Prima pagină » Social » Ce își doresc angajații români și ce BENEFICII extrasalariale oferă companiile în care lucrează? Topul celor mai „generoase” industrii

Ce își doresc angajații români și ce BENEFICII extrasalariale oferă companiile în care lucrează? Topul celor mai „generoase” industrii

Ce își doresc angajații români și ce BENEFICII extrasalariale oferă companiile în care lucrează? Topul celor mai „generoase” industrii

Angajații români sunt mai stimulați de beneficiile în bani decât de timp liber sau asigurări, în comparație cu un angajat mediu la nivel global, arată un studiu lansat, joi, de una dintre cele mai importante companii de servicii şi plăţi din țară. Datele culese arată atât așteptările și preferințele angajaților în materie de beneficii, dar și disponibilitatea managerilor de a le oferi, iar tendința din ultimii ani este de creștere.

Cei mai mulți angajați din România, 91% din cei care au partipat la Studiul annual Benefit realizat de Edenred, apreciază beneficiile financiare (voucherele), din partea angajatorilor, în timp ce 42% vor mai mult timp liber, iar 38%, servicii de asigurări.

Vestea bună este că, potrivit studiului citat, companiile au dublat bugetele pentru beneficii extrasalariale în ultimii 6 ani în România, investiţia în beneficiile extrasalariale continuă să crească accelerat şi în acest an. Ovidiu Bîrsă, director comercial Edenred România, crede că se vor simți creșteri mai ales pe segmentele care au pierdut la începutul anului facilitățile fiscael, precum cei din construcții sau IT.

Care e bugetul mediu alocat beneficiilor

Potrivit datelor Edenred, bugetul pentru beneficii extrasalariale a crescut cu 17% în 2024, iar tendinţa rămâne ascendentă. Bugetul mediu alocat pentru pachetele de beneficii s-a dublat în ultimii 6 ani, de la 500 lei, în 2019 la 1.000 RON în 2025.

Cardurile de masă, cadou, de vacanţă şi culturale continuă să fie cele mai apreciate beneficii extrasalariale.. În acelaşi timp, analiza care evaluează evoluţia şi tendinţele actuale din industria beneficiilor extrasalariale din România arată că doar 4 din 10 angajaţi se simt apreciaţi constant.

Spre deosebire de România, la nivel global, 5 din 10 angajaţi declară că se simt valorizaţi frecvent pentru calitatea umană, şi nu doar pentru activitatea profesională, în timp ce doar 6 din 10 văd bonusurile ca fiind cele mai dorite forme de recunoaştere. La scară globală, relaţia cu managerul (58%) şi recunoaşterea evenimentelor personale (51%) – zile de naştere, naşterea copilului, ziua nunţii etc., reprezintă cei mai importanţi factori de apreciere.

La nivel local, datele studiului Benefit au relevat că 3 din 5 angajaţi consideră că beneficiile extrasalariale au un impact semnificativ asupra productivităţii lor. Totuși, doar 1 din 5 angajaţi simte că pachetul actual de beneficii este complet adaptat nevoilor lor. Din punct de vedere a ceea ce îşi doresc să includă pachetul de beneficii, 2 din 5 angajaţi au menţionat acces la cursuri de formare profesională şi servicii de wellness.

„Dinamica beneficiilor extrasalariale din România reflectă o schimbare profundă în modul în care companiile abordează relaţia cu angajaţii. În ultimii şase ani, bugetul alocat beneficiilor s-a dublat, iar în 2024 a crescut cu 17%, o tendinţă care nu doar că se menţine, dar estimăm că va continua să crească accelerat şi în 2025. Aceste cifre nu sunt doar indicatori economici, ci semnalează o maturizare a pieţei, în care beneficiile devin un pilon strategic al retenţiei şi productivităţii. Faptul că, în ciuda acestor investiţii, doar 1 din 5 angajaţi consideră că pachetul actual de beneficii îi acoperă complet nevoile subliniază necesitatea unei personalizări mai mari. Piaţa muncii se îndreaptă spre un model în care flexibilitatea şi adaptabilitatea vor defini succesul companiilor în atragerea şi menţinerea talentelor”, a declarat Gorkem Oran, Managing Director Edenred România.

Potrivit studiului Benefit, cardurile de masă, cardurile cadou, cardurile de vacanţă, cardurile culturale continuă să fie cele mai apreciate beneficii extrasalariale în România, urmate de zile libere (42%) şi de poliţe de asigurări (38%). În acelaşi timp, printre beneficiile extrasalariale pe care angajaţii români şi le-ar dori se numără zile libere suplimentare (54%), welness (41%) şi cursuri profesionale (38%).

