30% din oameni folosesc REȚELELE de socializare ca surse de informare:”Informaţia transmisă pe WhatsApp este mai periculoasă”

Publicat: 07 12. 2024, 12:02
Foto: Shutterstock

Modul în care TikTok a influențat opțiunea românilor în cadrul alegerilor din România a adus în atenție importanța rețelelor sociale. Potrivit unui raport anual al Institutului Reuters, bazat pe date din 47 de ţări, 30% din oameni se informează de pe reţele de socializare, relatează News.

Concret, în 2024, 29% din persoane au declarat că social media reprezintă principala lor sursă de informaţii online, urmate de căutări şi de site-urile şi aplicaţiile presei tradiţionale. În anul 2018, procentul era mai mic, respectiv 23%.

Pe de altă parte, un sondaj realizat de Eurobarometru arată că 48% dintre români folosesc social media ca sursă de informare.

Dacă în urmă cu câțiva ani, principalele rețele sociale folosite de români erau Facebook și Youtube, acum cetățenii României au șase rețele preferate: YouTube, Facebook şi Instagram, X, TikTok şi WhatsApp.

„Ceea ce este frapant este hibridizarea suporturilor. Utilizatori care văd informaţii care trec pe TikTok nu înseamnă că nu se informează pe TikTok”, declară profesorul de ştiinţele informației de la Universitatea Paris 2, Arnaud Mercier.

Cum a evoluat TikTok

TikTok este o sursă regulată de informaţie a 13% dintre persoanele sondate de Institutul Reuters.

Aproape un sfert dintre cei cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani se informează, în fiecare săptămână, de pe TikTok. Aici informațiile vin de pe conturi ale unor personalităţi publice sau persoane obişnuite. „Având în vedere uşurinţa şi viralitatea producţiei şi difuzării de videouri TikTok, a existat un flux în care inclusiv presa (clasică) se poate îneca în masă”, comentează Arnaud Mercier.

Facebook și Instagram

În timp ce TikTok a devenit tot mai populară, Facebook și Instagram nu mai sunt la fel de atractive. Datele din 12 ţări arată că 26% dintre utilizatori au folosit în medie Facebook pentru a se informa în 2024, în scădere de la 42% în 2016.

YouTube

Platforma YouTube atrage 23% din persoanele de 18-24 de ani, care declară că site-ul este prima lor sursă de informaţie video, dar și 25% din cei de 35-44 de ani şi 24% din cei de peste 55 de ani.

Reţeaua de socializare X, fostă Twitter

Recent depășită de TikTok, reţeaua de socializare X, fostă Twitter, rămâne frecventată mai mult de cei mai tineri. Cu toate acestea, 24% dintre respondenți consideră că este dificil să deosebească informaţiile bune de cele proaste pe X.

„Asta s-ar putea explica prin faptul că actualitatea joacă un rol preponderent pe platformă sau prin largul evantai de puncte de vedere care sunt exprimate pe ea”, explică Institutul Reuters.

WhatsApp

21% dintre respondenți susțin că se informează de pe WhatsApp în fiecare săptămână.

„În mod paradoxal, asta ar putea să însemne că informaţia transmisă pe WhatsApp este mai periculoasă”, pentru că ea incită la cele mai mici precauţiuni, notează Institutul Reuters.

CITEȘTE ȘI :

O instanță federală de apel din Statele Unite a confirmat o lege care ar putea duce la INTERZICEREA TikTok

Percheziții acasă la Bogdan Peșchir, cunoscut pe TikTok sub pseudonimul BOGPR/Afaceristul a finanțat cu 1 milion de euro campania lui Călin Georgescu