În România este deja o realitate: ori de câte ori se anunță vreo criză, primele care se sperie sunt prețurile din magazine! Retailerii se reped la rafturi să scumpească produsele și, de cele mai multe ori, clienții nici nu au timp să reacționeze.
Așa se face că un produs cumpărat dimineața are alt preț la prânz, ba se întâmplă să fie modificat și spre seară.
Dacă până nu demult România era un jucător important pe piața legumelor și fructelor, azi a devenit importator. Deși potențialul agricol al țării este în continuare unul uriaș, românii continuă să aducă din străinătate, la prețuri destul de ridicate, legume și fructe.
Multe vin la un standard de calitate inferioară, ne-am obișnuit cu asta, dar prețul este, chiar și așa, exagerat.
Roșiile, de exemplu, au ajuns să coste mai mult decât carnea, indiferent că vorbim de vită sau porc.
În Carrefour Grand Arena, un kilogram de roșii costă 73 de lei! Da, ați citit bine, 73 de lei pentru „un kil de roșii”.
Strategia de merchandising este menită, însă, a masca crunta realitate a prețului sub forma unei oferte „de nerefuzat”. Astfel, roșiile de 73 lei/kg se vând în caserole de 300 de grame, la doar 21,99 lei bucata. Iar un calcul simplu arată că prețul unui kilogram de roșii importate din Olanda ajunge la 73 de lei.
Roșiile românești rămân, cel puțin până la vară, o amintire.