Mariana Miclăuș, directorul general Metrorex, a vorbit pentru Gândul despre situația alarmantă de la metrou, în condițiile în care compania a fost notificată – pe fondul datoriilor restante – de către compania franceză Alstom, cea care a anunțat că suspendă serviciile activităților de mentenanță și salubrizare.
Pe fondul acestor decizii, serviciile de curățenie în garniturile de metrou sunt asigurate, de vineri, cu personalul de tren, cu mecanicii și cu muncitorii necalificați de la Metrorex, iar de luni vor circula doar jumătate din trenuri, la intervale de 10 minute, fiind luată în calcul chiar și ca numărul garniturilor de pe cele 5 magistratele să scadă și mai mult.
Directorul general Metrorex susține însă că speră într-o rezolvare rapidă a situației, precizând că a cerut companiei Alstom – cu care au încheiat un contract pe 15 ani – să revină asupra deciziei luate, tocmai pentru a nu afecta traficul de călători. Aceasta a recunoscut că nu este prima dată când sunt sincope în ceea ce privește plățile, dar că speră în redresarea situației și plata restanțelor strânse.
„Am început să plătim din facturi, am făcut plăți parțiale. Dumnealor aplică penalități conform contractului, dar ne-au făcut și o notificare pe facturile aferente anului 2021. Noi avem o relație îndelungată cu compania Alstom în ceea ce înseamnă contracte de mentenanță din 2004. Astăzi, le-am trimis o solicitate cu rugămintea de a reveni asupra deciziei lor, tocmai pentru a nu afecta traficul de călători.
Sunt încrezătoare că vom ajunge la un consens. Trebuie să ne bazăm pe buna-credință și pe parteneriatul pe care l-am avut de-a lungul anilor. Avem cu Alstom un contract pe 15 ani. Tocmai de aceea le-am comunicat și le-am solicitat să revină asupra deciziei. Noi avem grafice de circulație foarte bine stabilite și serviciul acesta de mentenanță este foarte important pentru a ține trenurile în siguranță”, a declarat pentru Gândul Mariana Miclăuș, directorul general Metrorex.
Potrivit documentelor obținute în exclusivitate de Gândul, firma Alstom Transport SA a notificat joi Metrorex că:
Astfel, de luni 11 iulie, pe cele cinci magistrale vor circula doar 34 de trenuri de metrou, la intervale de câte 10 minute:
În cazul în care vreunul dintre aceste trenuri va avea o avarie, vor putea fi înlocuite doar de 2 trenuri BM, 1 tren CAF și 2 trenuri IVA.
Aceste trenuri vor fi verificate zilnic de Depoul Exploatare TEM și de firma Alstom Transporturi.
În condițiile în care garniturile de tren sunt reduse la jumătate, se vor lua măsuri de reducere și a timpului de întoarcere la capetele de linie. Astfel, la stațiile de rebrusare (întoarcere) Republica, Preciziei, Pipera și Berceni va fi personal de conducere TEM.
Metrorex ia în calcul și o posibilă înrăutățire a situației, care să ducă la retragerea din circulație a unui număr și mai mare de trenuri de metrou. Dacă se ajunge la această situație, călătorii vor fi anunțați în stații că se pot produce aglomerări.
”Operatorii de mișcare vor monitoriza circulația și vor asigura succesiunea între trenuri în mod egal de până la 10 minute pentru fiecare magistrală”, scrie în informarea transmisă de șefii serviciilor Material Rulant, Mișcare Circulație și Exploatare, document obținut de Gândul.
Compania franceză Alstom, care asigură mentenanţa metroului bucureştean, a vorbit în mai multe rânduri despre faptul că ia în considerare suspendarea progresivă a serviciilor de mentenanţă a flotei de metrou în luna iulie, dacă Metrorex nu achită facturile restante, a căror valoare totală este echivalentă unui an de servicii prestate.
”Metrorex ne datorează peste 33 de milioane euro. Această sumă corespunde unui an de plăţi restante. Între timp, am suportat toate costurile: ne-am plătit furnizorii la zi, am plătit salariile angajaţilor la zi. Din suma totală datorată, de peste 160 de milioane de lei, echivalentul a 33 de milioane de euro, peste 140 de milioane de lei provin din contractul anterior, pentru servicii prestate în cursul anului 2021, iar 20 de milioane de lei pentru facturi restante în contractul început la 1 ianuarie 2022. Câte companii îşi permit să continue să lucreze fără să fie plătite timp de un an?”, a declarat pentru News.ro preşedintele Alstom pe Europa, Gian Luca Erbacci.