Prima pagină » Social » Începe anul universitar 2022 – 2023. La ce festivități participă președintele Klaus Iohannis

Începe anul universitar 2022 – 2023. La ce festivități participă președintele Klaus Iohannis

Peste o jumătate de tineri din sistemul universitar și postuniversitar încep luni cursurile, fără nicio restricție legată de pandemia de COVID-19.

Cei mai mulți studenți din România revin, luni, la facultate. Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), populația școlară la nivel de învățământ universitar (licență, master, cursuri postuniversitare, doctorat și programe postdoctorale de cercetare avansata) era, în 2021, de 554.007 de persoane.

Președintele Klaus Iohannis participă la festivitatea de deschidere a anului universitar 2022-2023 și va susține o alocuțiune la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București.

„Anii facultății nu sunt și nu au fost nicicând ușori”

Principalele declarații ale președintelui:

„Vă mulțumesc pentru invitația de a deschide anul universitar 2022-2023 la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”! Coincidența face ca tot astăzi, 3 octombrie, să fie sărbătorită și Ziua Mondială a Arhitecturii.

Sunt impresionat de tradiția bogată pe care avem ocazia să o rememorăm astăzi: anul acesta se împlinesc 130 de ani de la înființarea, în România, a primei facultăți de arhitectură, 110 ani de la punerea pietrei de temelie, în acest loc, a Palatului Școlii de Arhitectură și 70 de ani de funcționare neîntreruptă ca entitate academică de sine stătătoare.

La intrarea în Universitate, bustul lui Ion Mincu ne amintește că au trecut 170 de ani de la nașterea fondatorului arhitecturii naționale. Sunteți, cu certitudine, o inspirație pentru întreaga comunitate academică!

În anii care s-au scurs de la fondarea învățământului superior de arhitectură, breasla dumneavoastră a traversat etape importante. Încurajând apariția unui stil național, continuând cu remarcabilele contribuții ale arhitecturii și urbanismului românesc la mișcarea modernă internațională, arhitecții au ilustrat în realizările lor capacitatea creatoare și angajamentul european al societății noastre în perioada de după Marea Unire.

Ca toate celelalte domenii, și cu precădere cele ale meseriilor liberale, arhitectura și arhitecții nu au scăpat de presiunea ideologiei totalitarismului, de abuzurile și de prigoana regimului socialist comunist.

Cu atât mai remarcabil este procesul în care v-ați angrenat începând cu anul 1990, de strângere a legăturilor cu marile școli europene de arhitectură, de deschidere a numeroase oportunități internaționale pentru cadrele didactice și studenții dumneavoastră, de recuperare a valorilor patrimoniului arhitectural atât de afectate în ultimii ani ai dictaturii.

Apreciez în mod deosebit contribuția valoroasă pe care profesorii și absolvenții universității dumneavoastră o aduc în prezent la planificarea și realizarea unor investiții în infrastructura publică, ce este sprijinită solid de finanțări europene, inclusiv din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență.

Dragi studenți,

Ați optat să vă pregătiți pentru o profesie unică prin specificul său, acela de a înnobila lumea prin frumos și creativitate.

Anii facultății nu sunt și nu au fost nicicând ușori, dar, spre deosebire de generațiile unora dintre profesorii voștri, voi aveți marele atu al unei studenții într-o societate democratică, într-un mediu al libertății academice și al autonomiei universitare, care vă sunt garantate.

Lucrurile nu au stat întotdeauna așa. Înaintașii voștri, studenți și profesori, au suferit în trecut pentru convingerile lor. Dar nici în acele momente grele, ei nu și-au pierdut credința că actul de creație este o expresie a libertății și nu poate exista în lipsa acesteia.

Doamnelor și domnilor,

Dacă actul de creație este fructul libertății, educația este rădăcina din care aceasta crește și dă naștere unei societăți cu oameni verticali, capabili să-și pună în valoare talentul și competențele, atât pentru împlinirea personală, cât și pentru binele comun.

Din acest motiv, sunt convins că avem nevoie de o reformă profundă a sistemului educațional, pentru a-l adapta nevoilor secolului XXI și valorilor europene în care credem.

Una dintre aceste valori este integritatea, motiv pentru care îmi doresc o paradigmă radicală, lipsită de echivoc în garantarea integrității și eticii în viața academică. Pentru aceasta, avem nevoie de toleranță zero în privința plagiatului, iar noile legi ale educației trebuie să includă prevederi explicite cu privire la prevenirea și sancționarea acestui fenomen toxic al mediului educațional.

Miza este însăși credibilitatea sistemului de învățământ superior și a cercetării din România, dar și viitorul nostru ca societate democratică. Trebuie să devină clar că obținerea unei diplome academice reprezintă o onoare și este condiționată exclusiv de un merit real. O Românie educată va trebui să fie o Românie corectă, fără nicio excepție.

Apreciez atitudinea universității dumneavoastră față de orice încercare de fraudare și îmi doresc ca aceasta să constituie un exemplu de responsabilitate publică pentru comunitatea academică românească.

Dragi profesori,

România Educată este un proiect atât de important pentru societatea noastră deoarece învățământul de calitate are impact direct asupra vieții de zi cu zi a fiecărui cetățean.

