De la tramvaiul tras de cai la cel modern. Primul tramvai electric din București pornea acum 128 de ani
În Bucureștiul anului 1894, pe 9 decembrie, pe lângă tramvaiele obișnuite acelor vremuri, trase de cai, a apărut și cel electric, care circula pe șinele de fier, fără să mai fie nevoie de tracțiune suplimentară. Prima rută a tramvaiului electric, care a primit numărul 14, lega Cotroceniul de Obor.
Tramvaiele trase de cai au apărut prima dată la New York, în anul 1859. În Europa, au ajuns un an mai târziu, Franța având acest mijloc de transport din 1865, iar Bucureştiul, din anul 1868.
Propunerea de modernizare a tramvaielor, prin aducerea celor electrice, a fost destul de greu de adoptat la vremea respectivă. Oamenii optau pentru tramvaiul tras de cai, iar la acel moment au avut loc și mai multe proteste ale opoziției. Printre motive era și faptul că România trăia din agricultură, iar caii care trăgeau vagoanele aveau nevoie de hrană produsă pe câmp. Fără cabaline, ogoarele ar fi putut rămâne pustii, iar țăranii nu mai aveau din ce să trăiască. Un alt motiv de opoziție la înlocuirea tramvaielor trase de cai cu cele electrice era că potcovarii ar fi plecat în alte țări dacă și-ar fi pierdut locul de muncă din România, dar și că s-ar fi pierdut multe alte locuri de muncă.
Primul tramvai electric din România a purtat numărul 14 şi a străbătut orașul de la est la vest, primul traseu fiind pe ruta Cotroceni – Obor. Până la data respectivă, funcționau deja 13 linii de tramvai cu cai, numerotate și marcate printr-o culoare distinctivă, principalul motiv fiind că mulți oameni nu cunoșteau nici măcar cifrele, iar culorile îi ajutau să aleagă tramvaiul de pe traseul dorit. Când a fost introdus în circulație, tramvaiul electric avea opt vagoane cu motor și opt remorci, iar culoarea sa era verde.
Rutele tramvaielor trase de cai erau cunoscută după culori
Mult mai târziu, toate tramvaiele au fost vopsite în galben, iar alături de număr, a fost pus și un felinar cu semn distinctiv, cu două sau trei culori. Cine nu înțelegea cifrele, putea înțelege culorile.
În ciuda opoziției, prima linie de tramvai electric a fost pusă în circulație, însă nemulțumirile oamenilor au blocat extinderile cu alte trasee electrificate.
“România, ţară eminamente agricolă, aceasta este o banalitate, toată lumea vede că e o necesitate absolută ca ţara noastră să nu mai rămână pe viitor eminamente agricolă (…) A vorbi de cele câteva clăi de fan pe care le consumă caii Primăriei, aceasta nu este o argumentaţie, ci o confuzie. Cei 2.000-3.000 de cai ai oraşului sunt o bagatelă pentru bogăţia ţării. Mai sunt şi alte ţări care produc mult fân şi cresc multe vite. Aşa este, de pildă, Elveţia, dar consideraţiunea aceasta n-a împiedicat-o câtuşi de puţin de a adopta tracţiunea electrică pentru tramvaiele lor”, spunea primarul Capitalei de la acea vreme, Barbu Ștefănescu Delavrancea.
Astfel, în ședința Consiliului Comunal din 16 decembrie 1899 s-a adoptat extinderea liniilor de tracțiune electrică, iar în anul 1929 s-a desființat ultimul tramvai tras de cai.
De atunci, au mai rămas doar câteva șine fără troleu, pe străzile Ion Ghica și Smârdan. Câțiva ani mai târziu, după anul 1944, au dispărut și acestea.
Un secol de transport electric pe linia tramvaiului 14
La sfârșitul secolului 19, tramvaiul 14 pleca de la Uzina Electrică, pe Splaiul Independenței, trecea Dâmbovița pe Podul Domnița Maria, traversa Bulevardul Regina Elisabeta prin Splaiul Gării Centrale, după care își continua drumul pe bulevardele Academiei, Carol I şi Pache Protopopescu.
Chiar şi astăzi, după mai bine de un secol, linia tramvaiului 14 respectă o parte din acest traseu. Ruta are 14 stații, prima la Pantelimon și ultima la Piața Sfânta Vineri. Acesta circulă în fiecare zi, de la 5.10 până la 22.30.