Starea mijloacelor de transport în comun din dotarea al Societății de Transport București (STB) este de multe ori cel puțin dezamăgitoare pentru călători. Conform datelor oficiale, cele mai frecvente defecțiuni tehnice au apărut la troleibuze.
O călătoare pe un autobuz al STB a criticat recent „reparațiile” făcute ad-hoc la panoul despărțitor al cabinei șoferului.
„Autobuz 112, condiții de lux. #STB nu cred că e cazul să menționez lipsa aerului condiționat. #STB să mai aducem ceva adeziv de acasă? Abonament plătim….”, a scris recent o bucureșteancă pe un grup de Facebook special dedicat reclamațiilor la adresa companiei.
STB este principalul operator de transport public de persoane din municipiul Bucureşti şi Judeţul Ilfov, având una dintre cele mai întinse reţele de transport din Europa, cu o lungime a traseelor de 1651 km cale dublă. Reţeaua de transport acoperă o suprafaţă de 633 km pătrați, din care 228 km pătrați numai în zona urbană. STB SA dispune de aproximativ 2.000 de vehicule (autobuze, troleibuze şi tramvaie) care efectuează, anual, peste 700 milioane de călătorii, potrivit datelor oficale.
Mai exact, conform statisticilor oficiale cuprinse în Raportul de activitate pe 2021, parcul inventar de vehicule al STB la finalul anului trecut totalizează 2.282 de vehicule, dintre care:
Numărul defectelor tehnice în anul 2021 raportat la mil. veh. km. realizați a fost de 271,44, în creștere față de anul anterior, când au fost, în medie, 239,86 de cazuri.
Defalcat, cele mai multe au fost la:
Un raport detaliat pe 2020 este inclus în hotărârea din 28 aprilie 2022 a Consiliului General al Muncipiului București privind aprobarea depunerii cererii de finanțare cu titlul „Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public prin achiziția a unui număr 22 de troleibuze cu emisii zero sau cu baterii” prin Componenta 10 – Fondul Local în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a cheltuielilor legate de proiect, precum și a Acordului de parteneriat.
Conform documentului, parcul de troleibuze a înregistrat în ultimii ani o pondere mare a defectelor, pe ansambluri ponderea defectelor o deține:
Anul trecut mijloacele STB au suferit 442 de tamponări, dintre care aproape 18% din vina angajaților companiei.
Dintre cei peste 11.000 de salariați ai STB, șoferi de autobuz, de troleibuz și vatmani eu, în general, un salariu de bază lunar de 4.135 de lei, sumă din care se scad contribuțiile obligatorii, astfel, salariul net – cu care pleacă în mână- variază de la angajat la angajat, în funcție de numărul orelor lucrate, de sporuri și alte beneficii contractuale.
În luna aprilie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a realizat o serie de acțiuni de control în principalele depouri și autobaze ale Societății de Transport București (STB), pentru a verifica modul în care sunt respectate drepturile consumatorilor, atunci când utilizează mijloacele de transport în comun din Capitală.
Echipe de control al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea (CRPCR) Bcurești-Ilfov, coordonate de președintele ANPC, Horia Constantinescu și vicepreședintele ANPC, Mihai Culeafă, au verificat depourile și autobazele STB de la Victoria, Dudești, Giurgiului, Militari, Berceni, Titan etc.
Au fost controlate tramvaiele, autobuzele și troleibuzele care urmau să intre pe traseu la prima oră a dimineții, pornind de la aceste locații, dar, din respect pentru bucureșteni, pentru a nu le cauza întârzieri în deplasările lor matinale cu transportul în comun, au fost oprite de la a intra pe traseu doar cele care au prezentat deficiențe majore, care îi pteau pune în pericol sau le afectau sănătatea.
Câteva dintre de neregulile importante constatate la acea dată de echipele de control al CPCR București-Ilfov au fost:
– Deficințe tehnice
– Deficințe de igienă și întreținere
ANPC anunț că reprezentanții STB urmau să vină la sediul ANPC, pentru o discuție pe tema neregulilor identificate și se va stabili termenul cel mai scurt de remediere a deficiențelor constatate, în beneficiul consumatorului și cu respectarea legislației în vigoare, în domeniu.