și la furnizori„, a spus el.

În final, președintele CNAS a subliniat faptul că furnizorii de servicii medicale sunt obligați să acorde consultații chiar și persoanelor care nu au intrat încă în posesia cardului.

Spitalele au făcut deja internări validate cu cardul de sănătate

Din 1 mai, cardul național de sănătate a devenit unicul sistem de validare și decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta face dovada calității de asigurat și confirmă prezența asiguratului la furnizorul de servicii medicale.

Din prima zi de funcționare a cardului național de sănătate, spitalele au făcut internări validate cu cardul de sănătate, cât și în urma verificării asiguraților în sistem, în cazul celor care nu a intrat încă în posesia cardului de sănătate. Servicile medicale nevalidate cu cardul de sănătate sunt monitorizate separat, pentru a le analiza și a accelera predarea cardurilor către asigurați.

„Vom monitoriza în continuare foarte atent modul în care furnizorii de servicii medicale utilizează cardul de sănătate, pentru a ne asigura că pacienții au acces neîngrădit la serviciile de care au nevoie. Casele de asigurări vor raporta periodic sau ori de câte ori au de semnalat o problemă, pentru a găsi rezolvarea în cel mai scurt timp, fără a crea disconfort pacienților”, a declarat președintele CNAS, Vasile Ciurchea.

FOTO: Mediafax (Bogdan Iordache)

Furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia și să rezolve în cel mai scurt timp orice problemă întâmpinată în modul de funcționare a sistemului. Asigurații au la dispoziție atât numărul de telefon inscripționat pe cardul de sănătate, cât și numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relații despre cardul de sănătate.

În prima zi de implementare a sistemului informatic privind cardului național de sănătate, reprezentanții Direcției de Sănătate Publică București au verificat 16 unități sanitare, respectiv Spitalul Clinic „Sfânta Maria”, Spitalul Clinic de Urgență „Sfântul Pantelimon”, Spitalul Clinic de Urgență Bagdasar-Arseni, Spitalul Universitar de Urgență București, Spitalul Clinic de Urgență Floreasca, toate cele trei institute de pe platforma Fundeni, Spitalul Clinic de Urgență „Marie Curie”, Institutul Hociotă, Spitalul Clinic de Chirurgie Plastică, Reparatorie și Arsuri, Spitalul Clinic Colentina, Spitalul Clinic „Th. Burghele”, Spitalul Clinic Colțea, Spitalul de Pneumoftiziologie „Sfântul Ștefan” și Spitalul Clinic de Chirurgie Oro-Maxilo-Facială „D. Teodorescu”. În toate spitalele verificate, cititoarele de carduri funcționau în parametrii normali pentru internări, externări și alte servicii medicale, iar personalul era instruit pentru folosirea sistemului.

Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, declara, în 29 martie, că aproape 840.000 de persoane nu și-au ridicat cardul de sănătate de la casele de asigurări de sănătate sau de la medicul de familie.

Ce se va întâmpla cu asigurații care nu pot prezenta sau utiliza cardul de sănătate

Președintele CNAS, Vasile Ciurchea a precizat că persoanele care au intrat încă în posesia cardului vor primi servicii medicale și medicamente și după 1 mai.

„Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) este preocupată să asigure accesul la servicii medicale pentru toate persoanele asigurate. În acest sens, au fost semnate două acte normative, Ordinul Ministrului Sănătății și al președintelui CNAS nr.557/246/2015 și Ordinul presedintelui CNAS nr.248/2015, care reglementează condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate. Conform acestor acte normative, asigurații care nu pot prezenta sau utiliza cardul național de sănătate vor beneficia de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale începând cu data de 1 mai”, se arată într-un comunicat al CNAS.

Introducerea cardului de sănătate nu modifică drepturile asiguraților la servicii medicale. Serviciile medicale de urgență se vor acorda fără să fie necesară validarea cu cardul, pentru că acestea se acordă atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate. De asemenea, copiii cu vârsta până în 18 ani, care nu au primit card de sănătate, beneficiaza de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acordă necondiționat, indiferent dacă părinții sau tutorii legali sunt sau nu asigurați.

Persoanele neasigurate beneficiază, ca și până acum, de pachetul minim de servicii medicale.

FOTO: Mediafax (Gabriel Petrescu)

Potrivit CNAS, încă de la sfârșitul anului 2014 a recomandat asiguraților care au intrat în posesia cardului de sănătate să se prezinte cu el ori de câte ori solicită un serviciu medical, iar furnizorilor le-a recomandat să înceapă să utilizeze cardul de sănătate pentru a depista și a rezolva orice problemă de funcționare care apare.

„Facem apel la furnizorii de servicii medicale ca, în momentul în care există probleme de funcționare a cardului de sănătate, să le semnaleze imediat la centrul de asistență pentru remedierea lor în cel mai scurt timp. Cea mai frecventă problemă identificată în funcționarea cardului de sănătate a apărut la furnizorii de servicii medicale care utilizează alt soft decât cel pus la dispoziție în mod gratuit de CNAS. Acesta a fost motivul pentru care CNAS a invitat dezvoltatorii de soft la o serie de întâlniri pentru a oferi detalii despre modul în care se poate realiza compatibilizarea softurilor achiziționate de furnizori cu sistemul cardului de sănătate”, a mai spus conducerea CNAS în comunicat.

CNAS precizează că activarea și validarea serviciilor medicale acordate pacienților sunt obligatorii pentru toți furnizorii aflați în relație contractuală cu casele de asigurări.

„În această perioadă, prin eforturile comune ale caselor de asigurări și al furnizorilor de servicii medicale, trebuie să ne asigurăm că nu creem disconfort asiguraților care apelează la servicii medicale în perioada de început a utilizării sănătate”, a declarat Vasile Ciurchea, președintele CNAS.

Citește și