Prima pagină » Social » Ireal cum arată interiorul autobuzului 112 din București. Imagini realizate de un călător furios

Ireal cum arată interiorul autobuzului 112 din București. Imagini realizate de un călător furios

Ireal cum arată interiorul autobuzului 112 din București. Imagini realizate de un călător furios
SURSA FOTO: Facebook

Starea mijloacelor de transport în comun din dotarea al Societății de Transport București (STB) este de multe ori cel puțin dezamăgitoare pentru călători. Conform datelor oficiale, cele mai frecvente defecțiuni tehnice au apărut la troleibuze.

O călătoare pe un autobuz al STB a criticat recent „reparațiile” făcute ad-hoc la panoul despărțitor al cabinei șoferului.

„Autobuz 112, condiții de lux. #STB nu cred că e cazul să menționez lipsa aerului condiționat. #STB să mai aducem ceva adeziv de acasă? Abonament plătim….”, a scris recent o bucureșteancă pe un grup de Facebook special dedicat reclamațiilor la adresa companiei.

STB este principalul operator de transport public de persoane din municipiul Bucureşti şi Judeţul Ilfov, având una dintre cele mai întinse reţele de transport din Europa, cu o lungime a traseelor de 1651 km cale dublă. Reţeaua de transport acoperă o suprafaţă de 633 km pătrați, din care 228 km pătrați numai în zona urbană. STB SA dispune de aproximativ 2.000 de vehicule (autobuze, troleibuze şi tramvaie) care efectuează, anual, peste 700 milioane de călătorii, potrivit datelor oficale.

Mai exact, conform statisticilor oficiale cuprinse în Raportul de activitate pe 2021, parcul inventar de vehicule al STB la finalul anului trecut totalizează 2.282 de vehicule, dintre care:

  • Tramvaie – 483
  • Troleibuze – 265
  • Autobuze – 1.534

Câte defecțiuni tehnice au fost anul trecut

Numărul defectelor tehnice în anul 2021 raportat la mil. veh. km. realizați a fost de 271,44, în creștere față de anul anterior, când au fost, în medie, 239,86 de cazuri.

Defalcat, cele mai multe au fost la:

  • troleibuze – 551,13
  • tramvaie – 283,95
  • autobuze – 230,38 raportat la mil. veh. km. realizați.

Un raport detaliat pe 2020 este inclus în hotărârea din 28 aprilie 2022 a Consiliului General al Muncipiului București privind aprobarea depunerii cererii de finanțare cu titlul „Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public prin achiziția a unui număr 22 de troleibuze cu emisii zero sau cu baterii” prin Componenta 10 – Fondul Local în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a cheltuielilor legate de proiect, precum și a Acordului de parteneriat.

Conform documentului, parcul de troleibuze a înregistrat în ultimii ani o pondere mare a defectelor, pe ansambluri ponderea defectelor o deține:

  • instalația de forță – 41,88%
  • instalația de aer -17,03%
  • ansamblul caroseriei – 13,61 %

Anul trecut mijloacele STB au suferit 442 de tamponări, dintre care aproape 18% din vina angajaților companiei.

Dintre cei peste 11.000 de salariați ai STB, șoferi de autobuz, de troleibuz și vatmani eu, în general, un salariu de bază lunar de 4.135 de lei, sumă din care se scad contribuțiile obligatorii, astfel, salariul net – cu care pleacă în mână- variază de la angajat la angajat, în funcție de numărul orelor lucrate, de sporuri și alte beneficii contractuale.

Controale de la ANPC

În luna aprilie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a realizat o serie de acțiuni de control în principalele depouri și autobaze ale Societății de Transport București (STB), pentru a verifica modul în care sunt respectate drepturile consumatorilor, atunci când utilizează mijloacele de transport în comun din Capitală.

Echipe de control al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea (CRPCR) Bcurești-Ilfov, coordonate de președintele ANPC, Horia Constantinescu și vicepreședintele ANPC, Mihai Culeafă, au verificat depourile și autobazele STB de la Victoria, Dudești, Giurgiului, Militari, Berceni, Titan etc.

Au fost controlate tramvaiele, autobuzele și troleibuzele care urmau să intre pe traseu la prima oră a dimineții, pornind de la aceste locații, dar, din respect pentru bucureșteni, pentru a nu le cauza întârzieri în deplasările lor matinale cu transportul în comun, au fost oprite de la a intra pe traseu doar cele care au prezentat deficiențe majore, care îi pteau pune în pericol sau le afectau sănătatea.

Sursa ANPC

Câteva dintre de neregulile importante constatate la acea dată de echipele de control al CPCR București-Ilfov au fost:

– Deficințe tehnice

  • Prezența unor uși care nu se închideau complet, fără etanșeizare,
  • lipsa mânerelor de susținere sau prezența unor mânere deterorate, fără protecția de PVC, în pericol de a se rupe sau fiind imposibil de i dezinfectat
  • existența linoleumului deteriorat de pe pardoseal – cu bucăți lipsă sau dezlipite și ridicate, puând în pericol călătorii
  • lipsa rampelor de acces pentru persoanele cu dizabilități
  • funcționarea precară a instalațiilor de ventilație sau încălzire în mijloacele de transport în comun.

– Deficințe de igienă și întreținere

  • Neigienizarea totală sau pațială a incintelor mijlacelor de transport în comun
  • Utilizarea unor substanțe ineficiente pentru igienizare
  • Utilizarea unor ustensile vechi, deteriorate și neigienizate pentru curățarea mijloacelor d transport în comun.

ANPC anunț că reprezentanții STB urmau să vină la sediul ANPC, pentru o discuție pe tema neregulilor identificate și se va stabili termenul cel mai scurt de remediere a deficiențelor constatate, în beneficiul consumatorului și cu respectarea legislației în vigoare, în domeniu.

Mariana Predescu a absolvit studii superioare de jurnalism și are o experiență de peste zece ani în mai multe redacții online din România. Face parte din echipa GÂNDUL.RO din 2020 și urmărește ... vezi toate articolele

Citește și