Cu o zi înainte de startul perioadei de pregătire pentru examenele naționale, Federaţia Coaliţia pentru Educaţie face apel la responsabilii din învățământ și domeniul sanitar să ia toate măsurile pentru asigurarea protecției elevilor și cadrelor didactice în fața noului coronavirus. Organizația reiterează avertismentul privind condițiile de igienă precare, dar și dificultățile elevilor bolnavi sau din zone dezavantajate.
Elevii din anii terminali, de clasa a VIII-a, a XII-a și a XIII-a, sunt așteptați de marți, 2 iunie, după aproape trei luni de la închiderea fizică a școlilor, să revină în clase pentru a beneficia de pregătirea în vederea participării la examenele naționale din acest an.
Accesul la educaţie este un drept fundamental, iar prezenţa elevilor şi a profesorilor trebuie să se desfăşoare , în condiţii de siguranţă fizică şi emoţională, a transmis, luni, Federaţia Coaliţia pentru Educaţie, printr-un comunicat de presă.
Pregătirea pentru examene a elevilor de la clasa a VIII-a și a celor de clasa a XII-a sau a XIII-a se va desfășura între 2 și 12 iunie și în acest sens, prin ordin comun al Ministerului Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății, s-au impus o serie de reguli stricte pentru distanțare socială și igienă pentru limitarea răspândirii noului coronavirus, printre care obligativitatea purtării măștilor de protecție în interior.
Calendarul anunțat până în prezent al Evaluării Naționale prevede că elevii clasei a VIII-a se pot înscrie în perioada 2-5 iunie pentru susținerea Evaluării Naționale, iar președintele Klaus Iohannis a anunțat organizarea unei a doua sesiuni, pentru copiii bolnavi sau în zone aflate în carantină, după 29 iunie.
Ministrul Educație a anunțat, într-o intervenție televizată, un calendar orientativ, dar până în prezent nu există publicat un ordin de ministru privind organizarea sesiunii speciale a Evaluării Naționale.
Prima probă a examenul de bacalaureat, cea la Limba şi literatura română, va avea loc pe 22 iunie.
„Urmărind evoluţia procesului educaţional, cunoscând realităţile din sistem şi luând în considerare reglementările cu privire la organizarea examenelor de evaluare naţională la clasele a VIII-a şi a XII-a, Federaţia Coaliţia pentru Educaţie semnalează riscurile existente cu privire la sănătatea şi starea de bine a celor implicaţi, în raport cu miza acestor examene. Aceste riscuri pornesc de la garantarea asigurării corespunzătoare a condiţiilor igienico-sanitare în toate şcolile ce îşi vor redeschide porţile şi merg până la probabilitatea ca elevii din medii vulnerabile, cei care vor mai reveni la şcoală, precum şi elevii cu nevoi speciale să fie expuşi unui risc mai ridicat”, atrag atenția reprezentanții organizației.
Potrivit acestora, la riscurile de îmbolnăvire a elevilor şi profesorilor, a familiilor lor, se adaugă lipsa unor acţiuni şi mesaje ferme de încredere şi sprijin pentru aceştia, precum presiunea mediatică suplimentară, iar toate acestea înseamnă pentru elevi şi familiile lor stres suplimentar, care le poate afecta capacitatea de a face faţă examenelor.
„Ţinând cont de riscurile existente, Coaliţia pentru Educaţie recomandă readucerea elevilor în colectivitate ţinând cont de nevoile acestora, cu acces la servicii integrate care să răspundă nevoilor de siguranţă fizică, psihică şi emoţională. Avem încredere că în sistem există profesionişti şi resurse financiare care să conducă la soluţii asumate şi scăderea semnificativă a riscului de infectare”, se arată în documentul transmis.
„Este un moment crucial în educaţia din România de care depinde soarta unei generaţii. De aceea, solicităm autorităţilor să aibă în vedere principiul echităţii, care trebuie pus la baza fiecărei decizii care vizează educaţia: fiecare copil contează, are nevoi specifice, iar sănătatea fizică şi emoţională preced învăţarea şi rezultatele şcolare”, avertizează Federaţia Coaliţia pentru Educaţie.
Coaliţia pentru Educaţie reitează aspectele care au determinat organizația să ia această poziţie, şi care au mai fost transmise Ministerului Educaţiei şi Cercetării, decidenţilor şi societăţii civile şi în alte contexte.
„Nu în ultimul rând, considerăm că această perioadă este un test important care va arăta schimbările necesare pentru pregătirea corespunzătoare a şcolilor pentru a-şi redeschide porţile pentru revenirea tuturor elevilor în sălile de clasă în condiţii de siguranţă în timpul/după vacanţa de vară. Credem că autorităţile trebuie să ţină seama de recomandările pentru redeschiderea şcolilor publicate recent de instituţiile internaţionale – UNESCO, UNICEF, PAM şi Banca Mondială -, cu accent pe acordarea de sprijin copiilor din medii dezavantajate, care au nu au avut acces la educaţie în ultimele luni, iar, în unele cazuri, nici la hrană corespunzătoare”, arată reprezentanții organizației.
Aceste recomandări includ: modificări de politici publice privind închiderea/redeschiderea şcolilor în situaţii de urgenţă, accesul copiilor marginalizaţi şi neşcolarizaţi şi consolidarea/standardizarea învăţării la distanţă; finanţarea demersurilor necesare pentru combaterea impactului COVID-19 asupra educaţiei (în România inclusiv prin asigurarea infrastructurii corespunzătoare); asigurarea desfăşurării în siguranţă a activităţilor prin distanţare socială şi igienă corespunzătoare; asigurarea stării de bine şi protejarea copiilor, inclusiv prin furnizarea de servicii esenţiale în şcoală, cum ar fi cele medicale şi nutriţionale; sprijin pentru copiii marginalizaţi, astfel încât să se asigure revenirea lor la şcoală.