Ce ard românii ca să-și încălzească locuințele. „Metode care aduc aminte de secolele 17-18”
Rafinăriile din România încep să reia livrările de cocs către populație, acolo unde există cerere, pe fondul scumpirilor de pe piața energetică. Disperați că la iarnă vor îngheța de frig în case, mulți români au început să caute din nou cocs, spun „petroliștii”.
Cererea este foarte mare, astfel că, în unele cazuri, livrările vin și după o lună, o lună și jumătate.
Petromidia reia livrările de cocs
În România, aproape jumătate dintre gospodării folosesc lemn pentru încălzire, dar acum se caută și cocs, arată un material Pro Tv.
De la rafinăria Petromidia din Constanța pleacă zilnic spre clienții consumatori casnici zeci de transporturi de cocs. Pe fiecare mașină se pun până la trei tone de material.
Rafinăria Petromidia anunță că din vară a reluat livrările de cocs pentru populație și că cererea a bubuit în ultimele săptămâni. Astfel, în această perioadă, livrarea poate dura și până la o lună din momentul plasării comenzii! Prețul la poarta rafinăriei este de 1.500 de lei tona de cocs.
„Cererea către populație a crescut. Avem liste de așteptare chiar și de o lună. Cocsul petrolier are o putere calorică foarte ridicată, de aproximativ 8.500 de kilocalorii, pe lângă celelalte produse care au aproximativ la jumătate puterea calorică. Cocsul petrolier ajunge la 2.600 de lei o tonă”, afirmă Marius Apostol, managerul unui depozit de cocs.
Românii s-au întors în sec. 17
Potrivit lui Adrian Negrescu, analist economic, „mai mult de jumătate din populația României se încălzește cu lemne, cu cocs, cu tot felul de metode care aduc aminte de secolele 17-18”. De ce se întâmplă asta? „Pentru că facturile la energie sunt foarte mari și oamenii caută soluții”.
Cocsul petrolier este un combustibil solid obținut prin încălzirea și menținerea la temperatură ridicată a unor reziduri petroliere lichide. Deși este poluant, arderea sa nu încalcă normele de mediu. Totuși, Anca Sterpu, profesor universitar, atrage atenția că lucrurile nu stau chiar așa, în realitate: „Avem și un dezavantaj. Faptul că acesta mai conține și compuși cu sulf, compuși grei chiar cu sulf, cu azot, care sunt toxici și poluanți”. Ana Maria Morariu, o proprietară de centrală, spune că aparatul ei „funcționează foarte bine cu cocs. Suntem mulțumiți”.
În terminalele din Portul Constanța sunt acum aproape 200.000 de tone de cocs petrolier adus din import, ce așteaptă să fie încărcat. „Este venit din Statele Unite și din Spania”, spune Alexandru Toader, șef terminal minereu.
Conform unei analize care a comparat mai multe soluții de încălzire, cocsul este considerat a fi de trei ori mai eficient decât lemnul.