CONTROALE. Ministerul Finanțelor intervine după ce mai mulți beneficiari ai șomajului tehnic au pierdut calitatea de asigurat. Cine este responsabil?
Ministerul Finanțelor a transmis, vineri, printr-un comunicat de presă, că a demarat controale pentru a vedea în ce condiții mai mulți beneficiari ai măsurii șomajului tehnic au pierdut calitatea de asigurat. Potrivit Finanțelor, responsabile de înregistrarea corectă a tuturor datelor sunt intstituțiile care beneficiază de informațiile transmise. Informarea vine după ce Casa Națională de Asigurări de Sănătate a anunțat, joi, că mulți români care au primit acest ajutor financiar au rămas fără calitatea de asigurat, chair dacă angajatorii au virat contribuțiile.
Ministerul Finanțelor Publice și instituțiile din subordine au demarat o verificare a condițiilor în care mai multe persoane care au beneficiat de șomaj tehnic ca măsură de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19 au constatat că nu mai figurează asigurați în sistemul național de sănătate, au transmis, vineri, reprezentanții instituției, printr-un comunicat de presă.
„Această situație nu trebuia să apară”
Anunțul Finanțelor vine după ce, joi, CNAS informase că, deși angajatorii au virat sumele aferente contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate, în datele importate de la ANAF în Sistemul Informatic Unic Integrat s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în şomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat „cu contribuţie zero la sănătate”.
Potrivit Ministerului Finanțelor, „din punct de vedere al legislației fiscale și al modului de completare a declarației 112 această situație nu trebuia să apară, având în vedere că pentru indemnizația de șomaj acordată potrivit OUG nr.30/2020 se datorează CASS, iar persoanele beneficiare ale indemnizației rămân în continuare asigurați”.
Ministerul Finanțelor precizează, în comunicatul de vineri, că „instituțiile beneficiare ale informațiilor privind contribuțiile declarate prin formularul D112 au atât dreptul, cât și obligația de a propune și solicita câmpurile necesare pentru înregistrarea tuturor contribuabililor asigurați, precum și adaptarea sistemelor informatice la modelele de declarații aprobate în comun. În acest sens, înregistrarea corectă a tuturor persoanelor care beneficiază de asigurări, cade în responsabilitatea acestor instituții”.
Recomandări în cazul „erorilor de înregistrare”
„Ministerul Finanțelor Publice furnizează celorlalți beneficiari ai informațiilor din formularul 112 datele exacte completate de contribuabili, așa cum au fost ele stabilite prin ordinul comun. În ipoteza în care au apărut, însă, și erori de înregistrare a persoanelor asigurate din cauza completării greșite de către angajatori a formularului 112, acesta trebuie corectat prin depunerea declarației rectificative”, au transmis reprezentanții instituției.
Finanțele arată înspre al Casa Națională de Asigurări de Sănătate, ca autoritate competentă, pentru clarificarea tuturor aspecte. „Deşi această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluţii”, preciza ieri Adela Cojan, preşedintele CNAS, instituție care a recomandat, de asemenea, depunerea declaraţiilor rectificative de către angajatori. „Această nouă declaraţie dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept”, au transmis reprezentanţii CNAS.
Potrivit datelor incluse în Planul Național de Investiții și Relansare Economică lansat de Guvernul Orban, numărul total de suspendări ale contractelor de muncă ca efect al pandemiei de SARS-CoV-2 a fost de 1.495.111, de la declararea stării de urgență, 16 martie, până la data de 1 iunie.