În urma unui vot public în care au participat mai mult de 37.000 de persoane, Oxford a anunțat că „brain rot” (putrefacția creierului) este Cuvântul Anului Oxford pentru 2024.
Experții lingvistici au creat o listă scurtă cu șase cuvinte care reflectă stările de spirit și conversațiile ce au contribuit la conturarea anului care s-a încheiat.
„După două săptămâni de vot public și discuții extinse, experții noștri s-au reunit pentru a analiza feedback-ul publicului, rezultatele votului și datele lingvistice, înainte de a declara „brain rot” drept Cuvântul Definitiv al Anului 2024”, au declarat experții de la Oxford.
De ce „brain rot”? „Brain rot” este definit ca „deteriorarea presupusă a stării mentale sau intelectuale a unei persoane, în special privită ca un rezultat al consumului excesiv de conținut considerat trivial sau neprovocator, mai ales online. De asemenea, se referă la ceva care este considerat a duce la o astfel de deteriorare”.
Experții au observat că termenul „brain rot” a câștigat o nouă relevanță în acest an, fiind folosit pentru a exprima îngrijorările legate de impactul consumului excesiv de conținut online de calitate scăzută, mai ales pe rețelele sociale. Termenul a înregistrat o creștere a frecvenței utilizării de 230% între 2023 și 2024.
Prima utilizare înregistrată a termenului „brain rot” a fost găsită în 1854 în cartea „Walden” a lui Henry David Thoreau, care relatează experiențele sale de viață simplă în natură. Ca parte a concluziilor sale, Thoreau critică tendința societății de a devalua ideile complexe, sau pe cele care pot fi interpretate în mai multe moduri, în favoarea celor simple, și vede acest lucru ca un semn al unei declin general al efortului mental și intelectual: „În timp ce Anglia se străduiește să vindece putrefacția cartofilor, nu va încerca nimeni să vindece putrefacția creierului – care se răspândește mult mai larg și mai fatal?”
Graficele de tendință care ilustrează utilizarea termenului arată o creștere semnificativă a acestuia în era digitală, mai ales în ultimele 12 luni. La început, „brain rot” a început să prindă contur pe platformele de social media, în special pe TikTok, în rândul comunităților din Gen Z și Gen Alpha.
Iar acum este utilizat pe scară mai largă, inclusiv în jurnalismul de masă, pe măsură ce au apărut îngrijorări în societate legate de impactul negativ al consumului excesiv de conținut online. În 2024, „brain rot” este folosit pentru a descrie atât cauza, cât și efectul acestui fenomen, referindu-se la conținutul de calitate scăzută și de valoare mică găsit pe rețelele sociale și pe internet, dar și la impactul negativ pe care se consideră că îl are consumul acestui tip de conținut asupra unui individ sau asupra societății.
Termenul a fost folosit tot mai frecvent și în mod constant pentru a face referire la cultura online. Adesea utilizat într-un mod umoristic sau autoironic de către comunitățile online, „brain rot” este puternic asociat cu anumite tipuri de conținut – inclusiv seria virală de videoclipuri „Skibidi Toilet” a creatorului Alexey Gerasimov, care prezintă toalete umanoide, și meme-urile „only in Ohio” create de utilizatori, care fac referire la incidente bizare din statul Ohio.
Acest tip de conținut a dat naștere unui limbaj emergent al „brain rot” – cum ar fi „skibidi”, care înseamnă ceva fără sens, și „Ohio”, care înseamnă ceva jenibil sau ciudat – reflectând o tendință tot mai mare de a crea cuvinte care își au originea în cultura virală online și care se răspândesc în viața reală.
Sursa Foto: Shutterstock
Citește și: Dependența de TELEFON ne afectează foarte grav viața. Cum diminuăm dependența de telefonul mobil