Medicii ieșeni sunt copleșiți de numărul mare de solicitări din partea persoanelor care cer ajutor prin apel la 112 fără a reprezenta o urgență. Zilele trecute, un bărbat a sunat de două ori la 112 pentru că avea o măsea umflată de cinci zile și voia o ambulanță care să îl ducă la spital. Prof. dr. Diana Cimpoeșu, medic șef UPU SMURD Iași, spune că în fiecare zi sunt foarte multe solicitări în dispecerat, în timp ce numărul de echipaje medicale care pot interveni este limitat.
O altă situație care se repetă – familii care vin cu mașina personală până la intrarea în oraș, iar de acolo sună la 112 pentru a fi preluați de un echipaj și implicit prioritizați când ajung la spital.
Specialiștii recomandă să apelăm numărul 112 doar în cazul unei urgențe reale, iar celelalte probleme să fie rezolvate la medicul de familie.
„Duminică după-amiază erau foarte multe solicitări de urgență în dispecerat și, evident, un număr limitat de ambulanțe. Medicul primar de urgență care coordona, încerca să facă față, gestionând cât mai bine resursele, dădea și sfaturi medicale la telefon, cupla solicitările.
În acest timp, un bărbat de 36 ani a sunat de două ori pentru ca avea o măsea umflată de 5 zile și îl durea capul, spunând că medicul din dispecerat va fi responsabil de viața lui dacă nu-i trimite o ambulanță. La sugestiile făcute pentru alt tip de «taxi», a răspuns că nu are nici maxi taxi către Iași, nici vreo rudă care să-l ducă cu mașina”, a precizat prof. dr. Diana Cimpoeșu, medic șef UPU SMURD Iași.
Medicii spun că mulți oameni care sună la 112 au tendința de a exagera simptomele pentru a putea fi preluați cât mai repede. În acest timp, pot exista persoane care au o urgență reală și pentru care echipajele medicale nu sunt disponibile, fiind plecate la astfel de cazuri.
„Sunt lucruri care se întâmplă la nivelul dispeceratului, dar în cazul unui astfel de apel operatorul este obligat să pună întrebări suplimentare pentru a vedea dacă există risc ca starea să se agraveze. Depindem de foarte mulți factori – de nivelul de educație al omului care sună, dacă înțelege, dacă știe să se exprime și să răspundă corect la întrebările care i se pun. Depinde și de cum este decis cel care apelează să interacționeze cu sistemul”, a precizat dr. Angelica Hristea, managerul Serviciului de Ambulanță Județean Iași.
Un alt comportament remarcat de medicii ieșeni este cel al persoanelor care vin cu mașina personală până în apropierea spitalului, iar apoi sună la 112 pentru a fi preluați de o ambulanță, știind că astfel cazul lor va fi prioritizat.
„O familie din Vaslui s-a decis să vină cu un copil cu febră la Spitalul de Copii «Sf. Maria» din Iași cu mașina proprie și când a ajuns la intrarea în Iași a sunat la 112 și a cerut ambulanță de teamă că nu vor fi primiți în Unitatea de Primire a Urgențelor de la «Sf. Maria» fiind din alt județ. Și pentru adulți se întâmplă la fel: vin cu mașina din alte județe și la intrarea în Iași sună la 112 să-i aducă în UPU.
Calea corectă este fie programarea la medicii din Iași și respectarea circuitului pacienților programați, fie dacă e urgență adevărată, să meargă în UPU la spitalul județean din județul lor și dacă se consideră necesar de către medicul de urgență sau altă specialitate, să fie transferați cu ambulanța la Iași”, a explicat prof. dr. Diana Cimpoeșu, medic șef UPU SMURD Iași.