Folosiți dispozitive electronice la citit? Avertismentul cercetătorilor norvegieni
Cercetătorii sunt de părere că greutatea și senzația de a simți o carte ar putea sta în spatele acestei probleme de înțelegere. Aceștia susțin că acțiunea de a da fiecare pagină și sentimentul de a ști cât mai este de citit dintr-o carte îl face pe cititor să absoarbă mai multă informație.
Pentru realizarea acestui studiu, oamenii de știință au avut nevoie de ajutorul a 50 de cititori cărora le-au dat aceași nuvelă, de 28 de pagini, scrisă de autoarea americană Elizabeth George. Jumătate dintre participanți au citit de pe un Kindle, în timp ce ceilalți participanți au citit dintr-o carte. Ulterior, acestora li s-a cerut să-și amintească detalii din nuvelă, inclusiv obiecte, personaje și locuri.
Studiul a arătat că, în timp ce factori, precum empatia cu personajele, afundarea în poveste și gradul cititorului de înțelegere a narațiunii, au fost relativ asemănători, participanții care au folosit un Kindle s-au descurcat „semnificativ mai rău” când li s-a cerut să relateze evenimentele din poveste în ordinea corectă.
Un alt studiu realizat cu elevi de clasa a X-a a arătat că cititrea textelor în format tipărit este preferabilă în detrimentul celor lecturate de pe computer, pentru o mai bună înțelegere. Pentru realizarea acestui studiu, 72 de elevi au fost împărțiți în două grupe, cărora le-au fost date două texte, unul de ficțiune și unul real.
Elevilor dintr-un grup li s-a cerut să citească cele două texte într-un format PDF, pe computer, în timp ce celorlalți elevi li s-au dat textele tipărite pe hârtie. Ulterior, elevilor le-au fost adresate întrebări prin care să reiasă cât de bine au înțeles textul. Rezultatele au arătat, în mod evident, că aceia care au citit textele de pe ecranul computerului au înțeles mai puțin decât cei care au citit de pe hârtie.