Pacienții diagnosticați cu HIV/SIDA vor fi atenționați prin sms să își ia medicamentele și, de asemenea, vor avea la dispoziție o linie telefonică specială, pentru consiliere, datorită a două servicii în premieră pentru România, lansate miercuri de UNOPA.
Prin serviciul de sms-uri, pacienții seropozitivi pot primi zilnic, gratuit, două mesaje pe telefonul mobil prin care să li se reamintească să-și administreze medicația. Serviciul poate fi utilizat prin completarea unui formular existent pe website-ul programului, www.viatacuhiv.ro, pacienții alegându-și astfel orele la care vor să le fie trimis sms-urile, conform calendarului de tratament stabilit de medic, precum și textul personalizat al mesajului pe care vor să îl primească.
Prin Helpline-ul telefonic, persoanele cu HIV/SIDA care au nevoie de sprijin pot suna gratuit la 0800 800 141 sau pot trimite un e-mail la [email protected], pentru a solicita asistență din partea consilierilor Uniunii Naționale a Organizațiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA (UNOPA).
Programul are ca obiectiv susținerea persoanelor seropozitive în lupta lor de zi cu zi cu boala, în special în două direcții: atingerea unui nivel cât mai ridicat al aderenței la tratament (administrarea corectă a tratamentului, pentru eficiența lui maximă) și creșterea gradului de informare a acestora, potrivit celor de la UNOPA.
„În cazul pacienților cu HIV/SIDA, succesul terapiei depinde în mare măsură de administrarea corectă a tratamentului, la orele stabilite de medic, acesta fiind un angajament pe viață al pacienților cu HIV/SIDA. Pe lângă tratamentul medical și îngrijirea specializată din partea medicilor, pacienții au permanent nevoie de susținere psihologică, dar și practică, pentru a face față provocărilor bolii și a evita eșecul terapeutic. Pacienții cu HIV/SIDA, spre deosebire de pacienții cu alte multe boli cronice, au șansa la o viață normală dacă au grijă de sănătatea lor și respectă tratamentul indicat de medic”, a declarat managerul Institutului de Boli Infecțioase „Matei Balș”, prof. dr. Adrian Streinu Cercel.
Potrivit unui studiu realizat de UNOPA în 2011, un pacient din doi cu probleme legate de aderența la tratament invocă uitarea ca motiv al ratării administrării unor doze de tratament, iar medicamentele nu au eficiență maximă dacă sunt administrate incorect.
La fel de importantă precum administrarea corectă a medicației este și nevoia de informare a pacienților privind boala, drepturile și responsabilitățile pe care le au. Pe fondul acestei nevoi, UNOPA a lansat și primul serviciu de Helpline din România pentru persoanele seropozitive. „Orice persoană seropozitivă care se confruntă cu o problemă și are întrebări la care nu găsește răspuns poate suna gratuit la UNOPA pentru a discuta cu un specialist în problematica HIV. De asemenea, oricine constată că alte persoane seropozitive au nevoie de ajutor ne poate contacta prin telefon sau e-mail. Din cauza stigmatizării și a discriminării, pacienții cu HIV/SIDA evită să discute problemele pe care le au cu cei din jur, iar Helpline reprezintă un mecanism rapid de semnalare a acestora”, a declarat directorul executiv UNOPA Iulian Petre.
Serviciile lansate de UNOPA fac parte din programul „Viața cu HIV” (www.viatacuhiv.ro), derulat cu sprijinul GlaxoSmithKline România.
Conform studiului „Statistica HIV/ SIDA în România la 30 iunie 2012”, realizat de Institutul „Matei Balș”, în prezent, în România trăiesc 11.189 pacienți cu HIV/SIDA, cei mai mulți dintre ei, respectiv 6.726, având vârsta de 20-29 de ani, a precizat Streinu Cercel.
Același studiu arată că, în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2012, au fost înregistrate 313 cazuri noi de pacienți cu HIV/SIDA. Dintre aceștia, 151 s-au infectat pe cale heterosexuală, 102 – prin utilizare de droguri, 37 – pe cale homosexuală/bisexuală, iar 18 – necunoscută.