Cel mai bun exemplu este chiar universitatea dumneavoastră. Localitățile în care ne place să trăim, grădinițele, școlile, liceele și universitățile pe care arhitecții le proiectează devin fundament al comunităților, întăresc coeziunea și contribuie la dezvoltarea simțului civic.

Astăzi, avem oportunitatea de a coopera cu restul Europei într-o manieră intensificată, ca urmare a formării de rețele de universități europene, a creșterii sumelor alocate fondurilor de cercetare pan-europene și a creșterii numărului de cooperări punctuale pe teme de cercetare.

Mobilitatea academică implicând studenți și profesori, juriile internaționale care evaluează proiectele de diplomă, colaborarea în tehnicile avansate cu firme de top, toate aceste componente ale formării de specialitate din Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” sunt expresii ale internaționalizării învățământului superior, unul dintre obiectivele proiectului România Educată.

Iar pentru că în curând va fi Ziua Educației, vreau să urez „La mulți ani!” tuturor celor care fac parte din sistemul de învățământ. Rolul profesorilor este esențial în modelarea parcursului în viață al elevilor și al studenților.

Misiunea universității, care include formarea dascălilor din sistemul preuniversitar, este mai actuală ca oricând și sunt convins că întreaga comunitate academică de aici se va ridica la înălțimea sa.

Închei dorindu-vă mult succes în toate activitățile dumneavoastră, la mulți ani și un an universitar foarte bun!”

Mesajul premierului pentru studenți

Cu acest prilej, și premierului Nicolae Ciucă a transmis un mesaj.

„Deschiderea noului an universitar reprezintă pentru tinerii care pășesc pragul instituțiilor de învățământ superior o etapă nouă în formarea lor. Este important pentru ei să beneficieze de un nivel de studiu performant, așa cum universitățile românești au dovedit de-a lungul timpului că pot oferi, și care să le deschidă perspective realiste în domeniile lor de pregătire”, a spus premierul.

Potrivit lui Nicolae Ciucă, avem toate motivele să credem în potențialul tinerilor noștri. Performanțele realizate în competiții de anvergură internațională îi vor ajuta cu siguranță în cariera la care fiecare aspiră, iar preocuparea noastră este să le asigurăm un viitor în țară.

„Schimbările profunde la care asistăm la nivel global ne determină să ne adaptăm perspectivele de viitor la noua realitate, inclusiv în domeniul educației. Aceasta presupune o viziune responsabilă și asumată la toate nivelurile decizionale, prin care să le oferim copiilor și tinerilor condiții de studiu la standarde performante. Provocarea este ca fiecare să aibă șansa de a-și pune în valoare calitățile în domeniile în care simte că are potențial și, în același timp, să corelăm oferta educațională cu cerințele de pe piața muncii”, a transmis șeful Guvernului.

Premierul a precizat că suntem în plin proces de transformare a sistemului românesc de învățământ, iar modificările pe care le aducem prin Legile educației naționale reflectă o viziune orientată spre viitor. „Ne dorim ca și universitățile să valorifice, prin programele de studiu, oportunitățile generate de viziunea noii Strategii europene pentru universități, lansată de Comisia Europeană, centrată pe asigurarea unui învățământ universitar incluziv și care să promoveze excelența”, a spus Nicolae Ciucă.

Potrivit premierului, integrarea viitorilor absolvenți pe piața muncii este primul lor pas în carieră, iar de acest moment depinde parcursul lor profesional. „Legătura cu potențialii lor angajatori încă din anii de studiu poate crește nivelul de performanță, dar și capacitatea de adaptare la piața muncii, iar acest lucru se poate face cel mai bine prin colaborarea instituțiilor de învățământ cu operatorii economici activi în piață. Guvernul încurajează această abordare și, în acest sens, am extins învățământul profesional dual și la nivel universitar”, a spus șeful Executivului.

„Educația universitară se află pe lista noastră de priorități și pe segmentul de modernizare a infrastructurii, dezvoltare durabilă și digitalizare. Avem prin Planul Național de Redresare și Reziliență 3,6 miliarde de euro alocați Proiectului „România Educată”, pentru modernizarea învățământului. Contractele pentru digitalizarea universităților și lansarea apelului de proiecte destinate dezvoltării consorțiilor integrate pentru învățământ dual beneficiază de peste o jumătate de miliard de euro, fonduri destinate modernizării și adaptării învățământului superior la cerințele pieței muncii”, a spus premierul.

„Totodată, continuăm proiectele prin care oferim tinerilor noștri condiții cât mai bune de studiu. România are nevoie de un sistem de educație puternic, adaptat generației prezentului și capabil să răspundă provocărilor viitorului”, a transmis Nicolae Ciucă, urându-le studenților, în noul an universitar, rezultate care să le deschidă calea către viitorul pe care și-l doresc.

„Ceea ce ne dorim, la nivelul Guvernului, este ca standardele învățământului românesc să țină pasul cu vremurile și să vă ofere cunoașterea de care aveți nevoie pentru a reuși să vă puneți în valoare creativitatea, priceperea și ambițiile profesionale”, a conchis premierul.

 

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și