O profesoară din Vaslui este ultima victimă a piraților cibernetici. Femeia a rămas fără toți banii economisiți, 25.000 de lei, după ce infractorii i-au „spart” contul deținut la Raiffeisen Bank.
Suma de 5000 de euro era destinată unor servicii medicale urgente.
Cadrul didactic din Vaslui a povestit că întâmplarea s-a petrecut la sfârșitul lunii trecute.
„Din păcate, mă număr printre clienții cărora li s-a furat o suma mare din contul personal de la Raiffeisen Bank, aproximativ 5.000 de euro. Banii pe care îi aveam erau destinați unor servicii medicale urgente.
În data de 26 ianuarie, anul acesta, m-am trezit cu un cont devalizat și sigur că primul lucru pe care l-am făcut a fost să mă adresez băncii. Am fost foarte surprinsă de comunicarea superficială în care mi-au dat ei răspunsul, fără să îmi prezinte un document oficial, fără antet, fără o semnătură a băncii. Suma fiind destul de consistentă, am considerat că trebuie să vorbesc cu managerul băncii, să stabilim niște contexte în care s-ar fi putut produce frauda. Am discutat, în schimb, cu o angajată. Dumneaei mi-a înaintat sesizarea. Eu am cerut să fie semnată, nu mi-a dat să semnez nimic și nu știu dacă asta e politica băncii.
În consecință, am făcut două sesizări succesive, iar a treia a fost un memoriu adresat directorului băncii. Cei de la bancă mi-au comunicat că e posibil ca eu să fi dezvăluit datele cardului bancar unei persoane fraudulente sau să fi înstrăinat telefonul sau să fi dat cardul membrilor familiei.
Prin natura profesiei mele, eu știu că nu trebuie să divulg datele personale, iar în acel memoriu am anexat și câteva dovezi care anulau toate acele supoziții ale lor.
Dumnealor m-au sfătuit să mă adresez poliției, ceea ce am și făcut. Am înaintat plângere și în prezent este întocmit un dosar penal. Știu că nu sunt singura care a trecut printr-o situație de acest fel. Nu îmi doresc ca cineva să mai treacă prin experiența mea, care m-a costat destul de mulți nervi, drumuri la poliție, documente, ori eu nu cred că asta ar trebui să fie relația cu o bancă.
Având în vedere că se preconizează folosirea cardurilor bancare din ce în ce mai mult, și dispariția banilor fizici, noi trebuie să avem încredere în aceste instituții, iar ele, la rândul lor, trebuie să ne protejeze identitatea și datele persoanale. Eu consider că în cazul meu, aceste lucruri au fost viciate și că undeva, la nivelul bănci,i a fost un viciu de procedură și în ceea ce privește relația cu clienții, probabil și o breșă în securitatea băncii.
Știu că acum dosarul este la Parchet, iar eu am încredere în instituțiile statului că vor descoperi ce s-a întâmplat. Nu știu cât va trebui să treacă până la momentul respectiv și nu știu nici de ce nu am primit niciun fel de răspuns.
Am primit de la București o încercare a cuiva de a-și exprima regretul că nu sunt mulțumită de serviciile băncii. O formulare vagă, generală, fără niciun fel de discuție pentru clarificarea situației mele.
Revin și spun că noi, clienții, trebuie să avem siguranța că putem folosi aceste carduri, că aceste conturi nu se pot sparge de către oricine și oricând, altfel oamenii vor începe să-și retragă banii de la bănci”, a declarat cadrul didactic din Vaslui, potrivit vremeanoua.ro.
Femeia a înaintat deja o plângere la Poliție și urmează să se adreseze și Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.
Din păcate, acesta nu este singurul caz de acest gen. În ultima vreme, tot mai mulți români au rămas fără banii din conturi. Din câte se pare, atacul este dat de o grupare infracțională specializată în săvârșirea de infracțiuni informatice și folosirea frauduloasă a datelor colectate în scopul obținerii de bani.
Anul trecut, o femeie din Gorj, și ea clientă a Raiffeisen Bank, a rămas fără 4.000 de euro după o serie de tranzacții suspecte. Deși a semnalat cazul reprezentanților băncii, nici până în ziua de azi nu a reușit să își recupereze banii.
Într-o sesizare trimisă redacției Gândul, fiica femeii a povestit ce s-a întâmplat:
„În noaptea de sâmbătă 23.07.2022, mamei mele, originară din Tulcea, i-au fost retrași de pe card, în cuantum de 10 tranzacții, echivalentul unei sume de 9.300 Euro, de pe contul de euro, cu descrierea de fb.me/ads, de pe contul de Raiffeisen. Mama nu are cont de publicitate pe Facebook și niciun alt cont care să justifice aceste retrageri.
Deși am informat serviciul de call center și implicit banca, luni, 25.07. 2022, și tranzacțiile apăreau ca nedecontate, în data de 26.07.2022, acestea s-au procesat. Am informat banca încă din data de 23.07.2022 ca acestea să fie blocate, însă reprezentații băncii nu au fost capabili să ofere un răspuns și să acționeze, în conformitate cu gravitatea cazului.
De la momentul în care am informat banca despre faptul că există o breșă de securitate gravă, nimeni nu a reacționat sau să o informeze despre modul în care vor proceda. Menționez că pentru fiecare tranzacție, toate cele 10, realizate în aceeași zi, nu am primit niciun cod de securitate, de a aproba tranzacțiile”, a povestit păgubita.
Astfel de evenimente se întâmplă și la case mai mari, arată sursa citată, care prezintă cazul artistului Jador. Cântărețul de manele a reclamat de curând că, la începutul acestui an, i-a dispărut o sumă mare de bani din contul pe care îl avea deschis la aceeași bancă austriacă Raiffeisen.
„Astăzi vreau să vorbesc cu voi, să vă spun ce mi s-a întâmplat. Am fost furat de o sumă destul de mare pentru mine, o sumă pe care am acumulat-o într-un an de zile. Am fost furat din contul meu personal. Persoana respectivă și-a făcut cumpărături și a fost vacanțe cu cardul meu. Nu știu cum s-a întamplat asta, eu am făcut cumparaturi online si cineva mi-a spart contul de Raiffeisen. Eu credeam că e o bancă sigură, mai sunt și austrieci. Mi-am făcut contul la ei acum patru ani de zile”, s-a plâns Jador.
Potrivit sursei citate, reprezentanții Raiffeisen Bank Vaslui nu au putut fi contactați pentru un punct de vedere, insistențele telefonice ale jurnaliștilor nedând niciun fel de roade.