Furnizorii de servicii medicale din sistemul public și privat, cât și cei din rețeaua sanitară aparținând altor ministere decât Ministerul Sănătății, inclusiv cei din unitățile de asistență socială, vor avea obligația de a raporta toate cazurile de boli transmisibile în Registrul Unic de boli transmisibile (RUBT), iar validarea datelor va fi realizată de către medicul epidemiolog din Direcția de sănătate publică, conform unei Hotărârii de Guvern aprobate de Executiv.
Guvernul României a aprobat în ședința de miercuri, proiectul de Hotărâre a Guvernului – propus de Ministerul Sănătății – privind aprobarea conținutului și a metodologiei de colectare și raportare a datelor pentru supravegherea bolilor transmisibile în Registrul Unic de Boli Transmisibile.
Documentul actualizează circuitul de raportare a datelor pentru supravegherea bolilor transmisibile în Registrul Unic de boli transmisibile, conform directivelor europene având ca scop optimizarea și armonizarea raportării și o mai bună gestionare a alertelor, a transmis Ministerul Sănătății.
Astfel, conform actului normativ, furnizorii de servicii medicale din sistemul public și privat, cât și cei din rețeaua sanitară aparținând altor ministere, inclusiv cei din unitățile de asistență socială, au obligația de a raporta bolile transmisibile în Registrul Unic de boli transmisibile (RUBT), iar validarea datelor va fi realizată de către medicul epidemiolog din direcția de sănătate publică.
Conform notei de fundamentare a actului normativ, laboratoarele de analize medicale vor fi introduse în rândul unităților care raportează bolile transmisibile.
„Prin excepție, raportarea bolilor transmisibile nu este obligatorie în cazul personalului implicat în asigurarea și menținerea capacității operaționale a structurilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională și personalului din cadrul instituțiilor cu rețele sanitare proprii care desfășoară misiuni la frontieră sau în afara granițelor tării. Norma statuează stabilirea modalității de colectare a datelor necesare pentru realizarea supravegherii bolilor transmisibile pe teritoriul României, astfel încât să nu fie afectate acțiunile întreprinse de personalul implicat în asigurarea și menținerea capacității operaționale a structurilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională și personalului din cadrul instituțiilor cu rețele sanitare proprii care desfășoară misiuni la frontieră sau în afara granițelor tării”, se arată în nota de fundamentare.
„Cunoașterea epidemiologiei bolilor transmisibile în România are importanță națională, pentru stabilirea priorităților și alocarea resurselor, dar și importanță internațională pentru prevenirea transmiterii trans-frontaliere a acestor boli”, au transmis reprezentanții MS.
Odată cu intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului, în Fișa unică de raportare a bolilor transmisibile vor fi incluse și Infecțiile asociate îngrijirilor medicale, infecția HIV / SIDA, tuberculoză, infecția cu SARS–Cov-2.
Mai mult, actul normativ include și sacțiuni. Astfel, în cazul necompletării de către furnizorii de servicii medicale a fișei unice de raportare a cazului de boală transmisibilă, cât și nedeclararea cazurilor depistate de boli transmisibile sunt introduse sancțiuni contravenționale, de la avertisment scris până la amendă de 5.000 lei.
În baza prezentei hotărâri, constituie contravenţii următoarele fapte:
Contravenţiile se sancţionează astfel:
Normele de aplicare ale actului normativ se aprobă prin ordin al ministrului sănătății în termen de 60 zile de la data aprobării prezentei hotărâri, iar prevederile privind contravențiile, la 30 de zile de la publicare.