Prima pagină » Sănătate » Consumatorii, păcăliți că mierea din produse evită problemele provocate de zahăr. Ce adevăr a dezvăluit un nou studiu și cum ne păcălesc campaniile de marketing

Consumatorii, păcăliți că mierea din produse evită problemele provocate de zahăr. Ce adevăr a dezvăluit un nou studiu și cum ne păcălesc campaniile de marketing

Consumatorii, păcăliți că mierea din produse evită problemele provocate de zahăr. Ce adevăr a dezvăluit un nou studiu și cum ne păcălesc campaniile de marketing
Militanții pentru sănătate din Marea Britanie afirmă că etichetarea înșelătoare a mâncării și mesajele de marketing îi păcălesc pe consumatori să creadă că prezența mierii în produsele cumpărate ar fi o alternativă sănătoasă la zahărul alb, relatează The Guardian.

Descoperirile au fost făcute într-un studiu realizat de organizația nonprofit Action on Sugar. Activitatea fundației se concentrează asupra cercetărilor legate de zahăr și de efectele acestuia asupra sănătății. Membrii organizației susțin că produsele care se laudă că au miere în componență – precum mărcile cunoscute de cereale sau batoanele – pot să aibă chiar și de 25 de ori mai mult zahăr decât mierea obișnuită.

Mierea, un îndulcitor natural, poate fi folosită pentru a da iluzia că un articol este mai sănătos, deși este alcătuit din multe substanțe artificiale.

Includerea alimentului la categoria „zaharuri libere” – care conține atât compuși chimici (glucoză și fructoză), cât și îndulcitorii aflați în mod natural în miere – le dă și ea o stare de confuzie oamenilor. Ei nu își mai dau seama dacă substanțe dulci sunt prezente în mod natural (sau nu) și în ce cantitate.

Ideea că mierea este mai sănătoasă decât alți îndulcitori îi face pe consumatori să o folosească excesiv în mâncăruri, afirmă cercetătorii. Aceștia susțin că alternativele populare la zahărul alb – precum siropul de agave, zahărul brun și zahărul de cocos – sunt și ele promovate greșit în rândul publicului.

Action on Sugar îi cere lui Matt Hancock, secretarul de stat britanic pentru sănătate, să ceată producătorilor mențiuni mai exacte pe etichetele produselor. Membrii organizației mai afirmă că Serviciul de Sănătate din Anglia trebuie să lărgească eforturile de a educa publicul.

Raportul instituței notează că etichetele frontale trebuie să arate cu exactitate cu cât contribuie alte substanțe – precum mierea sau siropurile – la aportul zilnic maxim de zahăr pentru un adult. Acesta se ridică la 30 de grame, sau, aproximativ, șapte lingurițe.

„Este dezamăgitor cum firmele se laudă că produsele lor conțin miere, deși știu că aceasta și siropurile au la fel de mulți îndulcitori ca zahărul obișnuit”, spune Kawter Hashem, nutriționist și membru al grupului Action on Sugar.

„Cantitatea adăugată este adesea mică (unul sau două grame), în timp ce principalele substanțe îndulcitoare continuă să fie siropurile bogate în zaharoză sau zahărul obișnuit (25 de grame). Acest fapt, spun ei, are scopul de a-i păcăli pe consumatori să creadă că alimentele sunt mai sănătoase și mai bune decât sunt de fapt. Sfatul nostru este să folosiți mai puțin zahăr, siropuri și miere”, a continuat acesta.

În cea mai recentă cercetare a sa, Action on Sugar a analizat 223 de tipuri de miere, sortimente de zahăr și sirop, care pot fi găsite în multe magazine din Marea Britanie. Specialiștii au descoperit că mierea poate conține până la 86% zaharuri libere. Cantitatea din siropul de arțar se poate ridica până la 88%.

Folosirea unei lingurițe de miere de șapte grame într-o cană de ceai adăuga șase grame de zaharuri libere. O măsură similară de zahăr alb oferea patru grame din aceeași substanță. Cei 15 mililitri de sirop de arțar puși într-o porție de terci de ovăz conțineau 13.1 grame de zaharuri, o cantitate cu foarte puțin mai mică decât zahărul obișnuit.

Batoanele de cereale Nature Valley Crunchy Oats ”n Honey au doar 2% miere dintr-un total de 28.3% zahăr. Cerealele de porumb Sainsbury”s Honey Nut conțin 0.4% îndulcitori naturali, tot într-o compoziție similară de zaharuri.

„Etichetarea nutrițională defectuoasă, mesajele derutante din publicitate și afirmațiile contradictorii ale bloggerilor specializați în mâncare și ale bucătarilor bine-intenționați creează confuzie în rândul consumatorilor cu privire la definirea zaharurilor libere”, spune Katharine Jenner, nutriționistă și membră a Action on Sugar.

Foto: Pixabay

Citește și