Banca Națională a României (BNR) avertizează că imaginea guvernatorului Mugur Isărescu a folosită în tentative de fraudă tip deep fake, așa cum au pățit recent și alte persoane publice, premierul Marcel Ciolacu sau ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
„În ultima perioadă, pe mai multe platforme și rețele de socializare, au apărut postări tip deepfake care îl implică pe guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu. Videoclipurile folosesc fraudulos imaginea și vocea guvernatorului BNR pentru a convinge publicul să facă investiții financiare pe o platformă inexistentă”, au transmis luni oficialii băncii centrale.
Deepfake, conform proiectului de lege privind utilizarea responsabilă a tehnologiei, reprezintă orice conținut falsificat de tip imagine, audio și/sau video realizat cu ajutorul inteligenței artificiale, astfel încât să creeze aparența că o persoană a spus sau a făcut lucruri pentru care nu și-a dat consimțământul, care în realitate nu au fost spuse sau făcute de acea persoană.
„Reiterăm faptul că Banca Națională a României nu face recomandări și propuneri de investiții. În cazul în care ați dat curs unor astfel de anunțuri false, raportați imediat aceste situații autorităților competente”, au subliniat reprezentanții BRR.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a publicat o serie de alerte și materiale informative în ultima perioadă pentru a atrage atenția asupra pericolului deep fake.
Tehnologia deepfake este din ce în ce mai întâlnită de specialiștii Directoratului în promovarea tentativelor de fraudă online, în special cele care se propagă prin intermediul postărilor sponsorizate pe social media (Meta, Google etc).
Potrivit DNSC, escrocii sunt adesea printre primii care adoptă noile tehnologii, pentru a putea rămâne în frunte. O astfel de tehnologie emergentă este Inteligența Artificială (AI ), care ia lumea cu asalt. Una dintre aplicațiile AI este crearea de „deepfakes” și, deoarece toate tipurile de media, de la voci la videoclipuri , pot fi „deepfaked”, această tehnologie are potențialul de a provoca daune și pierderi masive atunci când este folosită în mod abuziv.
În primele zile ale „deepfakes”, depistarea unui deepfake era la fel de simplă ca și observarea dacă ochii clipesc. Ochii care nu clipeau semnalizau un deepfake, deoarece tehnologia nu era suficient de avansată pentru a crea ochi care clipesc. Pe măsură ce tehnologia se îmbunătățește, devine din ce în ce mai dificil de identificat un deepfake.
Cu toate acestea, există totuși câteva semne pe care le puteți observa dacă sunteți foarte atenți, arată specialiștii DNSC:
Atacatorii fac uz de deep fake (tehnologie folosită pentru manipularea înregistrărilor video), pentru a induce în eroare potențialele victime și pentru a oferi un grad ridicat de încredere informației prezentate.
Potrivt DNSC, clipuri în care anumite persoane cu reputație la nivel național girează aceste „programe de investiții” sunt publicate adesea de infractorii din online pe conturi de social media nou create și folosite exclusiv în acest scop, ori unele compromise, care au aparținut în trecut altor utilizatori. De obicei, atacatorii se folosesc de imaginea unor oameni politici (cazul de astăzi), oameni de afaceri și chiar jurnaliști, pentru a prezenta aceaste oferte-capcană publicului.
Cum funcționează capcana întinsă de infractori? Spre deosebire de alte cazuri, în care postarea sponsorizată avea ca scop principal redirecționarea potențialei victime către un site de phishing, în alte cazuri ca acesta, atacatorii invită audiența să își manifeste interesul pentru a intra în „program” prin transmiterea unui mesaj privat. Odată contactați în acest mod, atacatorii vor folosi tehnici de inginerie socială și site-uri de phishing pentru a convinge utilizatorii să furnizeze date sensibile.
Ghidul DNSC: Cum ne ferim de astfel de capcane?