Prima pagină » Social » EXCLUSIV. Primii turiști străini de la începutul pandemiei sosesc în România săptămâna viitoare! Ei vin din Slovenia și au optat pentru o destinație „fără cerere prea mare” în sezonul estival

EXCLUSIV. Primii turiști străini de la începutul pandemiei sosesc în România săptămâna viitoare! Ei vin din Slovenia și au optat pentru o destinație „fără cerere prea mare” în sezonul estival

EXCLUSIV. Primii turiști străini de la începutul pandemiei sosesc în România săptămâna viitoare!  Ei vin din Slovenia și au optat pentru o destinație „fără cerere prea mare” în sezonul estival
Munții Făgăraș sunt destinația de vacanță cerută de turiștii italieni și spanioli / Sursa foto: Iulian Pănescu - Societatea Ghizilor si Liderilor Montani

Șase sloveni sunt primii turiști străini care vin într-un grup organizat în România de la declanșarea pandemiei de COVID-19. Potrivit reprezentanților asociațiilor de profil, turiștii nu și-au anulat rezervările și astfel sunt așteptați să ajungă în țară în data de 3 iulie. Conform informațiilor obținute de Gândul.ro, în luna iulie sunt programate și grupuri de turiști din Italia și Germania, însumând 45 de persoane.

Primele grupuri de turiști care ajung în România, după ce s-a ridicat măsura izolării/ carantină la graniță pentru 22 de state, vin din Slovenia, Italia și Germania, conform informațiilor obținute de Gândul.ro din partea președintelui Federației Naționale a Ghizilor de Turism din România, George Vasiliu.

Singuri turiști străini așteptați în țară în această perioadă vin fie individual, fie în grupuri mici, pentru turism montan, a confirmat conducerea asociației reprezentative a agențiilor din România care se axează pe pachete de vacanță destinate străinilor.

Munții Retezat, prima destinație a turiștilor străini

Primul grup organizat, format din șase cetățeni sloveni, este așteptat să înceapă drumeția în munții României, o destinație „fără cerere prea mare” în sezonul estival. Ei vor ajunge vinerea viitoare, 3 iulie, a declarat, pentru Gândul.ro, Adrian Glăvan, vicepreședintele Societății Ghizilor si Liderilor Montani.

„La noi, ghizii montani, acum nu e o mare problemă , pentru că lucrăm cu grupuri mici, suntem nișați. Putem merge și doar cu o persoană, până la un grup cu maximum 14 persoane. Discuțiile cu ei sunt de mai mult timp, dar este important că nu și le-au anulat. Primii sunt slovenii, un grup de șase persoane, care vin în 3 iulie, care vor să meargă în Retezat, Munții Cernei, Munții Mehedinți, Munții Aninei. Urmează cei din Italia și din Germania, care vor în zona Munților Făgăraș. În total, vorbim de 45 de persoane, care sunt în grupuri programate în toată luna iulie”, a detaliat Adrian Glăvan. Numărul reprezintă doar a zecea parte din cei veniți în drumeții montane pe tot parcursul anului trecut.

În mod normal, anii trecuți, cei mai mulți turiști veniți pentru drumeții montane erau, în ordine descrescătoare, din spațiul anglo saxon – Anglia, Germania, apoi latinii – Spania, Franța, Italia și apoi cei din zona slavă – Bulgaria, Slovacia, Cehia, Polonia.

„Sincer, nu știu când vom vedea vreun grup de străini cu ghid prin oraș”

„Anul acesta, cred că sunt șanse mici de a mai lucra ca ghid, mai ales pentru grupuri mici de turiști străini, amatori de tururi private. Aveam rezervări, făcute încă de toamna trecută, care au fost toate anulate, fiind vorba exclusiv despre turiști din SUA. Ei, de obicei, își planifică vacanțele cu un an înainte și, în aceste condiții, nu vor mai veni anul acesta”, mărturisește Ana A., o tânără care a început propria mică afacere ca ghid în București în urmă cu câțiva ani.

De la începutul pandemiei, toate planurile și proiecțiile legate de ghidaj au căzut, iar acum caută alte soluții de joburi pentru a se ține pe linia de plutire. „Sincer, nu știu când vom vedea vreun grup de străini cu ghid prin oraș, cred că e puțin probabil să se întâmple în perioada imediat următoare. Nu am auzit niciun coleg, ghid pe incoming, să-și fi reluat activitatea”, spune tânăra.

Situația complicată prin care trec acești profesioniști din turismul românesc e confirmată de Mircea Drăghici, vicepreședintele Asociației Incoming România.

„Din păcate, toate grupurile de turiști străini sunt blocate, în afara celor pentru turism montan. În lipsa deschiderii restaurantelor, este dificil de adus grupuri. Unele rezervări s-au anulat, altele s-au mutat în toamnă. Dar și acestea nu se știe dacă se vor face, pentru că restaurantele sunt închise și din unele destinații nu este permisă intrarea în țară fără 14 zile de carantinare”, a explicat Mircea Drăghici, vicepreședintele Asociației Incoming România.

