Prima pagină » Social » Aproximativ 90.000 de salariați în somaj tehnic își pierduseră calitatea de asigurat al sistemului de sănătate. Precizările CNAS

Aproximativ 90.000 de salariați în somaj tehnic își pierduseră calitatea de asigurat al sistemului de sănătate. Precizările CNAS

Aproximativ 90.000 de salariați în somaj tehnic își pierduseră calitatea de asigurat al sistemului de sănătate. Precizările CNAS
Mai mulți beneficiari ai măsurii șomajului tehnic au rămas fără calitatea de asigurat al sistemului de sănătate

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a transmis, luni, că a fost restabilită calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate pentru aproximativ 90.000 de salariați aflați în șomaj tehnic, după ce a obținut date oficiale de la ANOFM. Totuși, precizează instituția, mai există situații în care angajatorul a declarat încetarea raporturilor de muncă, prin completarea în Declarația 112 a datei lichidării raporturilor de muncă, cazuri în care este necesară depunerea unei declarații rectificative.

După ce, la începutul lunii, reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) au atras atenția asupra faptului că mai multe persoane aflate în șomaj tehnic au pierdut calitatea de asigurat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), deși angajatorii au virat sumele aferente contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate, instituția a anunțat, luni, că, în urma demersurilor făcute, a fost restabilită calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariați din această categorie.

„Pentru a restabili calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate pentru angajații aflați în șomaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate, CNAS a solicitat Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă datele cuprinse în listele, asumate de reprezentantul legal al angajatorului, depuse potrivit art. XII din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 30/2020, referitoare la persoanele și perioadele în care aceste persoane au fost în șomaj tehnic”, a transmis, luni, CNAS, printr-un comunicat de presă.

Declarația 112 nu a fost completată regulamentar

Astfel, în baza acestor informații oficiale, CNAS a operat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificările necesare pentru ca salariații care s-au aflat în șomaj tehnic, dar care nu figurau în baza de date ca persoane asigurate în perioadele în care acestea au beneficiat de indemnizația prevăzută la alin. (1) al art. XI din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 30/2020, să își păstreze calitatea de asigurat, chiar dacă această indemnizație a fost constituită ca obligație de plată în Declarația 112 la o dată ulterioară, respectiv în luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020.

„Prin această procedură, a fost restabilită calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariați care au fost în șomaj tehnic, dar pentru care Declarația 112 nu a fost completată în conformitate cu reglementările prevăzute în Ordinul comun al ministrului finanțelor publice, al ministrului muncii și justiției sociale și al ministrului sănătății nr. 1942/979/819/2020. Mai există însă situații în care angajatorul a declarat încetarea raporturilor de muncă, prin completarea în Declarația 112 a datei lichidării raporturilor de muncă. În aceste cazuri este necesară depunerea unei declarații rectificative din care să rezulte situația reală a raporturilor de muncă”, au transmis reprezentanții CNAS.

CNAS a subliniat, încă o dată, că Declarațiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS în SIUI. De altfel, la începutul lunii, după anunțul CNAS, Ministerul Finanțelor anunța că a demarat controale pentru a vedea în ce condiții mai mulți beneficiari ai măsurii șomajului tehnic au pierdut calitatea de asigurat.

Adela Cojan: Am găsit o formulă care să ajute la repunerea în drepturi

„Persoanele care îndeplinesc condițiile legale pentru a beneficia de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate trebuiau repuse în drepturi. Am găsit o formulă care să ajute la acest demers, respectând reglementările în vigoare, și mulțumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat. Vom continua să rezolvăm punctual toate situațiile în care persoanele ce îndeplinesc condițiile necesare pentru a fi asigurat în sistemul de sănătate să beneficieze de acest drept. Principala noastră misiune este de a veghea ca drepturile asiguraților să fie respectate și vom interveni ori de câte ori va fi nevoie pentru a asigura accesul populației la asistența medicală”, a declarat luni, Adela Cojan, președintele CNAS.

Conform informării CNAS, pentru a evita astfel de situații în viitor, angajatorii trebuie sa completeze Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, respectând reglementările prevăzute în Ordinul comun al ministrului finanțelor publice, al ministrului muncii și justiției sociale și al ministrului sănătății nr. 1942/979/819/2020.

„De asemenea, precizăm că este necesar ca angajatorii care vor beneficia de măsurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020,  prin care se creează posibilitatea amânării plații taxelor până la data de 25 octombrie 2020, să completeze în Declarația 112 constituirea lunară a obligației de plată, indiferent de data la care va fi efectuată efectiv plata contribuției la asigurările sociale de sănătate”, se arată în documentul transmis.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și