Casa Națională de Asigurări de Sănătate admite, după trei zile în care au fost reclamate dificultăți la accesarea platformei online, că au fost disfuncționalități, dar acestea vor persista până la redimensionarea sistemului.
„În ultimele 3 zile, platforma informatică a asigurărilor de sănătate (PIAS) a înregistrat unele disfuncționalităţi care au fost investigate şi s-au luat masuri pentru remedierea lor. Disfuncţionalităţile nu au fost rezolvate în totalitate, astfel că şi astăzi există situaţii în care la accesarea platformei de către furnizori se mai înregistrează erori de conectare. CNAS, împreună cu partenerii care asigură mentenanță PIAS, fac eforturi pentru remedierea cât mai urgentă a situației, au transmis, vineri, reprezentanții CNAS.
Potrivit instituției, din analizele efectuate până în prezent asupra platformei, una dintre cauze o reprezintă suprasolicitarea PIAS, dat fiind că în această perioadă o parte dintre furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări încarcă în platformă raportările lunare.
„Pe de altă parte, sistemul informatic al asigurărilor sociale de sănătate este subdimensionat şi construit pe tehnologii şi echipamente învechite. CNAS a inițiat un proiect pentru redimensionarea şi retehnologizarea sistemului informatic, care va fi realizat cu fonduri din Planul Naţional de Redresare şi Rezilielţă (PNRR)”, se arată în comunicatul de vineri.
Potrivit CNAS, pe termen scurt, până la remedierea situației, specialiştii IT din cadrul CNAS încearcă să intervină cu soluții punctuale la problemele sesizate de furnizori pe adresa pe care o au la dispoziție: [email protected]. Până la remedierea în totalitate a disfuncţionalităţilor, furnizorii de servicii medicale care nu își pot desfășura activitatea în modul online, vor introduce serviciile acordate în mod offline, urmând să le transmită online după remediere.
„Ne cerem scuze pacienților şi furnizorilor pentru problemele întâmpinate în accesarea sistemului informatic al asigurărilor de sănătate. Vom întreprinde toate demersurile necesare pentru a rezolva punctual această situație. Din păcate, cu toate eforturile depuse de echipa CNAS, astfel de probleme mai pot apărea până la retehnologizarea şi redimensionarea sistemului”, a declarat Adrian Gheorghe, președintele CNAS.
Conform raportului pe 2020 al instituției, anul trecut s-au făcut demersuri și verificări și au fost remediate disfuncționalitățile PIAS şi analizate evenimentele generatoare de întreruperi în funcţionarea platformei și s-au eleborat proiecte pentru dezvoltarea acesteia.
Acest proiect este ultimul pe o listă ce cuprinde proiectele de informatizare/digitalizare a CNAS, aflate în diferite faze de derulare. Astfel, potrivit raportului, în cadrul exercițiului financiar 2014 – 2020 al Uniunii Europene, CNAS a accesat fonduri europene pentru dezvoltarea următoarelor proiecte de informatizare:
Acest sistem va permite elaborarea de rapoarte, analize și studii menite să optimizeze și să consolideze capacitatea decizională a CNAS, prin prelucrarea datelor specifice colectate în Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS).
Valoarea totală a proiectului este de 101,98 milioane lei, din care 85,64 milioane lei reprezintă finanțarea nerambursabilă acordată de Autoritatea de Management POCA. Prin sistemul care va fi creat în cadrul acestui proiect, datele extrase din PIAS vor fi integrate și organizate într-un format unic de referință. Astfel, din PIAS vor fi generate rapoarte personalizate în vederea efectuării analizelor, studiilor și statisticilor necesare la nivel intern sau la solicitările Ministerului Sănătății și ale altor instituții, precum Institutul Național de Statistică și Institutul Național de Sănătate Publică. Aceste date vor contribui la o mai bună înțelegere a nevoilor asiguraților, la reducerea riscurilor și creșterea eficienței cheltuielilor publice în sistemul de sănătate.
Echipa de proiect a fost constituită și în prezent se lucrează la întocmirea documentației necesare derulării achiziției publice. Perioada de implementare a proiectului este de 36 de luni, proiectul este în desfășurare, în faza de depunere a documentațiilor pentru achiziții publice.
În prezent proiectul tehnic a obținut avizele CTE, CTS și se lucrează la definitivarea cererii de finanțare.
Proiectul se va derula în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) și cu Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
Valoarea estimată a proiectului este de 82 milioane lei, dar poate suferi modificări în funcție de specificațiile care vor fi aprobate. Perioada de implementare a proiectului este de 36 luni.
Proiectul prevede construcția unui portal în care asigurații și furnizorii de servicii medicale aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate pot efectua programări electronice ale serviciilor medicale de care pacienții au nevoie.
De asemenea, proiectul prevede emiterea și gestionarea electronică a majorității documentelor utilizate în sistemul de sănătate: bilete de trimitere, certificate de concediu medical, scrisori medicale, recomandări electronice pentru îngrijiri medicale la domiciliu și îngrijiri paliative, pentru dispozitive medicale, tehnologii și dispozitive asistive.
Automatizarea fluxurilor de documente va avea ca efect creșterea calității și eficienței serviciilor decontate din FNUASS și reducerea birocrației.
Valoarea estimată a proiectului este de 121,7 milioane lei, iar durata estimată a proiectului este de 36 de luni.
„Introducerea acestor instrumente informatice este necesară pentru a simplifica procedurile de acordare a unor servicii în sistemul de sănătate, precum eliberarea certificatelor de concediu medical. De asemenea, asigurații nu vor mai fi nevoiți să meargă la casele de asigurări de sănătate cu recomandarea de îngrijiri medicale la domiciliu sau cu recomandarea de îngrijiri paliative la domiciliu pentru a obține certificarea pe recomandare a numărului de zile de îngrijiri”, se arată în raportul citat.