Prima pagină » Social » ANOSR: Există un risc semnificativ ca universitățile să reintroducă scenariul integral online la câteva săptămâni de la începerea anului universitar

ANOSR: Există un risc semnificativ ca universitățile să reintroducă scenariul integral online la câteva săptămâni de la începerea anului universitar

ANOSR: Există un risc semnificativ ca universitățile să reintroducă scenariul integral online la câteva săptămâni de la începerea anului universitar
Universitatea din București / Sursa foto: unibuc.ro

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) critică modul în care a fost gândit începutul anului universitar, implicit condițiile de cazare pentru studenți. Potrivit statisticilor studenților, aproximativ 12% dintre facultățile din România vor face cursuri exclusiv online.

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) critică faptul că anul universitar 2021-2022 începe sub semnul acelorași probleme acute ale studenților, care nu pot fi ignorate oricât de fastuoase ar fi festivitățile de deschidere a anului universitar, au transmis reprezentanții ANOSR, printr-un comunicat de presă.

12,2% dintre studenții în anul I, în format online

Cele mai multe facultăți din țară au decis să reia cursurile în acest al doilea an an pandemiei de COVID-19 în format hibrid.

Potrivit statisticilor ANOSR, pentru studenții de anul I, 12,2% dintre facultățile universităților din România care au publicat până astăzi scenariul de funcționare pentru debutul anului universitar 2021-2022 vor începe integral online, în timp ce 52,2% vor funcționa hibrid (cursuri – online, seminare și laboratoare – fizic) și 35,59% integral fizic.

„În același timp, este important de subliniat că va fi o strategie perdantă dacă se consideră că inițierea în mediul universitar se poate realiza pentru acești studenți fără adaptarea la contextul pe care l-au avut în liceul desfășurat cel puțin parțial online și fără evaluări diagnostice și remedii”, consideră resprezentanții ANOSR.

Pentru studenți din ceilalți ani, procentele sunt similare: 12,2% dintre universități vor începe în scenariul online, 52,88% în scenariul hibrid și 34,92% integral fizic.

Reprezentanții ANOSR critică lipsa de implicare în promovarea vaccinări, în cele mai multe instituții de învățământ superior. „Centrele de vaccinare promise și facilitățile pentru studenții vaccinați au rămas până acum, cu excepții notabile la o parte dintre universități, simple anunțuri care întăresc cauzele lipsei de mobilizare pentru vaccinare. Chiar și cu măsuri energice și respectarea cu strictețe a normelor sanitare, universitățile marilor centre universitare vor putea fi puse în fața riscului semnificativ de a reintroduce scenariul integral online la câteva săptămâni de la începerea anului universitar, după ce studenții s-au cazat în cămine sau în chirie”, consideră reprezentanții studenților.

„Creșterea prețurilor la energie și gaz ar putea fi o lovitură decisivă pentru studenți”

Studenții critică responsabilii din universități că nu au renovat căminele, că au mai puține locuri disponibile, ceea ce reprezintă o lovitură pentru studenți, cu atât mai mult în contextul așteptatelor creșteri ale cheltuielilor cu energia electrică și gaze.

„Deși pandemia putea reprezenta contextul în care căminele studențești, recunoscute pentru condițiile insalubre, puteau fi renovate, studenții se vor întoarce la aceleași condiții, dar cu mai puține locuri în mai multe universități din cauza restricțiilor sanitare. De parcă nu ar fi fost de ajuns, creșterea prețurilor la energie și gaz ar putea fi o lovitură decisivă pentru studenți, dacă Guvernul României și universitățile nu găsesc de urgență o soluție pentru a atenua aceste creșteri, prin subvenții specifice pentru studenții căminiști și cei care stau în chirie”, au transmis studenții.

ANOSR consideră că, în așteptarea sumelor primite prin PNRR sau programele operaționale care încă nu sunt definitivate, nu există investiții guvernamentale în digitalizarea universităților, în infrastructură sau în formarea cadrelor didactice, cu toate acestea, există riscul ca majoritatea studenților să ajungă să învețe, din nou, în scenariul de funcționare online.

În cazul învățământului preuniversitar, în a 10-a zi de la începerea cursurilor cu prezență fizică (față în față), în 22 septembrie, conform raportărilor inspectoratelor școlare centralizate la nivel național de către Ministerul Educatiei, numărul de clase/grupe cu activitate față în față suspendată ca urmare a cazurilor confirmate ajunsese la 2.749, față de 795, raportate anterior, în 17 septembrie, iar numărul preșcolarilor/elevilor confirmați cu COVID-19 aproape se triplase.

„Începerea unui an universitar ar trebui să fie nu doar un moment al festivităților, ci și al reflecției asupra condițiilor vieții studențești. Din acest punct de vedere, însă, sunt mai puține lucruri care pot fi considerate faste. Dacă vrem să avem învățământ performant, de calitate, pe care tinerii să dorească să-l acceseze, e departe de a fi suficient doar să afirmăm asta. Urmează un an cu provocări majore – fie că vorbim de situația financiară a studenților sau de implementarea efectivă a unei rute de parcurs pentru a moderniza pe bune sistemul de învățământ superior, lecție pe care pandemia nu o putea transmite mai răspicat. Studenții nu vor să rămână cu promisiuni și cu un paravan în spatele căruia ascundem realele probleme” a declarat Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR.

Studenții reclamă că vor începe anul universitar 2021-2022 fără dreptul la transport feroviar gratuit, fără actualizări minimale ale cuantumului burselor studențești sau ale burselor etnicilor români de pretutindeni (în ciuda creșterii costurilor de viață), fără strategii naționale pentru incluziune sau abandon universitar, așa cum și-a și asumat România la nivel internațional.

O mare parte dintre universități încep cursurile luni, 27 septembrie, precum Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, altele, precum Universitatea din București, au ales să înceapă chiar pe 1 octombrie anul academic.

Statistica privind scenariul de începere a anului universitar în universitățile de stat din România:

ANOSR – Modalitatea de Desfășurare a Activităților Didactice 2021-2022 by Gandul.info on Scribd

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și