Închirierea unei mașini în Uniunea Europeană, atunci când călătorești în interes de afaceri sau pentru turism, poate fi o provocare și poate duce la sitații neplăcute pentru clienții acestor companii. Tocmai pentru ca preveni eventuale pierderi și ulterioare reclamații, Centrul European al Consumatorilor din România a pregătit un ghid în care explică cele mai importante aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere clienții, de la momentul rezervării, până la momentul predării autoturismului.
„Ce trebuie să știu înainte de închirierea unei mașini?”, este o primă chestiune la care un potențial client trebuie să se gândească pentru a evita neplăceri sau costuri în plus. Orice consumator trebuie să citească și să înțeleagă condițiile contractuale și să ceară informații clare și detaliate asupra serviciilor suplimentare și a prețului acestora.
Închirierea autoturismelor este una din categoriile de servicii care au fost reclamate la adresa Centrului European al Consumatorilor din România (ECC Romania), care este o direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care instrumentează și soluționează, pe cale amiabilă, reclamații transfrontaliere. Pentru primele 5 luni din 2021. ECC România a recuperat pentru consumatori o sumă-record, de aproape 140.000 de euro. Domeniul transporturi – aerian, rutier, feroviar, naval și închirieri auto – a reprezentat aproximativ o treime din reclamațiile primite.
ECC Romania face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 30 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia și Marea Britanie și care oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul rețelei.
„Închirierea unei mașini este de cele mai multe ori un mijloc practic și comod pentru a călători în Europa. Însă, necitirea condițiilor de închiriere – a informațiilor privind atenționările speciale sau a celor privind răspunderea companiei – îți poate crea o mulțime de surprize neplăcute”, recomandă experții Centrul European al Consumatorilor România (ECC Romania) în ghidul special elaborat pentru închirierea mașinilor în UE.
Astfel, înainte de închirierea mașinii se recomandă să compari ofertele, astfel încât cea aleasă să corespundă nevoilor tale, disponibilităților și bugetului alocat. De regulă, o mașină se închiriază având în vedere trei considerente:
„Nu încerca să te ghidezi doar după preț, condițiile de închiriere sunt cele care ar trebui să îți ofere siguranța unei închirieri fără probleme!”, subliniază experții ECC România.
Ghidul poartă consumatorii prin toate etapele acestui demers. Astfel, o mașină poate fi închiriată direct de la ghișeul companiei de închirieri sau prin rezervare online (prin intermediul web site-ului companiei de închirieri sau al platformelor web specializate).
Înainte de a rezerva online o mașină, se recomandă să verifici ce au spus alți consumatori despre compania de la care vrei să închiriezi mașina sau despre platforma web.
În plus, clienții trebuie să fie atenți la o serie de informații înainte de rezervarea online respectiv să citeștească toate condițiile generale de rezervare și condițiile de închiriere ale companiei de închirieri, pentru a cunoaște excluderile și limitările de răspundere ale companiei, dar și pentru a fi siguri că îndeplinesc toate cerințele solicitate, cum ar fi de exemplu dacă dețin un card de credit și nu unul de debit, dacă ai permis de conducere valabil și cu o anumită vechime.
Platformele online trebuie să îți ofere, înainte de a proceda la rezervarea unei mașini, informații despre:
Potrivit experților ECC România, plata prețului închirierii se face cu card de credit și în avans. În această situație, companiile de închirieri menționează în mod expres tipul cardului de credit acceptat pentru plată, dar și faptul că la preluarea mașinii se impune prezentarea aceluiași card de credit cu care s-a efectuat plata și aparținând aceleiași persoane care a făcut rezervarea.
Unele companii de închiriere nu acceptă plata în numerar sau acceptă plata în numerar doar alături de un card de credit, din motive legate de securitate, precizează experții în protecția consumatorilor.
Politica de modificare și anulare, indiferent de modalitatea în care faci rezervarea, depinde întotdeauna de compania de închirieri. Astfel, în unele cazuri există un număr minim de zile în care poți modifica sau anula o rezervare, fără penalități. În alte cazuri, nu poți modifica sau anula deloc rezervarea făcută, pentru că tariful oferit este unul special.
Experții ECC recomandă mare atenție la primirea și predarea mașinii, pentru a nu suporta costuri neimputabile:
În ceea ce privește informații privind asigurarea mașinii închiriate, experții ECC dau o serie de sfaturi:
Mai mult, dacă vrei să faci o reclamație, specualiștii ECC România recomandă:
În cazul în care consumatorii au alte neclarități sau întrebări punctuale, ECC are o secțiune dedicată în care pot întreba un expert sau pot consulta Ghidul extins al ECC România.