Timpul liber şi diversitatea beneficiilor, factori esenţiali pentru productivitate

Potrivit studiului, zilele de concediu şi accesul la beneficii diverse sunt aspecte esenţiale care contribuie la productivitatea angajaţilor. Astfel, 7 din 10 angajaţi români consideră că zilele libere au un impact semnificativ asupra performanţei lor, comparativ cu 5 din 10 la nivel global.

De asemenea, beneficiile extrasalariale precum asigurările (5 din 10 angajaţi în România vs. 4 din 10 la nivel internaţional), transportul (5 din 10 angajaţi) şi accesul la educaţie şi dezvoltare profesională (5 din 10 angajaţi) joacă un rol important în susţinerea bunăstării şi a motivaţiei la locul de muncă.

Se estimează o creştere de încă 10%

Importanţa şi impactul pachetelor de beneficii extrasalariale pentru bunăstarea angajaţilor a luat amploare în ultimii ani, fapt demonstrat prin prisma bugetului mediu alocat care este pe o axă ascendentă şi care s-a dublat în ultimii 6 ani. În anul 2024 s-a înregistrat o creştere de 17% faţă de 2023, iar pentru anul 2025 se estimează o creştere de încă 10%.

Companiile din domeniul financiar şi cel al asigurărilor, urmate de It & Software, industrie şi comerţ sunt cele care alocă cele mai mari investiţii.

Cele mai mici sume sunt acordate în sectorul sănătăţii şi asistenţei sociale.

În materie de beneficii extrasalariale preferate de angajaţi, exceptând cardurile de masă care în continuare se regăsesc pe locul întâi, se află:

  • cadourile, care au înregistrat cea mai mare creştere în 2024 (33% versus 2023), fapt ce arată nevoia angajaţilor de flexibilitate, precum şi dorinţa acestora de a primi dovezi de recunoaştere personalizată.
  • turismul cu 28% şi 7% mai mult faţă de 2023
  • cadourile la ocazii speciale cu 14% (o creştere de 24% faţă de 2023).

Acestea sunt urmate de beneficii care privesc sănătatea şi pensiile private, care au înregistrat creşteri de 11% şi respectiv 28%.  Activităţile culturale se află de asemenea în top şi s-au bucurat de cea mai mare creştere de la un an la altul, în proporţie de 112%. Categoria sport a înregistrat o scădere de 20% a cheltuielilor, ca urmare a modificărilor legislative din 2024.

Diferențele dintre generații

Gen Z cheltuie pe beneficii cu 10% mai mult decât generaţiile anterioare. Beneficiile sunt accesate de angajaţii de toate vârstele, dar în moduri diferite.

Cei din generaţia Z pun preţ pe activităţi care le îmbogăţesc viaţa personală şi socială şi cheltuiesc în medie cu 10% mai mult pentru fiecare beneficiu decât generaţiile anterioare. Ei optează pentru cadouri în general (aproximativ 50%) şi beneficii din zona culturală (bilete la concerte, festivaluri, librării).

La polul opus, cei din generaţia Boomers fac alegeri pentru stabilitate financiară şi un viitor confortabil şi aleg beneficii mai puţine, dar cu valoare mai mare, cu o predilecţie pentru turism (38%), cadouri şi pensii private.

Gen X este, de asemenea, concentrată pe un stil de viaţă relaxat şi au dovedit interes mai mare pentru turism (36%), cadouri şi pensii private. Persoanele din generaţia Y sunt preocupate de wellbeing şi echilibru între viaţa personală şi cea profesională, astfel că alegerile lor principale sunt cadourile (28%), turismul şi beneficiile de sănătate, arată studiul citat,

Potrivit companiei, Edenred este lider piaţă ca platformă digitală pentru servicii şi plăţi şi este partenerul de zi cu zi al oamenilor la locul de muncă, conectând peste 60 de milioane de utilizatori şi peste 2 milioane de comercianţi parteneri din 45 de ţări prin intermediul a 1 milion de clienţi corporativi.

Citiți și:

BNS: „23% din salariații din sectorul privat din România, plătiți cu salariul minim” / Tranziția necesară către salariul „adecvat” de trai

Ce PRIME de Paște vor primi angajații români? 7 din 10 afaceri vor oferi beneficii suplimentare de sărbători în 2024

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și