„Important este de menționat că turiștii își doresc să vină. Dorința de vacanțe autentice nu poate fi anulată de nicio pandemie. As menționa chiar că anii care vin vor consemna creșteri pe turismul de incoming pentru că a fost și o trezire de conștiență această pandemie în sensul priorităților. Mulți amână să viziteze destinațiile din “bucket list”-ul propriu și apar situații, ca aceasta, în care să nu mai poată ajunge să le viziteze indiferent dacă au partea financiară asigurat”, consideră Mircea Drăghici.

Ultimele cifre ale INS privind sectorul turistic

Cele mai recente statistici arată căderea liberă a acestui segment în prima parte a anului curent, față de datele din 2019. Potrivit cifelor puse la dispoziție de George Vasiliu, în 2019 au venit în România peste 2,6 milioane de turiști străini. Dintre aceștia, 1,2 milioane veniseră în perioada ianuarie – iunie 2019.

Dacă e să comparăm datele disponibile pentru 2020 cu cele din 2019, diferența este dramatică. Dacă în 2019, până în luna aprilie, inclusiv, ajunseseră în România 647.874 de străini, în aceeași perioadă a anului 2020, numărul lor oficial a fost de 283.995, conform celor mai recente date ale INS citate de președintele FNGTR.

În acest context, turismul intern este susținut de români. „În țară, se desfășoară excursii cu grupuri de turisti români în Maramureș, Bucovina, Constanța, Delta Dunării, respectându-se normele date de autorități. Situația actuală este cam incertă, oamenii sunt reticenți la plecări în afara granișei. Unele agenții au început cu pași mici, charterele spre  Grecia. Se fac ieșiri, circuite numai spre țările încadrate în zona verde de către INSP”, a detaliat George Vasiliu.

În încercarea de a ajuta la deblocarea acestui segment, Federației Naționale a Ghizilor de Turism din România a transmis, la mijlocul lunii mai, o serie de recomandări pentru o conduită responsabilă.

Traian Bădulescu: România nu trebuie să se descurajeze, dar trebuie să se promoveze constant pe partea de incoming

„România a primit de patru ori mai puțini turiști străini în prima jumătate a anului. Dacă am ști să ne promovăm, anul viitor cifra va putea fi mult mai mare chiar față de 2019”, a declarat, pentru Gândul, consultantul în turism Traian Bădulescu.

Traian Bădulescu estimează că în acest an numărul turiștilor străini nu va depăși 300.000 ăn primele șase luni ale acesti an, deci de patru ori mai mic decât în perioada similară a anului trecut. Potrivit consultatntului în turism, descreșterea bruscă a intervenit începând cu jumătatea lunii martie, INS raportând doar 1352 de turiști străini pentru luna aprilie – perioadă în care România, precum multe alte țări, s-a confruntat cu starea de urgență și cu granițele închise.

„România nu trebuie să se descurajeze, însă, și trebuie să se promoveze constant pe partea de incoming, atât în țări apropiate, de unde pot veni turiștii pe termen scurt, cât și în țări generatoare de turiști mai îndepărtate, pentru așteptări pe termen mediu și lung. România încă nu a învățat lecția planificării și a răbdării. Anume că, lăsând la o parte anumite conjuncturi, promovarea turistică trebuie făcută constant, iar rezultatele se văd în timp, pe termen mediu și chiar lung”, a detaliat Traian Bădulescu.

Consultantul consideră că într-o primă fază trebuie ”țintite” țările vecine și cele europene. „Dintre țările apropiate, am putea „cuceri” și noi turiștii bulgari și greci. Este o idee preconcepută că ei nu pot veni la noi și că doar noi, românii, le alegem plajele. Bulgarii și grecii au început să vină, în ultimii ani, pentru Valea Prahovei, Transilvania, legenda lui Dracula, Delta Dunării sau shopping, distracție și turism cultural în București. România oferă complementaritate acestor țări”, a subliniat expertul în turism.

De asemenea, el face referire la principalele piețe țintă – Germania și Israel, urmate de Austria, Italia, Polonia, Ungaria, Austria, Franța, Spania, Marea Britanie și alte țări.

„Putem face campanii care să aibă rezultate pe termen lung, în țări precum SUA, Canada, China sau Japonia. Grecia ne oferă un exemplu foarte bun. Chiar dacă nu va mai putea primi la fel de mulți turiști precum anii precedenți, din cauza crizei generate de coronavirus, a lansat o campanie prin care se poziționează drept o țară și o destinație sigură. Ar fi bine să procedăm și noi la fel, cât se poate de repede. Poate că astfel, mulți potențiali turiști, din diverse țări ale lumii, vor realiza că România este destinație turistică”, a precizat Traian Bădulescu.

Potrivit consultantului, aceste campanii ar trebui realizate cu sprijinul principalelor organizații și bresle din turism: agențiile de turism, hotelierii, instituțiile de învățământ, transportatorii și, nu în ultimul rând, ghizii de turism, care de multe ori sunt uitați dar au o importanță vitală în promovarea României și în buna desfășurare a produsului turistic.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și