Prima pagină » Sănătate » Farmaciile la raport. Ce nereguli au ieșit la iveală, în urma controalelor CNAS

Farmaciile la raport. Ce nereguli au ieșit la iveală, în urma controalelor CNAS

Farmaciile la raport. Ce nereguli au ieșit la iveală, în urma controalelor CNAS
Controalele făcute la aproape 60 la sută dintre farmacii au scos la iveală mai multe nereguli, printre care lipsa unor medicamentele compensate și gratuite, dar și produse neaduse la timp, deși potrivit contractului cu Casa de Asigurări de Sănătate sunt obligate să le asigure.

Purtătorul de cuvânt al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Mihaela Tănase, a declarat marți, pentru MEDIAFAX, că verificările au fost făcute la furnizorii de medicamente aflați în relații contractuale cu Casele Județene de Asigurări de Sănătate, în perioada 6-28 noiembrie 2014, de către echipele mixte de control, în baza unui ordin comun al ministrului Sănătății și președintelui CNAS.

Echipele de control au făcut verificări la 5.212 farmacii, puncte de lucru și oficii locale de distribuție, reprezentând 57 la sută din totalul acestora, fiind găsite mai multe nereguli, pentru care s-a propus diminuarea cu cinci la sută, respectiv 10 la sută a valorilor de contract pentru acești furnizori, în cuantum total de 116.401 lei.

Dintre farmaciile controlate, 1.045 (20 la sută) au încălcat obligația contractuală de a se aproviziona continuu cu medicamentele din lista de compensate și gratuite, cu prioritate cu medicamentele al căror preț pe unitatea terapeutică este mai mic sau egal cu cel de referință.

De asemenea, 544 de farmacii (10 la sută) nu au respectat obligația contractuală de a asigura cu prioritate acoperirea cererii de produse la prețurile cele mai mici din lista cu denumirile comerciale ale medicamentelor și de a se aproviziona, în maximum 24 de ore, cu medicamente pentru bolile acute și subacute și în 48 de ore pentru bolile cronice, dacă acestea nu există în unitate la momentul solicitării. În astfel de cazuri, solicitarea de către asigurat se face în scris, iar farmacia trebuie să facă dovada demersurilor efectuate în acest sens.

Alte 283 de farmacii (cinci la sută) nu au respectat prevederile privind obligația furnizorilor de a-și stabili programul de funcționare, pe care să îl afișeze la loc vizibil în farmacie. Alte nereguli găsite la acestea au fost: nerespectarea obligației de a participa la sistemul organizat pentru asigurarea continuității privind furnizarea medicamentelor, cu și fără contribuție personală, în tratamentul ambulatoriu, în zilele de sâmbătă, duminică și de sărbători legale, precum și pe timpul nopții; afișarea la loc vizibil a listei farmaciilor care asigură continuitatea furnizării de medicamente, publicată pe pagina web a Casei de Asigurări de Sănătate.

De asemenea, 226 de farmacii (patru la sută) au încălcat obligația de a păstra în unitate, la loc vizibil, condica de sugestii și reclamații. Condica trebuie sa fie numerotată de farmacie și ștampilată de Casa de Asigurări de Sănătate cu care furnizorul se află în relație contractuală.

În urma controalelor, la 134 de farmacii (trei la sută) au fost constatate încălcări ale obligației privind prezența unui farmacist în unitate și la oficiile locale de distribuție pe toată durata programului de lucru declarat și prevăzut în contractul încheiat cu Casa de Asigurări de Sănătate.

Echipele mixte au mai constatat, la 347 de farmacii (șapte la sută), încălcări ale obligației contractuale de a elibera medicamentele din sublistele A, B și C – secțiunile C1 și C3, ale căror prețuri pe unitatea terapeutică sunt mai mici sau egale cu prețul de referință, cu excepția cazurilor în care medicul prescrie medicamentele pe denumire comercială sau la cererea asiguratului.

În cazul în care medicamentele eliberate au preț pe unitatea terapeutică mai mare decât prețul de referință, farmacia trebuie să obțină acordul informat și în scris al asiguratului sau persoanei care ridică medicamentele pe prescripție – componenta eliberare.

Dacă medicamentele eliberate au prețul de vânzare cu amănuntul mai mare decât prețul de referință, farmacia trebuie să obțină acordul informat și în scris al asiguratului sau persoanei care ridică medicamentele pe prescripție – componenta eliberare, a mai spus Mihaela Tănase.

Ministrul Sănătății, Nicolae Bănicioiu, declara în noiembrie 2014, la o conferință MEDIAFAX, referitor la acțiunile de control din farmacii, care atunci erau în desfășurare, că este cunoscut faptul că prețul de referință este mai mult opțional pentru „mulți dintre actorii acestui domeniu”.

Nicolae Bănicioiu preciza că scopul controlului este preventiv, pentru a vedea dacă pacientul care se duce cu rețeta compensată la orice farmacie primește medicamentele conform prescripției medicului și dacă, în cazul în care nu există un medicament, i se aduc la cunoștință toate posibilitățile pe care le are, așa cum prevăd normele Ministerului Sănătății.

Ministerul Sănătății atenționa atunci că farmaciile care au contract cu Casele de Asigurări de Sănătate sunt obligate să aducă, în 24 de ore, medicamentele compensate și gratuite pentru bolile acute care s-au epuizat și în 48 de ore pe cele pentru suferințele cronice, altfel riscă să rămână fără contract.

Citește și